Sammuu kiihdytyksen jälkeen...
Sammuu kiihdytyksen jälkeen...
Moi,
Tää ei ole uusi vika, mutta ajattelin ensin vaihtaa bensansuodattimen, pumpun, ketjun ja sytkäosat, mutta eipäs poistunutkaan.
Vian saa esille näin:
Ykkösellä kiihdytys punarajalle
Kytkin pohjaan
Kierrokset laskevat alle 100 rpm ja kone sammuu.
Mistäs lähdetään jatkamaan?
Tää ei ole uusi vika, mutta ajattelin ensin vaihtaa bensansuodattimen, pumpun, ketjun ja sytkäosat, mutta eipäs poistunutkaan.
Vian saa esille näin:
Ykkösellä kiihdytys punarajalle
Kytkin pohjaan
Kierrokset laskevat alle 100 rpm ja kone sammuu.
Mistäs lähdetään jatkamaan?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Juu sorry...tää on juuri se kohta-suomen-eniten-korjattu-ja-tehdään-väkisin-pitkäaikainen-käyttöauto classic 2.1:llä koneella 
Tuota tyhjäkäyntimoottoria mietin itsekin.
Käynnistyksen jälkeen kierroksen nousee ensin noin 2000rpm ja kestää puoli minuuttia että laskee oikeaan, mutta tätä ei tapahdu joka kerta.
Käytän hakua.

Tuota tyhjäkäyntimoottoria mietin itsekin.
Käynnistyksen jälkeen kierroksen nousee ensin noin 2000rpm ja kestää puoli minuuttia että laskee oikeaan, mutta tätä ei tapahdu joka kerta.
Käytän hakua.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... timoottori
Voisiko olla sama vika? Ilmeisesti ei, kun tuolla puhutaan vanhemmista koneista ja eri ruiskulla olevista autoista.
Voisiko olla sama vika? Ilmeisesti ei, kun tuolla puhutaan vanhemmista koneista ja eri ruiskulla olevista autoista.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Missä tuollainen tyhjäkäyntimoottori sijaitsee? Kuinka se irroitetaan ja onko mitään iloa puhdistella sitä vai pitääkö uusia kokonaan?
2.1:ssä on käsittääkseni ihan oma tyhjis?
2.1:ssä on käsittääkseni ihan oma tyhjis?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
2,1:ssä on LH2.4.2, siinä on sama tyhjäkäyntimoottori kuin turbottomissa LH2.4.2-tonnareissakin (kutakuinkin B234 92-93, http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/LH_osat_kat.jpg )
Tyhjäkäyntimoottori on läppäkotelon lähellä, siitä lähtee letkut imusarjaan ja läppäkotelolle.
Tyhjäkäyntimoottori on rakenteeltaan noissa kaikissa kutakuinkin samanlainen, LH2.4.2:n moottorissa vaan on erilainen käämitys ja erilainen palautusjousi.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 128#291128
Yleensä riittää tyhjäkäyntimoottorin puhdistaminen letkulähtöjen kautta operoiden, moottoria ei tarvitse purkaa. Ainakaan puhdistamisesta ei mitään haittaa pitäisi voida tulla jos ei ihan tarkoituksella yritä sorkkia rikki. Jos luisti liikkuu takeltelematta eikä karstaa ole, puhdistamisella ei ehkä mikään oirekaan poistu.
http://www.saab9000.com/procedures/fuel/iac.php
Purkaminen ja toimivaksi takaisinsaaminenkin on mahdollista:
http://www.900aero.com/main/diy_main_aic.htm
Nalleolut viittasi konehuoneessa ufoon. LH2.4.2 kuten jo tarpeeksi uudet LH2.2:nkin versiot osaavat ohjata tyhjäkäyntimoottoria kierrosluvun laskiessa niin, ettei ufoa, erillistä kaasuläpän vaimenninta (dash pot) tarvita.
Tyhjäkäyntimoottori on läppäkotelon lähellä, siitä lähtee letkut imusarjaan ja läppäkotelolle.
Tyhjäkäyntimoottori on rakenteeltaan noissa kaikissa kutakuinkin samanlainen, LH2.4.2:n moottorissa vaan on erilainen käämitys ja erilainen palautusjousi.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 128#291128
Yleensä riittää tyhjäkäyntimoottorin puhdistaminen letkulähtöjen kautta operoiden, moottoria ei tarvitse purkaa. Ainakaan puhdistamisesta ei mitään haittaa pitäisi voida tulla jos ei ihan tarkoituksella yritä sorkkia rikki. Jos luisti liikkuu takeltelematta eikä karstaa ole, puhdistamisella ei ehkä mikään oirekaan poistu.
http://www.saab9000.com/procedures/fuel/iac.php
Purkaminen ja toimivaksi takaisinsaaminenkin on mahdollista:
http://www.900aero.com/main/diy_main_aic.htm
Nalleolut viittasi konehuoneessa ufoon. LH2.4.2 kuten jo tarpeeksi uudet LH2.2:nkin versiot osaavat ohjata tyhjäkäyntimoottoria kierrosluvun laskiessa niin, ettei ufoa, erillistä kaasuläpän vaimenninta (dash pot) tarvita.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kokeile
Kokeile ensin säätää kaasuläppää. Kaasuläpän stoppari on kulunut kuopalle ja kaasuläppä menee liikaa kiinni. Ainakin vanhemmassa tonnarissa auttoi kaasuläpän säätö vastaavanlaisiin tyhjäkäynnin ongelmiin.Huikko kirjoitti:Missä tuollainen tyhjäkäyntimoottori sijaitsee? Kuinka se irroitetaan ja onko mitään iloa puhdistella sitä vai pitääkö uusia kokonaan?
2.1:ssä on käsittääkseni ihan oma tyhjis?
Onko kyseisessä mallissa vielä käytössä kaasuläpän hidastus "kello", jolla hidastetaan kaasuläpän sulkeutumista.
Varmista säädön jälkeen, että kaasuläpän asentokytkin toimii oikein.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Kokeile
Kuinkas tuota säädetään?9000LPT kirjoitti:Kokeile ensin säätää kaasuläppää. Kaasuläpän stoppari on kulunut kuopalle ja kaasuläppä menee liikaa kiinni. Ainakin vanhemmassa tonnarissa auttoi kaasuläpän säätö vastaavanlaisiin tyhjäkäynnin ongelmiin.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Re: Kokeile
Ihan ensiksi kannattanee puhdistaa läppäkotelo ja läppä. Koko oireistohan voi johtua vaan karstaisesta läppäkotelosta.Huikko kirjoitti:Kuinkas tuota säädetään?
Sitten säätö, läpän stoppariruuvi auki niin että läppä on täysin kiinni eikä ruuvi enää juuri ja juuri nojaa läpän vipuun. Siitä ruuvia kolmasosakierros takaisin kiinnipäin, jolloin pitäisi tulla läpän ja läppäkotelon väliin 0,05 mm välys.
9000LPT:n mainitsemaa läppäkytkimen asennon säätöä ei tarvitse tehdä, 2.4.2:ssahan on asentoanturi, jonka liikeradan ruisku oppii. Tämä ruisku on uudempi ja fiksumpi kuin vanhan tonnarin LH 2.2.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mertmin mittausten mukaan läppäkotelon O-rengas on 72 x 3,0 mmnalleolut kirjoitti:jos irroittaa läppäkotelon saako siihen tiivisten muualta ku marmoritiskiltä ja mihin hintaan?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 910#242910
Läpän takapuoleltahan ei saa kovin hyvin putsattua ilman läppäkotelon irrottamista, mutta ei se irrottaminen välttämätöntä ole.
Takapuolellahan aina on kuitenkin karstaa, vaikka kuinka olisit yrittänyt putsata etupuolelta:
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/IMG_9380_8.JPG
Olennaisintahan on ettei ole paksua kerrosta karstaa kotelon seinämässä juuri siinä missä läpän reuna on läpän ollessa kiinni.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Mulla meni alipaineletkujen vaihdolla moiset oireet (yksi poikki, yksi miltei poikki ja kahdessa halkeamia). Tosin pitäis näyttää hammasharjaa ja puhdistussprayta lisäilmaluistille, kun toisinaan samanlaisissa tilanteissa käyttää kierrokset alhaalla.
EDIT: Kumma sanajärjestys
EDIT: Kumma sanajärjestys
Viimeksi muokannut dimebak, To Heinä 19, 2007 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001