Öljynpaineet kateissa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Öljynpaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja salomi »

Tein vaihteistonvaihtojumppaa tuohon T16:een. Uusin tiivisteet alakertaan, öljypumppuunkin. Ruikin siemenöljyt öljynsuodattimen jalasta. Pyörittelin startilla konetta kymmenen sekunnin jaksoissa moneen kertaan bensapumppusammuksissa. Kone tulille. Öljynpaineen merkkivalo ei sammunut 15 sekunnin käytön jälkeen. Kiersin öljynsuodatinta vähän auki, jolloin öljyä valui käsille eli öljyä pitäisi tulla ainakin suodattimelle asti. Mikähän tässä nyt mättää?
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja salomi »

Mimmi kirjoitti:Pumpun ylipaineventtiili falskaa?
Eli se mötikkä, joka on päätylevyn kyljessä/reunassa? Se ei ollut irti, mutta voiko silti aiheuttaa ongelman? Itseäni jäi arveluttamaan öljyn imuputken tiivistyminen päätylevyyn. Sitä on vaikea todeta, kun päätylevyä pulttaa kiinni. Alapuolelta yritin sitä tuuppia peremmälle, mutta jäi silti arvoitukseksi.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

uusitko sen o-renkaan sinne öljyjalan juureen ?

se voi aiheuttaa ongelman jos vanha ja kovettunut, pitää olla tiivis.

sit se ylipaineventtiili voi jumittaa, sen voi tarkistaa kone paikallaan.

kattoo ettei ole jumissa, se holkki liikkuu vapaasti.

öljynpaineitakin voi nostaa siitä, jäykentämällä jousen kuormaa.
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja salomi »

saabracing kirjoitti:uusitko sen o-renkaan sinne öljyjalan juureen ?
Laitoin uuden o-renkaan.
saabracing kirjoitti: sit se ylipaineventtiili voi jumittaa, sen voi tarkistaa kone paikallaan.
kattoo ettei ole jumissa, se holkki liikkuu vapaasti.
öljynpaineitakin voi nostaa siitä, jäykentämällä jousen kuormaa.
No täytyy purkaa se ylipaineventtiili. Mutta siis 15 s pitäisi riittää paineiden nousuun?
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja salomi »

Niinhän siinä kävi, että piti ottaa kone uudestaan ylös ja laittaa imuputki kunnolla paikalleen. Eli alakautta laatikko irrallaan sen parhaiten voi todeta. Onnistuneen remontin jälkeen vielä fiilistelykuvat. Kuvissa säestä isän hieman nuorempi veli.
http://kotisivu.dnainternet.net/samjuhs ... edesta.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/samjuhsa/saab/takaa.jpg
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

hyvä että nyt pelaa :)

muuten, nousiko kone huomattavasti nopeemmin pois kun ekalla kerralla ?
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja salomi »

saabracing kirjoitti: muuten, nousiko kone huomattavasti nopeemmin pois kun ekalla kerralla ?
Aikataulutus meni jotenkin näin:
hilut pois/irti koneen ympäriltä 3,5 tuntia
kone pois, laatikko irti, imuputki paikalleen, kone laatikon päälle ja takaisin nokalle 6 tuntia
hilut koneen ympärille 3,5 tuntia

Nämä siis noviisitason aikoja turbo IC -yhdistelmälle. Toisella kertaa työkalujen etsimiseen ja ohjeiden lukuun meni vähemmän aikaa.

Enää jäi vaivaamaan laturin tärinä. Puslat taisivat mennä eri asentoon -> uudet pitäisi hommata jostain? Saabin tiskiltä?
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

taitaa olla minulla sama jumppa edessä, ei lähde millään nostamaan öljyä..
kokeilitko ensin ottaa öljypumppua pois josko sen reijästä olisi saanut kokeiltua onko imuputki paikallaan? myös sen o-renkaan siihen putkeen uusein..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mullahan kävi kanssa tolleen sen imuputken kanssa, kun oli jakopää auki ketjun ja laahaimien vaihdon takia ja laatikko oli rempan aikana paikalleen. Jouduin epäonnistuneen startin jälkeen ottamaan sitten vaihteiston irti ja laittamaan sen imuputken kunnolla. Uusi o-rengas maksaa muistaakseni saabin tiskillä 1,20euroa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Öljynpaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Pojan auton koneenvaihdon yhteydessä on törmätty samaan ilmiöön, eli paineet eivät nouse. Tuo öljypumpun kupeessa oleva venttiili tarkistetaan huomenissa, mutta onko muista hyviä ajatuksia paineiden nousemattomuuden syistä. Öljykello on uusi, pumpun tiivisteet ovat uudet myös ja PCS:ltä hankittuja. Asentajaparkaa alkaa käydä jo ihan oikeasti sääliksi. Niin paljon hän on saanut puurtaa homman kanssa. :(

Omasta puolesta taas on opittu, ettei ikinä irto-osista kasaamalla tällaiseen hommaan kannata lähteä. Kokonainen toimiva auto purkuun ja se on paras konsti.
# 419 Vesa Pohjalainen
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Öljynpaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

ei siinä paljon muita mahollisuuksia ole ku se imuputki tai ylipaineventtiili.

ylipaineventtiili kannattaa tsekata eka, siellä ei tarvii kummonen "lastu" tai epäpuhtaus olla, kun jumittaa auki ja ei nosta öljynpaineita. kuula se siellä osoittaa mieltään.

ja siemenöljyä riittävästi...
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Öljynpaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

OK, asennettu kone on ollut irrallaan, ties minkä aikaa, siitä meillä ei ole tietoa, mutta tuntuu kyllä aika loogiselta ajatukselta.
# 419 Vesa Pohjalainen
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Öljynpaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja mart96 »

ja jos se kone on ollut irrallaan kauan, niin sitten pitäis saada öljyä sinne pumppuun ennen käynnistystä-oliko se niin, että suodattimen jalasta kaadettiin sisälle ennen käynnistystä.. sehän ei kuivana rupeakaan pumppamaan-niin ainakin luulisin :wink:
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Öljynpaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Eli vähän niin kuin pihalla vesipumppuun "siemenvesi" :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Öljynpaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Venttiili oli jumissa. Nyt löytyi paineita. Samalla toisaalta lähti paineita ainakin itseltä. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Vastaa Viestiin