Stegit viivalla

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
NG900T
"Saabisti"

Stegit viivalla

Viesti Kirjoittaja NG900T »

SQR Steg 4

SQR Programvara [ utbytes box ]
3" JT avgassystem med sportkat.
Sportluftfilter, Spridare, Intercooler
Bränsletrycksregulator
Turbo Garret T28 BB

309.4 Hk / 5567 rpm
446.4 Nm / 4444 rpm

Maptun Stage 4

Maptun software
Airfilter Open Air
3" Exhaust system
Race catalyst
Turbocharger T25/28
Actuator
Aluminium Intercooler
Intercooler Hose set

Effect 290 Hp/390 Nm

Nordic Saab 900 2.0t stage 3
• 280 hp/400 Nm.
• Software
• 2,5" Stainless sportexhaust with oval 4" endpipe
• 3" Stainless racecatalyst
• KN-Airfilter
• Modified wastegate
• Price: 17 000sek

Mitäs luulette, onkohan SQR:n listalla käynyt kömmähdys kun yli 300hp saadaan vielä sporttikatilla? Vai mistähän johtuu, vai onkohan se todella mahdollista vastoin yleistä käsitystä? Kuluu tunnetusti aikaa kunnes SQR:ltä saa vastauksia, tai ainakin kun mä kysyn :? Tällä tiedolla oliskin aika paljon merkitystä tämän kesän virisuunitelmiin tai että onko ja tuleeko niitä :) En nyt viitsisi vuoden vanhaa kattia lähteä taas päivittämään ja nykyisen T25 ajattelin kokonaan uuden sijaan muokkauttaa T25/T28 hybridiksi, siis jos sportkatilla todella vielä pärjää. Ei haittaisi vaikka katin käyttöikä pienenisi kunhan se toimii. Mielenkiintoista huomata että nordicilla saa noinkin mukavia lukemia vielä alkuperäisellä tuhnucoolerilla...
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
NG900T
"Saabisti"

No lyhyemmin ja ytimekkäämmin: jollain käsitystä mitäköhän sportkatille kuuluu +280hv tehoilla? Ahistaako rajoittaen vain tehoja, leviikö käsiin vai kasvaako päästöt viherpipertäjien harmiksi?
Vigge
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Noista stageista sen verran, että ns. vertailuteho eri virittäjien välillä olisi hyvä tietää. Nyt kun osa mittaa staattisesti, toiset dynaamisesti ja nordic rototestillä niin on päivän selvää että ilmoitetut luvut eivät ole keskenään vertailukelpoisia.
Olimme eilen CC:n kanssa tekemässä OBD mittauksia, kun se tsydeemi toimii mulla vihdoin ja viimein. Tarkoitus oli samlla katsoa myös cc:n viggenistä lämpötilat coolerin jälkeen, mutta kuinkas kävikään. Nordic:in boksi kieltäytyi yhteistyöstä ihan samalla tavalla kun minun edellin maptun. Homma jäi siis mittauksien osalta vähäiseksi, mutta ns. parivertailu tuli tehty näiden kahden auton kesken :lol:

Paperilla tarkasteltuna luvut ovat seuraavat
CC 280/420, rototest
Minä, en tarkkaan tiedä mitä muutoksien jälkeen on (siis uusi softa), mutta edellisellä 290/510 dynaaminen

Lähtö noin 70-> 3.vaihde
Mun viggen vetää jonkun verran kaulaa aluksi (cc voi kommentoida tarkan etäisyyden kun tuli perässä :lol: ). Kyse ei todellakaan ole mistään kymmenistä metreistä van ihan muutamasta. Tämän jälkeen ero ei muuttunut suuntaa eikä toiseen.

Voidaan siis todeta ettei se väännön huippuarvo kovin paljoa merkkaa jos nämä tulokset nyt ylipäänsä ovat vertailukelpoisia keskenään. Nordic:in setin käyrään en tähän hätään löytänyt, mutta muistelen väännön olevan ns. viivasuora kun mulla vastaavasti parabeli. Täytyy viissiin raahautua taas dynoon, niin nähdään missä mennään.

Ja miten tämä nyt tähän topicciin liitty?
Älä siis valitse softaa huippuarvojen perusteella, vaan tarkastele kokonaisuutta. Se paketti, jossa vääntö tasaisin on varmasti paras.

Satsaa suosiolla racekissaan, niin ei tule ongelmia jatkossa. Tämä siksi että sportti ottaa siipensä suht helposti, kun taas race kestää enemmän rääkkiä. Uutena ostettuna kissojen hintaero (catco siis jt:n mukana tuleva) on noin 1000sek. Toki jos sulla on jo kissa niin piiskaa se loppuun ja osta sitten uusi :lol:
500whp.net member
NG900T
"Saabisti"

Jeps, mittauslaitteista johtivista eroista näissä on pitkälti kyse. Nuo pajat voisivat kyllä käyriä ilmoittaessaan vähän kertoa minkälaisilla laitteistoilla ja olosuhteissa luvut on mitattu.

Kateista muistan joskus lukeneeni (saabnet/svedufoorumilla?), että sportti riittäis johonkin 280hv saakka jonka jälkeen racekat on must. Maptun steg4 menis vähän päälle, ja maptune rulettaa kuitenkin jatkossakin vaikkei nuo muutkaan varmasti huonoja ole. Paitsi nordicin hinta. Eikä sillä nelosta edes näytä olevan, ainakaan näytillä.

Tosiaan, ei viittis 20tkm ajetusta katista vielä luopua, vaan piiskaan sitä niin kauan kun se kestää. :twisted: Todennäköisesti se tulee ennemmin tai myöhemmin maistamaan maptunin nelosta. Kestää sitten mitä kestää. :) No täytyy nyt vähän kysellä mitä se operaatio hybridi tulisi kustantamaan...
CC Aero
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Juu elikkäs Viggellä lähti aavistuksen kiihkeämmin liikkeelle mutta aika pieni oli tuo ero eikä se ero Viggen alkuspurtin jälkeen muuttunut miksikään. Ei tuo montaa metriä ollut (vetokin oli aika lyhyt). Olisikohan auton mittaa edes karannut? Pitää joku kerta ottaa muutama lisäveto, niin saadaan sitten keskiarvo. Onneksi ei ollut älytöntä hellettä.. :wink:
Viimeksi muokannut CC Aero, Ti Loka 25, 2005 20:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
se93tbo
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Mä hain sellaista pakettia mikä myötäilee mun oman auton vakio käyriä, tykkään alhaalta vääntävästä koneesta. Vaikka ei toi mikään tykki ole mutta en haluaisi että siinä olisi jossain kohtaa ihan tajuton tehopiikki ja sitten muualla ei vetäisi "ollenkaan".
9-3.1972
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

NG900T kirjoitti:No lyhyemmin ja ytimekkäämmin: jollain käsitystä mitäköhän sportkatille kuuluu +280hv tehoilla? Ahistaako rajoittaen vain tehoja, leviikö käsiin vai kasvaako päästöt viherpipertäjien harmiksi?
Mitä mä olen Maptunin Freetun kanssa sähköposteja vaihdellut, niin yli 280:n hepan tehoissa sportkat alkaa puhdistamaan yhä huonommin, kunnes päästöt alkaa olla sitä luokkaa, että autolla ei enää pääse läpi katsastuksesta. Eli ilmeisesti noi +280 hv:n tehot kuluttaa tuon katin loppuun paljon nopeammin kuin normaalisti.

Tossa Nordicin setissä on muuten varmaan otettu "pressure guard" pois päältä ja sittenhän sen tietää, että kuinka käy, jos wastegatelle menevä letku irtoaa/halkeaa. Kyllähän Maptunin Freetukin pystyy tekemään sulle boksin, jossa maksimiahdot on 1,5 bar, jolloin autosta saadaan irti +280 hv, mutta toinen juttu on sitten kokonaan, onko se enää turvallista.

Jos autoon meinaisi heittää steg 4:sta, niin sitten täytyisi autossa olla racekat ja tuhdimpi kytkin, sillä orkkiskytkin ei enää kestä steg 4:n vääntöä. Maptunin Freetun kirjoitteli mulle aikoinaan näin, kun kyselin siltä steg 4:sta ja kytkimen kestävyydestä:

"It is possible to keep the torque down with a stage 4. And I think you must do that, otherwise your clutch will end up. You will have a very nice car, with huge power at top rpms."

Eli pohjavääntöä ei tulisi niin paljoa kuin normaalissa steg 4:ssa :(

Mun virit taitaa olla nyt viritetty, mitä ainakin tulee tuohon nykyiseen autoon. Ei paljoo kiinnosta alkaa vaihtamaan turboa, katalysaattoria ja kytkintä, jotta sais autosta irti jonkun +15 hv (eli nyt mun autossa kiinni olevasta steg 3+:sta steg 4:een). Tavallaan oon saavuttanut sen, mitä alunperin näillä virijutuilla hainkin, eli Saabin turbomittarin viisari menee täyskaasukiihdytyksellä tappiin (punaisen alueen loppuun) saakka. Vielä kun sais kireämmän aktuaattorin ja sen clampin, niin se olis varmaan "siinä".

Pitäis varmaan alkaa jossain vaiheessa katselemaan uudempaa autoa, ellei sitten pysty järkkäämään itselleen työsuhdeautoa, jolloin pystyis pitämään nykyistä autoa "projektiautona". Se olis varmaan se kaikista parhain vaihtoehto. Nythän uuden Sport Sedanin saa jo alle 30000 egellä, joka on yleensä firmojen työsuhdeauton rahamääräraja. Ja siinä autossa olis vielä tehoakin "huimat" 122 hv ja vääntöä "musertavat" 167 Nm :wink: :wink: :wink:
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"

Btw. SQR:stä tuli tietoa että urheilukissa todella riittää tuossa heidän setissään.

SQR Steg 4

SQR Programvara [ utbytes box ]
3" JT avgassystem med sportkat.
Sportluftfilter, Spridare, Intercooler
Bränsletrycksregulator
Turbo Garret T28 BB

309.4 Hk / 5567 rpm
446.4 Nm / 4444 rpm
Viimeksi muokannut NG900T, Ma Touko 24, 2004 19:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NG900T
"Saabisti"

Turbo Sensonic kirjoitti:Pitäis varmaan alkaa jossain vaiheessa katselemaan uudempaa autoa, ellei sitten pysty järkkäämään itselleen työsuhdeautoa, jolloin pystyis pitämään nykyistä autoa "projektiautona". Se olis varmaan se kaikista parhain vaihtoehto. Nythän uuden Sport Sedanin saa jo alle 30000 egellä, joka on yleensä firmojen työsuhdeauton rahamääräraja. Ja siinä autossa olis vielä tehoakin "huimat" 122 hv ja vääntöä "musertavat" 167 Nm :wink: :wink: :wink:
Pöö, ethän sä nyt tollasta pumppua ota :)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

NG900T kirjoitti:Pöö, ethän sä nyt tollasta pumppua ota :)
Otan, jos saan kammettua sen ilmatteeksi, eli palkan päälle. Silloin ei tarttis myydä nykyistä autoa pois.

Epäilen muuten, että tossa SQR:n setissä toi sportkat ei ole kovin pitkäikäinen, kuten ei varmaan ole kytkinkään. Ainakin jos Maptunin Freetu on kertonut, että 280 hv:n jälkeen tarvitsee racekatin, niin tuskin tuo tosiasia muuttuu miksikään, vaikka kyseessä olisikin toisen firman virisofta. Vastaavan jutun 280 hv:n rajasta olen aikanaan kuullut myös Speedpartsilta. Lisäksi olen lukenut STCS:n palstalta joskus juttua, että SQR:n bokseista ei pystyisi lukemaan vikakoodeja ulos. Mene ja tiedä?
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"

Turbo Sensonic kirjoitti: Epäilen muuten, että tossa SQR:n setissä toi sportkat ei ole kovin pitkäikäinen, kuten ei varmaan ole kytkinkään. Ainakin jos Maptunin Freetu on kertonut, että 280 hv:n jälkeen tarvitsee racekatin, niin tuskin tuo tosiasia muuttuu miksikään, vaikka kyseessä olisikin toisen firman virisofta. Vastaavan jutun 280 hv:n rajasta olen aikanaan kuullut myös Speedpartsilta. Lisäksi olen lukenut STCS:n palstalta joskus juttua, että SQR:n bokseista ei pystyisi lukemaan vikakoodeja ulos. Mene ja tiedä?
Joo tuo 280hv raja mullekin on jäänyt mieleen. Toisaalta tuo oli aika mielenkiintoinen heitto itse SQR:n frankilta kun heiltäkin tuo saabin viritys kyllä käy... Mutta tosiaan, jos tohon lisää viriä laitan niin ihan piruuttani ja pers'aukisuuttani jätän sporttikatin raiskattavaksi.
Hallu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Onneksi oli "viisas" :roll: ja ostin heti kisakissan :D
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Turbo Sensonic kirjoitti:
NG900T kirjoitti:Pöö, ethän sä nyt tollasta pumppua ota :)
Otan, jos saan kammettua sen ilmatteeksi, eli palkan päälle. Silloin ei tarttis myydä nykyistä autoa pois.
Me kyllä naurettais sulle! :)
Voisit vaihtaa nikiksi vaikka duunivapari :twisted: :D 8O

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

peinu kirjoitti:Me kyllä naurettais sulle! :)
Voisit vaihtaa nikiksi vaikka duunivapari :twisted: :D 8O
Joo, mä voisin sitten tulla sillä potkijaisiin, jotta kaikki voisivat sylkeä mun päälle :wink:

Sitä paitsi: jos työsuhdeauton raja on 30000 egeä, niin sillä ei muuta Saabia saa. Ja kukaan itseään kunnioittava todellinen saabistihan ei ala miksikään "sekakäyttäjäksi" :D :wink:
Viimeksi muokannut Turbo Sensonic, Ti Touko 25, 2004 12:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

NG900T kirjoitti:Joo tuo 280hv raja mullekin on jäänyt mieleen. Toisaalta tuo oli aika mielenkiintoinen heitto itse SQR:n frankilta kun heiltäkin tuo saabin viritys kyllä käy... Mutta tosiaan, jos tohon lisää viriä laitan niin ihan piruuttani ja pers'aukisuuttani jätän sporttikatin raiskattavaksi.
Mites se kytkin? Sekin pitäisi uusia jossain vaiheessa ja sen uusiminen maksaa varmaan yhtä paljon kuin katalysaattorin uusiminen? Mä suosittelisin eka hommamaan kunnon IC:n, ja sitten steg 3+ -softan. Niilläkin auto kulkee jo ihan mukavasti :wink: No nälkähän kasvaa syödessä, mutta jossain vaiheessa tulee vastaan voimansiirron ym. rajatkin.
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin