Ei starttaa...(satunnaista)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Ei starttaa...(satunnaista)

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Mou,

Kun kääntää avaimesta, niin kaikki muut asiat tapahtuu paitsi startti ei pyöritä. Ei edes naksu.

Tätä tapahtuu todella harvoin. Nytkin kerran koko 2000km reissun aikana.
Minuutin odottelun jälkeen starttasi ihan ok.

Virtalukon pohja? Automaatin neutral-kytkin? Liikuttelin kyllä keppiä edestakaisin, muttei se auttanut starttaamiseen mitenkään.

Hetken odottelun jälkeen lähti normaalisti.

Joskus olen myös ollut havaitsevinaní viiveen startatessa, eli aloittaa starttaamisen vasta noin sekunti sen jälkeen kun avainta on käännetty.

Ideoita?

Auto: 1992 cabriolet OG900 automaatti turbo
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Huono maadoitus, kokeile starttikaapelilla.
Maadoita moottori suoraan akun miinusnapaan, ja kokeile tuleeko
startti edelleen viiveellä.

Se maadoitusjohto nippu siinä edessä olevassa poikittais palkissa
tuppaa hapettumaan helposti.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Kokeillaan. Kiitos nopeasta vastauksesta.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja muppelo »

9000CD23T kirjoitti:Huono maadoitus, kokeile starttikaapelilla.
Maadoita moottori suoraan akun miinusnapaan, ja kokeile tuleeko
startti edelleen viiveellä.

Se maadoitusjohto nippu siinä edessä olevassa poikittais palkissa
tuppaa hapettumaan helposti.
Joskus muinoin miun Fiesta vittuili ko. tavalla juurikin huonon maadoituksen takia.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulla alkoi temppuileen 99:ssä startti just tuolla lailla. Ei mitään tapahtunut ja uudestaan kokeillessa starttasi, lopussa kyrvähti kokonaan. Kyseessä oli about kolme kuukautta vanha vaihtoboschilainen joten vaihtoon meni. Kävin sitten kyseleen mikä mätti ja solenoidi oli rikki.

Mutta kannattaa kokeilla nuo em. vinkit, kun noita startteja on kurja muuten alkaa ropamaan. Ovat joko pakosarjan tai imusarjan alla. Niistä on kuiten kohtuu helppo käyttää kaapelit irti ja puhdistaa/vaihtaa liittimet.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Virtalukonpohja teki tommosta miun 99:ssä. Vaihdoin sen (käytettyyn) ja homma korjautui reiluksi puoleksi vuodeksi. Taas se on tehnyt muutaman kerran. Pitäisi varmaan ostaa uusi se palikka sinne, eikä leikkiä käytettyjen osien kanssa. :oops:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tuohon virtalukon pohjaan tai maadoitukseen kallistuisin kerrotun perusteella.
Maadoitus on helppo tarkistaa.

Tosiaan solenoidikaan ei naksu, mutta tuulettimet jne sammuvat kuten startatessa pitääkin. Startti vain ei pyöri.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Huikko kirjoitti:Tuohon virtalukon pohjaan tai maadoitukseen kallistuisin kerrotun perusteella.
Maadoitus on helppo tarkistaa.

Tosiaan solenoidikaan ei naksu, mutta tuulettimet jne sammuvat kuten startatessa pitääkin. Startti vain ei pyöri.
Jos on alkuperäinen startti niin en yhtään ihmettele vaikka olisi solenoidikin menossa.

Virtalukon pohjakaan ei kyllä mitään ihmeitä maksa.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Huikko kirjoitti:Tuohon virtalukon pohjaan tai maadoitukseen kallistuisin kerrotun perusteella.
Maadoitus on helppo tarkistaa.

Tosiaan solenoidikaan ei naksu, mutta tuulettimet jne sammuvat kuten startatessa pitääkin. Startti vain ei pyöri.
Hyvä starttimoottori löytyy Jyväskylästä...ja virtalukon pohja....
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Onkos automaatissa sama virtalukon pohja kuin manuaalissa?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Huikko kirjoitti:Onkos automaatissa sama virtalukon pohja kuin manuaalissa?
Pahan heitit....ei hajuakaan....
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Sama virtalukon pohja manuaalissa ja automaatissa. Erona vain se, että automaatissa on vaihdeasennon tunnistinkytkin virtalukon ja solenoidin välissä.

TSI-pistokkeen (sulakerasiassa) kautta voit ohittaa sekä virtalukon että vaihdeasennon tunnistinkytkimen. Sitä kautta voit siis syöttää solenoidille virtaa kun häiriö seuraavan kerran ilmaantuu. Jos starttaa kärppänä, häiriö on virtalukonpohjan - vaihdetunnistimen suunnalla.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Juha96 kirjoitti: TSI-pistokkeen (sulakerasiassa) kautta voit ohittaa sekä virtalukon että vaihdeasennon tunnistinkytkimen. Sitä kautta voit siis syöttää solenoidille virtaa kun häiriö seuraavan kerran ilmaantuu. Jos starttaa kärppänä, häiriö on virtalukonpohjan - vaihdetunnistimen suunnalla.
Kiitos vinkistä. Mistä ja miten siis??? Tyhmä kysyy...
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

TSI-pistoke on sulakerasiassa oleva pyöreä testauspistoke, josta on yhteys jatkuvaan plussaan, maahan, sytytysvirtaan virtalukolta, sytytysimpulssiin sekä startin solenoidiin.

Mutta mikä liitin on mikä, sen valaisemiseen tarvittavaa tietoa ei mulla valitettavasti ole käsillä... eikä muisti nyt pelaa vaikka tuon pistokkeen kautta on tullut autoa starttailtua aina joskus.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

ihan hyviä diagnooseja yllä, solenoidin testaamisen vikatilanteessa kyllä panisin etupäähän listaa. Eli kun ei starttaa niin verkkokynällä 12v katsoo tuleeko solenoidille jännite, jos ei tuu siitä sitten katsoo noi purkamista vaativat testaukset edelleen.
Toisaalta toi valojen himmeneminen yms sellainen kyllä kertoo huonosta kontaktista tai huonosta akusta, koska eihän sellaista oikein muuten voi esiintyä, eli katso onko kontaktit kunnossa ja kunnolla kiinni
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin