Sammuu kiihdytyksen jälkeen...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Sammuu kiihdytyksen jälkeen...

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Moi,

Tää ei ole uusi vika, mutta ajattelin ensin vaihtaa bensansuodattimen, pumpun, ketjun ja sytkäosat, mutta eipäs poistunutkaan.

Vian saa esille näin:

Ykkösellä kiihdytys punarajalle
Kytkin pohjaan
Kierrokset laskevat alle 100 rpm ja kone sammuu.

Mistäs lähdetään jatkamaan?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Re: Sammuu kiihdytyksen jälkeen...

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

Mikä auto?
OG900i -88
VW 1300 -70
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tää taitaa olla se 2.1 classikki.... hmm

tyhjäkäyntimoottori ei pelaa..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Juu sorry...tää on juuri se kohta-suomen-eniten-korjattu-ja-tehdään-väkisin-pitkäaikainen-käyttöauto classic 2.1:llä koneella :)

Tuota tyhjäkäyntimoottoria mietin itsekin.
Käynnistyksen jälkeen kierroksen nousee ensin noin 2000rpm ja kestää puoli minuuttia että laskee oikeaan, mutta tätä ei tapahdu joka kerta.

Käytän hakua.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... timoottori

Voisiko olla sama vika? Ilmeisesti ei, kun tuolla puhutaan vanhemmista koneista ja eri ruiskulla olevista autoista.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

sulla ei varmaan ole ufoa konehuoneessa????

mie just putsasin omani tyhjiksen. cleaneria ja paperilla pyyhin pölyn pois ei ollut shaizzeeee..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Missä tuollainen tyhjäkäyntimoottori sijaitsee? Kuinka se irroitetaan ja onko mitään iloa puhdistella sitä vai pitääkö uusia kokonaan?

2.1:ssä on käsittääkseni ihan oma tyhjis?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

2,1:ssä on LH2.4.2, siinä on sama tyhjäkäyntimoottori kuin turbottomissa LH2.4.2-tonnareissakin (kutakuinkin B234 92-93, http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/LH_osat_kat.jpg )

Tyhjäkäyntimoottori on läppäkotelon lähellä, siitä lähtee letkut imusarjaan ja läppäkotelolle.

Tyhjäkäyntimoottori on rakenteeltaan noissa kaikissa kutakuinkin samanlainen, LH2.4.2:n moottorissa vaan on erilainen käämitys ja erilainen palautusjousi.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 128#291128

Yleensä riittää tyhjäkäyntimoottorin puhdistaminen letkulähtöjen kautta operoiden, moottoria ei tarvitse purkaa. Ainakaan puhdistamisesta ei mitään haittaa pitäisi voida tulla jos ei ihan tarkoituksella yritä sorkkia rikki. Jos luisti liikkuu takeltelematta eikä karstaa ole, puhdistamisella ei ehkä mikään oirekaan poistu.
http://www.saab9000.com/procedures/fuel/iac.php
Purkaminen ja toimivaksi takaisinsaaminenkin on mahdollista:
http://www.900aero.com/main/diy_main_aic.htm

Nalleolut viittasi konehuoneessa ufoon. LH2.4.2 kuten jo tarpeeksi uudet LH2.2:nkin versiot osaavat ohjata tyhjäkäyntimoottoria kierrosluvun laskiessa niin, ettei ufoa, erillistä kaasuläpän vaimenninta (dash pot) tarvita.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Kokeile

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Huikko kirjoitti:Missä tuollainen tyhjäkäyntimoottori sijaitsee? Kuinka se irroitetaan ja onko mitään iloa puhdistella sitä vai pitääkö uusia kokonaan?

2.1:ssä on käsittääkseni ihan oma tyhjis?
Kokeile ensin säätää kaasuläppää. Kaasuläpän stoppari on kulunut kuopalle ja kaasuläppä menee liikaa kiinni. Ainakin vanhemmassa tonnarissa auttoi kaasuläpän säätö vastaavanlaisiin tyhjäkäynnin ongelmiin.

Onko kyseisessä mallissa vielä käytössä kaasuläpän hidastus "kello", jolla hidastetaan kaasuläpän sulkeutumista.

Varmista säädön jälkeen, että kaasuläpän asentokytkin toimii oikein.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Re: Kokeile

Viesti Kirjoittaja Huikko »

9000LPT kirjoitti:Kokeile ensin säätää kaasuläppää. Kaasuläpän stoppari on kulunut kuopalle ja kaasuläppä menee liikaa kiinni. Ainakin vanhemmassa tonnarissa auttoi kaasuläpän säätö vastaavanlaisiin tyhjäkäynnin ongelmiin.
Kuinkas tuota säädetään?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kokeile

Viesti Kirjoittaja jus »

Huikko kirjoitti:Kuinkas tuota säädetään?
Ihan ensiksi kannattanee puhdistaa läppäkotelo ja läppä. Koko oireistohan voi johtua vaan karstaisesta läppäkotelosta.

Sitten säätö, läpän stoppariruuvi auki niin että läppä on täysin kiinni eikä ruuvi enää juuri ja juuri nojaa läpän vipuun. Siitä ruuvia kolmasosakierros takaisin kiinnipäin, jolloin pitäisi tulla läpän ja läppäkotelon väliin 0,05 mm välys.

9000LPT:n mainitsemaa läppäkytkimen asennon säätöä ei tarvitse tehdä, 2.4.2:ssahan on asentoanturi, jonka liikeradan ruisku oppii. Tämä ruisku on uudempi ja fiksumpi kuin vanhan tonnarin LH 2.2.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jos irroittaa läppäkotelon saako siihen tiivisten muualta ku marmoritiskiltä ja mihin hintaan? ajatelin putsata tänään,mutta katselin et siellä on se iso o-rengas.....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

nalleolut kirjoitti:jos irroittaa läppäkotelon saako siihen tiivisten muualta ku marmoritiskiltä ja mihin hintaan?
Mertmin mittausten mukaan läppäkotelon O-rengas on 72 x 3,0 mm
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 910#242910

Läpän takapuoleltahan ei saa kovin hyvin putsattua ilman läppäkotelon irrottamista, mutta ei se irrottaminen välttämätöntä ole.

Takapuolellahan aina on kuitenkin karstaa, vaikka kuinka olisit yrittänyt putsata etupuolelta:
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/IMG_9380_8.JPG

Olennaisintahan on ettei ole paksua kerrosta karstaa kotelon seinämässä juuri siinä missä läpän reuna on läpän ollessa kiinni.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

nalleolut kirjoitti:jos irroittaa läppäkotelon saako siihen tiivisten muualta ku marmoritiskiltä ja mihin hintaan? ajatelin putsata tänään,mutta katselin et siellä on se iso o-rengas.....
Tuskin sitä tarvii vaihtaa, kun se on siellä hahlossa kiinni....jollei se ole silminnähtävästi rikkoutunut... :wink:
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulla meni alipaineletkujen vaihdolla moiset oireet (yksi poikki, yksi miltei poikki ja kahdessa halkeamia). Tosin pitäis näyttää hammasharjaa ja puhdistussprayta lisäilmaluistille, kun toisinaan samanlaisissa tilanteissa käyttää kierrokset alhaalla.

EDIT: Kumma sanajärjestys
Viimeksi muokannut dimebak, To Heinä 19, 2007 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin