-88 900i k-jet mikä osa ja mitä tekee

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

-88 900i k-jet mikä osa ja mitä tekee

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

eli kyseisessä autossa on moottorin vasemmalla puolelle lokasuojassa kiinni pyöreä musta purkki johon tulee yksi alipaine letku imusarjasta ja kaksi sähkö johtoa.

mikä on ja mitä tekee?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
CartDude
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Su Syys 10, 2006 21:53

Viesti Kirjoittaja CartDude »

"Fuel booster pressure switch", antaa käynnistyksen jälkeen signaalia joka antaa lisää polttoainetta kylmäkäynnistyssuuttimella jos imusarjan paine vaihtelee. Tarkempi info:

http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1

Missä ihmeessä muuten on tuo "cold-start/hot-start" rele, samassa lootassa kun bensapumpun relekin?
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

mutta

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Tätä ei kuitenkaan taida olla kaikissa SAABeissa K-Jetronic -järjestelmällä.

Mahtaakohan olla vaikea asentaa?

Tällä varmaan saavuttas jotain hyötyä tuohon moottorin toimintaan kylmänä.

Mulla tahtoo vähän pätkiä auto alussa kylmänä. Etenkin polkaistaessa kaasua nopeammin paikallaan taikka juuri liikkeellelähdettäessä kun moottorille tulee kuoromitusta ja samalla painetaan kaasua.

Vai mikä vaivaa K-jettiä tällöin?
SAAB
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kiitos vastauksista.

ajattelin vaan kun varaosa autossa on tuo ja kaverin käyttö 900i ei. et onko jokin oleellinenkin osa. mutta sitä ei taida olla -88:a vanhemmissa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Ei tuota ole minunkaan -88 900i:ssä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Turbonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Marras 22, 2004 20:54
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Turbonen »

CartDude kirjoitti:Missä ihmeessä muuten on tuo "cold-start/hot-start" rele, samassa lootassa kun bensapumpun relekin?
Voi mahdollisesti olla sähkökeskuksessa bensapumpun releen lähistöllä, mutta kurkistapas myös vänkärin jalkatilan sivuverhouksen alle, veikkaisin että saattaa löytyä sieltäkin.
kimmoisa kirjoitti:Tätä ei kuitenkaan taida olla kaikissa SAABeissa K-Jetronic -järjestelmällä.
Paineimpulssikytkin antaa myös kiihdytysrikastuksen. Tuota K-Jetin ruiskusysteemin manuaalia olen silloin tällöin lukenut melko tarkastikin, eikä siitä juuri pääse selvyyteen mitä kylmä/kuumakäynnistyksen osia missäkin malleissa on. Loppujen lopuksi joiltakin osin aika sekava manuaali.

Paineimpulssikytkimen toimintaperiaatteena on, että paineimpulssikytkimessä olevan kalvon yläpuolella vaikuttaa muutostilanteessa (käynnistyksen/kiihdytyksen yhteydessä) hetken aikaa suurempi paine kuin kalvon alapuolella, jolloin kalvon painuessa alaspäin sähköinen kontakti sulkeutuu ja kylmäkäynnistysventtiili saa virtaa.
#2583
900 T8 Special -89 (KR)
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Toisaalta

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Niin toisaalta kyllä kiinnostas tollasenkin värkin jälkiasentaminen.

Vaikka tuntuu tuo kesäkäyttis nyt toimivan paremmin kun imuilmavuodoista suurin osa on tukittu. Vielä yksi isompi on näemmä jäljellä.
SAAB
Vastaa Viestiin