t8 -> T16, jarruasiaa, prosentti-ihmettelyä
t8 -> T16, jarruasiaa, prosentti-ihmettelyä
Moron
tässä olen pähkäillyt ja koittanut foorumia selata mutta ei ole silmiin osunut tietoa. Elikkäs jos ja kun tahtoisin autooni t8-moottorin (ok, T16 muttakun ei ole kunnolla tarjolla niin pitänee tyytyä 8-tappiin aluksi). Sitten kun tahdon päivittää moottorin T16 -malliin, niin meneekö siitä uudet prosentit taas? Mitä hankaluuksia tuollaisessa portaittain tehokkaammaksi päivittämisessä on odotettavissa; ts. pitäisikö heti kerralla paukauttaa juuri sellainen peli kuin ehkä tulevaisuudessa haluaisi, jos ajatellaan lakipykäliä ja niiden hankaluutta?
ja kertokaa ihmeessä hyvät ja huonot puolet, turbo8 versus turbo16. Oon tuon jälkimmäisen kannalta mutta kuten mainittu, kallistun kohta ensimmäiseen ja sekös syöpi miestä tässä.
Meneekö '87 vanhempi auto läpi leimasta jarrujen ja alustan puolesta kätevimmin jos siihen vaihtaa uudemman jaon akselistot kaikkine vermeineen, ja meneekö näistä sitten prosentteja nykysäännöksillä? Mikä on kyseisen muutoksen kaikkinainen hyöty otettaessa huomioon että auto tulee puhtaasti käyttöautoksi? Ja jos auto sattuu olemaan esimerkiksi vm. '75 vanhempi 99 ja siihen vaihtaa mitkä vain uudemmat (=paremmat) vaikkapa 900-Saabin jarrut, niin meneekö niistä jarruusta silloin (tai ylipäätään milloinkaan) prosentteja?
Kiitos.
edittiä: meinaa väsyneenä unohtua näitä asioita... Onkopa tuolla koneella isoa väliä että ottaako sen minkä ikäsestä autosta? ja pitääkö noista härveleistä olla runkonumerot, papaerit, kaikki mahdolliset todistukset tallessa? Kyseessä on siis toimenpide jossa siirretään muutoskatastuskella turbomoottori autoon jossa sellaista ei ole, eikä ole ollutkaan tähän mennessä. Ja mitä kaikkea siitä elimenluovuttajasta pitää ja kannattaa riipiä irti jos aikoo saada toimivan paketin? Ainaki tankki, sähköt, kone kaikkinensa...
tässä olen pähkäillyt ja koittanut foorumia selata mutta ei ole silmiin osunut tietoa. Elikkäs jos ja kun tahtoisin autooni t8-moottorin (ok, T16 muttakun ei ole kunnolla tarjolla niin pitänee tyytyä 8-tappiin aluksi). Sitten kun tahdon päivittää moottorin T16 -malliin, niin meneekö siitä uudet prosentit taas? Mitä hankaluuksia tuollaisessa portaittain tehokkaammaksi päivittämisessä on odotettavissa; ts. pitäisikö heti kerralla paukauttaa juuri sellainen peli kuin ehkä tulevaisuudessa haluaisi, jos ajatellaan lakipykäliä ja niiden hankaluutta?
ja kertokaa ihmeessä hyvät ja huonot puolet, turbo8 versus turbo16. Oon tuon jälkimmäisen kannalta mutta kuten mainittu, kallistun kohta ensimmäiseen ja sekös syöpi miestä tässä.
Meneekö '87 vanhempi auto läpi leimasta jarrujen ja alustan puolesta kätevimmin jos siihen vaihtaa uudemman jaon akselistot kaikkine vermeineen, ja meneekö näistä sitten prosentteja nykysäännöksillä? Mikä on kyseisen muutoksen kaikkinainen hyöty otettaessa huomioon että auto tulee puhtaasti käyttöautoksi? Ja jos auto sattuu olemaan esimerkiksi vm. '75 vanhempi 99 ja siihen vaihtaa mitkä vain uudemmat (=paremmat) vaikkapa 900-Saabin jarrut, niin meneekö niistä jarruusta silloin (tai ylipäätään milloinkaan) prosentteja?
Kiitos.
edittiä: meinaa väsyneenä unohtua näitä asioita... Onkopa tuolla koneella isoa väliä että ottaako sen minkä ikäsestä autosta? ja pitääkö noista härveleistä olla runkonumerot, papaerit, kaikki mahdolliset todistukset tallessa? Kyseessä on siis toimenpide jossa siirretään muutoskatastuskella turbomoottori autoon jossa sellaista ei ole, eikä ole ollutkaan tähän mennessä. Ja mitä kaikkea siitä elimenluovuttajasta pitää ja kannattaa riipiä irti jos aikoo saada toimivan paketin? Ainaki tankki, sähköt, kone kaikkinensa...
Viimeksi muokannut Jorppe, Pe Heinä 20, 2007 00:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Laki on hiukan tauno tällä hetkellä. "turvallisuuteen vaikuttavat muutokset saa tehdä ilman muutosprosenttia"...eli kun vain saa jonkun tahon todistamaan, että napojen vaihto vaikuttaa turvallisuuteen, niin helppoa.
"Etu- ja taka-akselikokonaisuuden uusiminen on turvallisempaa, kuin pelkkien jarruosien uusiminen."
Ja sitten vänkäämään
"Etu- ja taka-akselikokonaisuuden uusiminen on turvallisempaa, kuin pelkkien jarruosien uusiminen."
Ja sitten vänkäämään

----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Just juttelin tuosta konttorilla inssipomon kanssaHuikko kirjoitti:Laki on hiukan tauno tällä hetkellä. "turvallisuuteen vaikuttavat muutokset saa tehdä ilman muutosprosenttia"...eli kun vain saa jonkun tahon todistamaan, että napojen vaihto vaikuttaa turvallisuuteen, niin helppoa.
"Etu- ja taka-akselikokonaisuuden uusiminen on turvallisempaa, kuin pelkkien jarruosien uusiminen."
Ja sitten vänkäämään

Hän oli sitä mieltä, että yleensähän jos napa muuttuu esim. 4-pulttisesta 5-pulttiseksi on haettu vahvempaa rakennetta..
Eli minun mielestäni ei tällöin saabin kohdalla ole ongelmaa vaihtaa jako taakse ilman prosentteja!
Tojotassa tämä ei välttämättä onnistu

#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: t8 -> T16, jarruasiaa, prosentti-ihmettelyä
Ei mene prosentteja uudestaan kerran vaihdetuista osista.Jorppe kirjoitti:Moron
tässä olen pähkäillyt ja koittanut foorumia selata mutta ei ole silmiin osunut tietoa. Elikkäs jos ja kun tahtoisin autooni t8-moottorin (ok, T16 muttakun ei ole kunnolla tarjolla niin pitänee tyytyä 8-tappiin aluksi). Sitten kun tahdon päivittää moottorin T16 -malliin, niin meneekö siitä uudet prosentit taas?
Tuplatyö tietty. 8-venatekniikkaa on tietty enempi tarjolla mutta ei noi K-jetit ihan onkelmattomia ole vanhemmiten.Mitä hankaluuksia tuollaisessa portaittain tehokkaammaksi päivittämisessä on odotettavissa; ts. pitäisikö heti kerralla paukauttaa juuri sellainen peli kuin ehkä tulevaisuudessa haluaisi, jos ajatellaan lakipykäliä ja niiden hankaluutta?
Kyllähän 16-venasesta saa helpommalla enempi ruutia ulos.ja kertokaa ihmeessä hyvät ja huonot puolet, turbo8 versus turbo16. Oon tuon jälkimmäisen kannalta mutta kuten mainittu, kallistun kohta ensimmäiseen ja sekös syöpi miestä tässä.
Jarruosista ei mielestäni mene prosentteja mutta esim. jostain taka-akselista kaiketi menee jokunen.Meneekö '87 vanhempi auto läpi leimasta jarrujen ja alustan puolesta kätevimmin jos siihen vaihtaa uudemman jaon akselistot kaikkine vermeineen, ja meneekö näistä sitten prosentteja nykysäännöksillä?
Mutta ei noi prosentit pitäis tulla vielä onkelmaksi esim. vaihdelaatikkoa ja vetoakseleita ei tarvinne merkitä vaihdetuksi.
Tietty jos kohdeauto tuollainen jossa vielä ratasenska niin on kaiketi ottaa prosentit siitäkin.
Tuohon joutunee vaihtaan vielä jarrutehostimenkin.Mikä on kyseisen muutoksen kaikkinainen hyöty otettaessa huomioon että auto tulee puhtaasti käyttöautoksi? Ja jos auto sattuu olemaan esimerkiksi vm. '75 vanhempi 99 ja siihen vaihtaa mitkä vain uudemmat (=paremmat) vaikkapa 900-Saabin jarrut, niin meneekö niistä jarruusta silloin (tai ylipäätään milloinkaan) prosentteja?
Itse vaihdoin finkkuun(-83) uudemman tehostimen/pääsylkyn(-87) ja ainakin omasta mielestä jarrut parani ja noi vielä uudemman malliset jarrut on ainakin omasta mielestä vieläkin tunnokkaammat ja tietenkin kun jarruja ruvetaan parantaan niin samalla voi laittaa tonnarin isommat jarrut niin jopa rupee pysähtyyn.
Noi vanhaan pääsee kaiketi helpoimmalla kun sanoo että kone on itse rakennettu, itse asiassa täyspaineinen taitaa vaatii dynotuksen joka tapauksessa kun menee hepalla yli(99 turbo 145hv x 1.2=174hv, katiton T16 175hv).Onkopa tuolla koneella isoa väliä että ottaako sen minkä ikäsestä autosta? ja pitääkö noista härveleistä olla runkonumerot, papaerit, kaikki mahdolliset todistukset tallessa?
Ja tällöin voit ei tarvii murehtii osien luovuttajien papereita ja voit rauhassa rakentaa esim. ruiskuksi megasquirtin.
Toki kannattaa käydä konttorilla varmistaas ennen ku rupee pulttaan osia paikkaansa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: t8 -> T16, jarruasiaa, prosentti-ihmettelyä
Joo. Tää oli hyvä vastaus. Kiitos. Nyt muodostuu ongelmaksi että miten saan jalkkisvanteet tai muut vanhan jaon vanteet alle jos meen nykimään alle uuden jaon kamppeettetammi kirjoitti:Ei mene prosentteja uudestaan kerran vaihdetuista osista.Jorppe kirjoitti:Moron
tässä olen pähkäillyt ja koittanut foorumia selata mutta ei ole silmiin osunut tietoa. Elikkäs jos ja kun tahtoisin autooni t8-moottorin (ok, T16 muttakun ei ole kunnolla tarjolla niin pitänee tyytyä 8-tappiin aluksi). Sitten kun tahdon päivittää moottorin T16 -malliin, niin meneekö siitä uudet prosentit taas?
Tuplatyö tietty. 8-venatekniikkaa on tietty enempi tarjolla mutta ei noi K-jetit ihan onkelmattomia ole vanhemmiten.Mitä hankaluuksia tuollaisessa portaittain tehokkaammaksi päivittämisessä on odotettavissa; ts. pitäisikö heti kerralla paukauttaa juuri sellainen peli kuin ehkä tulevaisuudessa haluaisi, jos ajatellaan lakipykäliä ja niiden hankaluutta?
Kyllähän 16-venasesta saa helpommalla enempi ruutia ulos.ja kertokaa ihmeessä hyvät ja huonot puolet, turbo8 versus turbo16. Oon tuon jälkimmäisen kannalta mutta kuten mainittu, kallistun kohta ensimmäiseen ja sekös syöpi miestä tässä.
Jarruosista ei mielestäni mene prosentteja mutta esim. jostain taka-akselista kaiketi menee jokunen.Meneekö '87 vanhempi auto läpi leimasta jarrujen ja alustan puolesta kätevimmin jos siihen vaihtaa uudemman jaon akselistot kaikkine vermeineen, ja meneekö näistä sitten prosentteja nykysäännöksillä?
Mutta ei noi prosentit pitäis tulla vielä onkelmaksi esim. vaihdelaatikkoa ja vetoakseleita ei tarvinne merkitä vaihdetuksi.
Tietty jos kohdeauto tuollainen jossa vielä ratasenska niin on kaiketi ottaa prosentit siitäkin.
Tuohon joutunee vaihtaan vielä jarrutehostimenkin.Mikä on kyseisen muutoksen kaikkinainen hyöty otettaessa huomioon että auto tulee puhtaasti käyttöautoksi? Ja jos auto sattuu olemaan esimerkiksi vm. '75 vanhempi 99 ja siihen vaihtaa mitkä vain uudemmat (=paremmat) vaikkapa 900-Saabin jarrut, niin meneekö niistä jarruusta silloin (tai ylipäätään milloinkaan) prosentteja?
Itse vaihdoin finkkuun(-83) uudemman tehostimen/pääsylkyn(-87) ja ainakin omasta mielestä jarrut parani ja noi vielä uudemman malliset jarrut on ainakin omasta mielestä vieläkin tunnokkaammat ja tietenkin kun jarruja ruvetaan parantaan niin samalla voi laittaa tonnarin isommat jarrut niin jopa rupee pysähtyyn.
Noi vanhaan pääsee kaiketi helpoimmalla kun sanoo että kone on itse rakennettu, itse asiassa täyspaineinen taitaa vaatii dynotuksen joka tapauksessa kun menee hepalla yli(99 turbo 145hv x 1.2=174hv, katiton T16 175hv).Onkopa tuolla koneella isoa väliä että ottaako sen minkä ikäsestä autosta? ja pitääkö noista härveleistä olla runkonumerot, papaerit, kaikki mahdolliset todistukset tallessa?
Ja tällöin voit ei tarvii murehtii osien luovuttajien papereita ja voit rauhassa rakentaa esim. ruiskuksi megasquirtin.
Toki kannattaa käydä konttorilla varmistaas ennen ku rupee pulttaan osia paikkaansa.

Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Katillisena 160hp. Ei varmasti jää silläkään jalkoihin jos 99:iin asentaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Kyllähän noillakin vanhemmilla jarruilla vauhti hiljenee ainakin tavanomaisessa tieliikennekäytössä. Miulla on 99:ssa nuo 80-luvun taitteen jarrut ja ei niiden kanssa mitään ihmeitä ole. Muutoskatsastukseenhan nuo jarrut kelpaa tietenkin. Nuissa vanhanmallisissa jarruissa etujarrupalat kuluu selvästi nopeempaa, mitä uudemman jaon jarruilla. Mitä nyt on kokemusta 900i -88:sta ja tästä 99 -78:sta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01