t8 -> T16, jarruasiaa, prosentti-ihmettelyä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

t8 -> T16, jarruasiaa, prosentti-ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Moron

tässä olen pähkäillyt ja koittanut foorumia selata mutta ei ole silmiin osunut tietoa. Elikkäs jos ja kun tahtoisin autooni t8-moottorin (ok, T16 muttakun ei ole kunnolla tarjolla niin pitänee tyytyä 8-tappiin aluksi). Sitten kun tahdon päivittää moottorin T16 -malliin, niin meneekö siitä uudet prosentit taas? Mitä hankaluuksia tuollaisessa portaittain tehokkaammaksi päivittämisessä on odotettavissa; ts. pitäisikö heti kerralla paukauttaa juuri sellainen peli kuin ehkä tulevaisuudessa haluaisi, jos ajatellaan lakipykäliä ja niiden hankaluutta?

ja kertokaa ihmeessä hyvät ja huonot puolet, turbo8 versus turbo16. Oon tuon jälkimmäisen kannalta mutta kuten mainittu, kallistun kohta ensimmäiseen ja sekös syöpi miestä tässä.

Meneekö '87 vanhempi auto läpi leimasta jarrujen ja alustan puolesta kätevimmin jos siihen vaihtaa uudemman jaon akselistot kaikkine vermeineen, ja meneekö näistä sitten prosentteja nykysäännöksillä? Mikä on kyseisen muutoksen kaikkinainen hyöty otettaessa huomioon että auto tulee puhtaasti käyttöautoksi? Ja jos auto sattuu olemaan esimerkiksi vm. '75 vanhempi 99 ja siihen vaihtaa mitkä vain uudemmat (=paremmat) vaikkapa 900-Saabin jarrut, niin meneekö niistä jarruusta silloin (tai ylipäätään milloinkaan) prosentteja?


Kiitos.

edittiä: meinaa väsyneenä unohtua näitä asioita... Onkopa tuolla koneella isoa väliä että ottaako sen minkä ikäsestä autosta? ja pitääkö noista härveleistä olla runkonumerot, papaerit, kaikki mahdolliset todistukset tallessa? Kyseessä on siis toimenpide jossa siirretään muutoskatastuskella turbomoottori autoon jossa sellaista ei ole, eikä ole ollutkaan tähän mennessä. Ja mitä kaikkea siitä elimenluovuttajasta pitää ja kannattaa riipiä irti jos aikoo saada toimivan paketin? Ainaki tankki, sähköt, kone kaikkinensa...
Viimeksi muokannut Jorppe, Pe Heinä 20, 2007 00:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Kuva
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Tuo vastaa osaltaan jarrukyssäriin. Lähinnä vaan käytännönasioita mietin. Eli tuplikseen satkun jarrut ni asia ok, näinkö?

Nuo prosentiasiat mietityttää, eli mistä nykyään menee prosentteja ja mistä ei?
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Jarrujahan saa päivittää nykyään ilman prosentteja, mutta uskoisin että navan vaihdoista menee sama prosentti mikä ennenkin..

Ake:n sivuilta löytyy prosenttilista ja soittamalla konttorille saa oikean vastauksen.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Laki on hiukan tauno tällä hetkellä. "turvallisuuteen vaikuttavat muutokset saa tehdä ilman muutosprosenttia"...eli kun vain saa jonkun tahon todistamaan, että napojen vaihto vaikuttaa turvallisuuteen, niin helppoa.

"Etu- ja taka-akselikokonaisuuden uusiminen on turvallisempaa, kuin pelkkien jarruosien uusiminen."

Ja sitten vänkäämään :)
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Huikko kirjoitti:Laki on hiukan tauno tällä hetkellä. "turvallisuuteen vaikuttavat muutokset saa tehdä ilman muutosprosenttia"...eli kun vain saa jonkun tahon todistamaan, että napojen vaihto vaikuttaa turvallisuuteen, niin helppoa.

"Etu- ja taka-akselikokonaisuuden uusiminen on turvallisempaa, kuin pelkkien jarruosien uusiminen."

Ja sitten vänkäämään :)
Just juttelin tuosta konttorilla inssipomon kanssa :D

Hän oli sitä mieltä, että yleensähän jos napa muuttuu esim. 4-pulttisesta 5-pulttiseksi on haettu vahvempaa rakennetta..

Eli minun mielestäni ei tällöin saabin kohdalla ole ongelmaa vaihtaa jako taakse ilman prosentteja!

Tojotassa tämä ei välttämättä onnistu :(
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: t8 -> T16, jarruasiaa, prosentti-ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jorppe kirjoitti:Moron

tässä olen pähkäillyt ja koittanut foorumia selata mutta ei ole silmiin osunut tietoa. Elikkäs jos ja kun tahtoisin autooni t8-moottorin (ok, T16 muttakun ei ole kunnolla tarjolla niin pitänee tyytyä 8-tappiin aluksi). Sitten kun tahdon päivittää moottorin T16 -malliin, niin meneekö siitä uudet prosentit taas?
Ei mene prosentteja uudestaan kerran vaihdetuista osista.


Mitä hankaluuksia tuollaisessa portaittain tehokkaammaksi päivittämisessä on odotettavissa; ts. pitäisikö heti kerralla paukauttaa juuri sellainen peli kuin ehkä tulevaisuudessa haluaisi, jos ajatellaan lakipykäliä ja niiden hankaluutta?
Tuplatyö tietty. 8-venatekniikkaa on tietty enempi tarjolla mutta ei noi K-jetit ihan onkelmattomia ole vanhemmiten.


ja kertokaa ihmeessä hyvät ja huonot puolet, turbo8 versus turbo16. Oon tuon jälkimmäisen kannalta mutta kuten mainittu, kallistun kohta ensimmäiseen ja sekös syöpi miestä tässä.
Kyllähän 16-venasesta saa helpommalla enempi ruutia ulos.
Meneekö '87 vanhempi auto läpi leimasta jarrujen ja alustan puolesta kätevimmin jos siihen vaihtaa uudemman jaon akselistot kaikkine vermeineen, ja meneekö näistä sitten prosentteja nykysäännöksillä?
Jarruosista ei mielestäni mene prosentteja mutta esim. jostain taka-akselista kaiketi menee jokunen.
Mutta ei noi prosentit pitäis tulla vielä onkelmaksi esim. vaihdelaatikkoa ja vetoakseleita ei tarvinne merkitä vaihdetuksi.
Tietty jos kohdeauto tuollainen jossa vielä ratasenska niin on kaiketi ottaa prosentit siitäkin.
Mikä on kyseisen muutoksen kaikkinainen hyöty otettaessa huomioon että auto tulee puhtaasti käyttöautoksi? Ja jos auto sattuu olemaan esimerkiksi vm. '75 vanhempi 99 ja siihen vaihtaa mitkä vain uudemmat (=paremmat) vaikkapa 900-Saabin jarrut, niin meneekö niistä jarruusta silloin (tai ylipäätään milloinkaan) prosentteja?
Tuohon joutunee vaihtaan vielä jarrutehostimenkin.
Itse vaihdoin finkkuun(-83) uudemman tehostimen/pääsylkyn(-87) ja ainakin omasta mielestä jarrut parani ja noi vielä uudemman malliset jarrut on ainakin omasta mielestä vieläkin tunnokkaammat ja tietenkin kun jarruja ruvetaan parantaan niin samalla voi laittaa tonnarin isommat jarrut niin jopa rupee pysähtyyn.
Onkopa tuolla koneella isoa väliä että ottaako sen minkä ikäsestä autosta? ja pitääkö noista härveleistä olla runkonumerot, papaerit, kaikki mahdolliset todistukset tallessa?
Noi vanhaan pääsee kaiketi helpoimmalla kun sanoo että kone on itse rakennettu, itse asiassa täyspaineinen taitaa vaatii dynotuksen joka tapauksessa kun menee hepalla yli(99 turbo 145hv x 1.2=174hv, katiton T16 175hv).
Ja tällöin voit ei tarvii murehtii osien luovuttajien papereita ja voit rauhassa rakentaa esim. ruiskuksi megasquirtin.

Toki kannattaa käydä konttorilla varmistaas ennen ku rupee pulttaan osia paikkaansa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: t8 -> T16, jarruasiaa, prosentti-ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

tetammi kirjoitti:
Jorppe kirjoitti:Moron

tässä olen pähkäillyt ja koittanut foorumia selata mutta ei ole silmiin osunut tietoa. Elikkäs jos ja kun tahtoisin autooni t8-moottorin (ok, T16 muttakun ei ole kunnolla tarjolla niin pitänee tyytyä 8-tappiin aluksi). Sitten kun tahdon päivittää moottorin T16 -malliin, niin meneekö siitä uudet prosentit taas?
Ei mene prosentteja uudestaan kerran vaihdetuista osista.


Mitä hankaluuksia tuollaisessa portaittain tehokkaammaksi päivittämisessä on odotettavissa; ts. pitäisikö heti kerralla paukauttaa juuri sellainen peli kuin ehkä tulevaisuudessa haluaisi, jos ajatellaan lakipykäliä ja niiden hankaluutta?
Tuplatyö tietty. 8-venatekniikkaa on tietty enempi tarjolla mutta ei noi K-jetit ihan onkelmattomia ole vanhemmiten.


ja kertokaa ihmeessä hyvät ja huonot puolet, turbo8 versus turbo16. Oon tuon jälkimmäisen kannalta mutta kuten mainittu, kallistun kohta ensimmäiseen ja sekös syöpi miestä tässä.
Kyllähän 16-venasesta saa helpommalla enempi ruutia ulos.
Meneekö '87 vanhempi auto läpi leimasta jarrujen ja alustan puolesta kätevimmin jos siihen vaihtaa uudemman jaon akselistot kaikkine vermeineen, ja meneekö näistä sitten prosentteja nykysäännöksillä?
Jarruosista ei mielestäni mene prosentteja mutta esim. jostain taka-akselista kaiketi menee jokunen.
Mutta ei noi prosentit pitäis tulla vielä onkelmaksi esim. vaihdelaatikkoa ja vetoakseleita ei tarvinne merkitä vaihdetuksi.
Tietty jos kohdeauto tuollainen jossa vielä ratasenska niin on kaiketi ottaa prosentit siitäkin.
Mikä on kyseisen muutoksen kaikkinainen hyöty otettaessa huomioon että auto tulee puhtaasti käyttöautoksi? Ja jos auto sattuu olemaan esimerkiksi vm. '75 vanhempi 99 ja siihen vaihtaa mitkä vain uudemmat (=paremmat) vaikkapa 900-Saabin jarrut, niin meneekö niistä jarruusta silloin (tai ylipäätään milloinkaan) prosentteja?
Tuohon joutunee vaihtaan vielä jarrutehostimenkin.
Itse vaihdoin finkkuun(-83) uudemman tehostimen/pääsylkyn(-87) ja ainakin omasta mielestä jarrut parani ja noi vielä uudemman malliset jarrut on ainakin omasta mielestä vieläkin tunnokkaammat ja tietenkin kun jarruja ruvetaan parantaan niin samalla voi laittaa tonnarin isommat jarrut niin jopa rupee pysähtyyn.
Onkopa tuolla koneella isoa väliä että ottaako sen minkä ikäsestä autosta? ja pitääkö noista härveleistä olla runkonumerot, papaerit, kaikki mahdolliset todistukset tallessa?
Noi vanhaan pääsee kaiketi helpoimmalla kun sanoo että kone on itse rakennettu, itse asiassa täyspaineinen taitaa vaatii dynotuksen joka tapauksessa kun menee hepalla yli(99 turbo 145hv x 1.2=174hv, katiton T16 175hv).
Ja tällöin voit ei tarvii murehtii osien luovuttajien papereita ja voit rauhassa rakentaa esim. ruiskuksi megasquirtin.

Toki kannattaa käydä konttorilla varmistaas ennen ku rupee pulttaan osia paikkaansa.
Joo. Tää oli hyvä vastaus. Kiitos. Nyt muodostuu ongelmaksi että miten saan jalkkisvanteet tai muut vanhan jaon vanteet alle jos meen nykimään alle uuden jaon kamppeet :D On ne uudemmat peltivanteet turhan modernit ehkä kuitenki...
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Katillisena 160hp. Ei varmasti jää silläkään jalkoihin jos 99:iin asentaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllähän noillakin vanhemmilla jarruilla vauhti hiljenee ainakin tavanomaisessa tieliikennekäytössä. Miulla on 99:ssa nuo 80-luvun taitteen jarrut ja ei niiden kanssa mitään ihmeitä ole. Muutoskatsastukseenhan nuo jarrut kelpaa tietenkin. Nuissa vanhanmallisissa jarruissa etujarrupalat kuluu selvästi nopeempaa, mitä uudemman jaon jarruilla. Mitä nyt on kokemusta 900i -88:sta ja tästä 99 -78:sta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin