Ranetustopikki

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Ranetustopikki

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Oli pakko... :)

Tähän mennessä autosta löytynyttä: (1993 classic)

- Bensapumppu tankissa kiinni sikafleksillä
- Tankki vuoti pumpun päälle, korjattu paperitolloilla, jotka uivat bensassa
- Ketjun kiristintä jatkettu hitsaamalla
- Ovipahvit kiinni peltiruuveilla ja puupalikoilla
- Takajarrupaloissa kuparitahnaa pinnan ja levyn välissä
- Raidetangon päät vaihdettu sinnepäin ja korjattu ratista ohjaus suoraan tai sinnepäin.
- Vaihteiston täyttötulppa käännetty jengoiltaan, korjattu tiivistemassalla
- Eri mittaiset etujouset autossa
- Defan akkulaturin kiinnitysruuvi ylemmästä jousilautasesta läpi.
- Radion johdot pelkällä teipillä toisissaan kiinni
- Bensafiltteri pelkkien letkujen varassa auton alla
- Kuskin puolen ikkunaveivi sikafleksillä kiinni
- Kaikki kojetaulun muoviklipsit poikki ja pellillä ja sikafleksillä kiinni.
- Hansikaslokeron lukkopesässä romua

Sitten edellisistä autoista löytyneitä hienouksia:

Volvo 360:

- Vaihteiston kannatinpalkki korjattu pakkelilla ja kakkosnelosella
- Nopeusmittarin vaijeri kiinni sikafleksillä
- Takalasin lämppärille uudet johdot ilman relettä suoraan akulta katkaiajan kautta.
- Kierrelukitetta kannenpulteissa
- Kierrelukitetta joka paikassa
- Kardaanin booriliitos hitsattu umpeen (autossa putkikardaani ja laatikko takana)

Oldsmobile Delta88:

- Laturin kiinnikerauta hitsattu kolmesta vanhasta hylsystä
- Pakoputki popniiteillä kiinni rungossa
- Kaasarin tiivisteenä puuta (ohutta levyä)

Renault Twingo:

- Vaihteiston laakerivika korjattu täyttämällä vaihteisto aivan täyteen jollakin tervalla ja lastuilla villinlännen tyyliin.
- Etupyörän navan mutteri väärillä jengoilla
- Radion maajohto nätisti juotettuna lenkkiin ja ruuvattuna muovikonsoliin (ei toiminut)

Tässäpä ne mitä juuri ilolla muistelin :)
Laittakaa lisää niin on jotakin mille hihitellä aikansa kuluksi.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Omasta kulkineesta ei onneksi ole löytynyt muita ns. ranetuksia kuin yksi.

-Ahtimeksi oli vaihdettu volvon t03 ja siinä on sellanen syvennys laipassa ja sen kun lyö saapin suoraan sarjaan kiinni niin tottakai se sieltä välistä puhaltaa. Tuo ei onneksi vaatinut kuin parin millin koneistuksen siitä pakopesän laipasta.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ranetustopikki

Viesti Kirjoittaja Hepis »

Huikko kirjoitti: - Kaasarin tiivisteenä puuta (ohutta levyä)
Mikäli kyseinen tiivistelevy on siis kaasarin ja imusarjan välinen laippa, niin muistaakseni sellaisia on saanut vauhtikaupoista ihan tarvikkeena. Toimivat lämmöneristeenä jotta kaasari pysyy vähän viileämpänä ja ylimääräinen korotus parantaa bensan ja imuilman sekoittumista.
NG 900S 3d 2.3i -98
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Joo kyseessä ei ollut tällainen mitä saa bakeliittisena, alumiinisena jne. vaan kohokammion ja rungon välissä oli joku viilunpätkä, kun ei ollut muutakaan löytynyt.

Ei se paljoa vuotanut :) Aiheutti mielenkiintoisia käyntihäiriöitä.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kyllä välillä tuntuu siltä kun noita autoja on joutunut ropaamaan, että ainakin Sikaflex ja vastaavat, pakkelit, rautalangat, jeesusteipit ja muut tarvikkeet millä saa vain vahinkoa aikaan, tulisi saattaa luvanvaraisiksi myytäviksi ja niitten käyttöä tarkkailtavaksi.

Huikolla aika paha lista tuon Classicin osalta 8O
CartDude
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Su Syys 10, 2006 21:53

Viesti Kirjoittaja CartDude »

900i vm 89, 8-tappinen:

-Synteettiset öljyt laatikossa
-Merkkihuollossa vaihdetun bensamääräanturin vanhat sisuskalut lilluivat tankissa irrallaan, terveisiä joensuun Hartikaiselle..


Onkohan nämä varsinaisia ranetuksia vai muutenvaan tunarointeja?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eipä noissa omissa kulkineissa mitään ihmeempiä ole ollut. Tosin 99:ssä olleet etukajarit sai virtansa johdoista jotka meni suoraan kojelaudan alla olevien verhoilumuovien alta oviverhoilun alle. Loikkasivat melko matkan saranapuolella. Ja radion ja lisävalojen johdot oli huolimattoman näköisesti asennettu mutta ilmeisesti toimivat. Muutenpa ei hirveitä voinut vanhalta autolta vaatia. No, on mulla ollut ne huohottimen ja alipainetehostajan letkut nippareilla kiinni ku pomppivat kumeista irti. Sehän sitten korjaantuu uusilla tiivistekumeilla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Minuteman kirjoitti:Kyllä välillä tuntuu siltä kun noita autoja on joutunut ropaamaan, että ainakin Sikaflex ja vastaavat, pakkelit, rautalangat, jeesusteipit ja muut tarvikkeet millä saa vain vahinkoa aikaan, tulisi saattaa luvanvaraisiksi myytäviksi ja niitten käyttöä tarkkailtavaksi.
Jep ja bilteman sähköryöstäjät ja abikojatkot.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Betonitäytteiset tavaratilan sivut sedan-OG:ssa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Haettu varmaan 50/50 painojakaumaa?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Uretaanivaahtoa takalaatikossa takakaaren (lätkän kohdalla mistä se aina ruostuu) kaihiat määrät -86 CD satkussa, oli vielä maalilla peitelty ettei kovin vaaleana loistas. Korjaus oli oikein korjaamolla tehty, kuulemma. :twisted: Kilometri kaikenlaisia johtoja, tuli muovikassillinen, silti kaikki toimii. :evil:
"Insinööriteipillä" korjattu reikä ovesta, ulkopuolelta. :evil:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

dimebak kirjoitti:Haettu varmaan 50/50 painojakaumaa?
Tai sitten niin joo..tyhmänä menin sitten poistamaan! :lol:
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Tri-Lo kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Haettu varmaan 50/50 painojakaumaa?
Tai sitten niin joo..tyhmänä menin sitten poistamaan! :lol:
Vähän vielä lisää betonia, niin olisit saanut kovan hifi, tuning,basso,popitus Saabin :lol:
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Suabisti kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Haettu varmaan 50/50 painojakaumaa?
Tai sitten niin joo..tyhmänä menin sitten poistamaan! :lol:
Vähän vielä lisää betonia, niin olisit saanut kovan hifi, tuning,basso,popitus Saabin :lol:
edit: Niin tai Stenalta petossyytteen.. :lol:
Viimeksi muokannut Tri-Lo, Ke Heinä 11, 2007 21:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

90

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Aikoinaan ilmaiseksi saamasta 90:stä löytyi kanaverkolla kasatut takalokasuojat, pop-niittipaikoilla paikatut sisälokarit ja etutukivarren kiinnitykset.

Meni kylläkin viat löydettyäni purkuun :cry: .
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin