NG900T kirjoitti:No lyhyemmin ja ytimekkäämmin: jollain käsitystä mitäköhän sportkatille kuuluu +280hv tehoilla? Ahistaako rajoittaen vain tehoja, leviikö käsiin vai kasvaako päästöt viherpipertäjien harmiksi?
Mitä mä olen Maptunin Freetun kanssa sähköposteja vaihdellut, niin yli 280:n hepan tehoissa sportkat alkaa puhdistamaan yhä huonommin, kunnes päästöt alkaa olla sitä luokkaa, että autolla ei enää pääse läpi katsastuksesta. Eli ilmeisesti noi +280 hv:n tehot kuluttaa tuon katin loppuun paljon nopeammin kuin normaalisti.
Tossa Nordicin setissä on muuten varmaan otettu "pressure guard" pois päältä ja sittenhän sen tietää, että kuinka käy, jos wastegatelle menevä letku irtoaa/halkeaa. Kyllähän Maptunin Freetukin pystyy tekemään sulle boksin, jossa maksimiahdot on 1,5 bar, jolloin autosta saadaan irti +280 hv, mutta toinen juttu on sitten kokonaan, onko se enää turvallista.
Jos autoon meinaisi heittää steg 4:sta, niin sitten täytyisi autossa olla racekat ja tuhdimpi kytkin, sillä orkkiskytkin ei enää kestä steg 4:n vääntöä. Maptunin Freetun kirjoitteli mulle aikoinaan näin, kun kyselin siltä steg 4:sta ja kytkimen kestävyydestä:
"It is possible to keep the torque down with a stage 4. And I think you must do that, otherwise your clutch will end up. You will have a very nice car, with huge power at top rpms."
Eli pohjavääntöä ei tulisi niin paljoa kuin normaalissa steg 4:ssa
Mun virit taitaa olla nyt viritetty, mitä ainakin tulee tuohon nykyiseen autoon. Ei paljoo kiinnosta alkaa vaihtamaan turboa, katalysaattoria ja kytkintä, jotta sais autosta irti jonkun +15 hv (eli nyt mun autossa kiinni olevasta steg 3+:sta steg 4:een). Tavallaan oon saavuttanut sen, mitä alunperin näillä virijutuilla hainkin, eli Saabin turbomittarin viisari menee täyskaasukiihdytyksellä tappiin (punaisen alueen loppuun) saakka. Vielä kun sais kireämmän aktuaattorin ja sen clampin, niin se olis varmaan "siinä".
Pitäis varmaan alkaa jossain vaiheessa katselemaan uudempaa autoa, ellei sitten pysty järkkäämään itselleen työsuhdeautoa, jolloin pystyis pitämään nykyistä autoa "projektiautona". Se olis varmaan se kaikista parhain vaihtoehto. Nythän uuden Sport Sedanin saa jo alle 30000 egellä, joka on yleensä firmojen työsuhdeauton rahamääräraja. Ja siinä autossa olis vielä tehoakin "huimat" 122 hv ja vääntöä "musertavat" 167 Nm