Nopeusmittarin anturi paskana *korjattu, infoa*

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Nopeusmittarin anturi paskana *korjattu, infoa*

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Elikkäs elikkäs....
Selvisi eilen nosturilla nopeusmittarin toimimattomuus. Oli kaveri pistäny nopeusmittarin anturin ilmeisesti voimalla, ei taidolla, kiinni vaihdelaatikon kylkeen. Tai sitten se perkele ei ole yhteensopiva tän uudemman lodjun kanssa.

Eli siitä muoviratasholkista, niin rattaasta sorvautunut 4 hammasta pois. vaijeri on ehjä.

Suurin kyssä on että käykö minkä vuosimallin tahansa ratas sinne vaihdelaatikkoon. Vai onko niin että -84 ratas ei toimi -89 laatikon kanssa.... kuntaas -89 laatikossa on eri hammastus jolloin nop.mittari näyttäisi väärin. Tai vaijereissa jotain eroa?????

AUTO= vm-84
LAATikko= vm-89

Miten tästä eteenpäin fiksusti.

Miten muilla on tämä homma onnistunut vaihdelaatikon päivittämisen jälkeen.

EDIT: pientä typoilua
Viimeksi muokannut DIggItaLLr, Ti Elo 14, 2007 23:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Ei edes mitään mutuspekulaatiota??

Itse olen kuullut mutua että vaihteiston ratas olisi erilainen, kuin myöskin vaijeri, eri vuosimalleissa.

Mutta onkos nimenomaan se vaijerin laatikonpuolen pää niin erilainen että se uudemmanmallinen ratasholkki ei passaa siihen vanhaan vaijeriin??


Sviddu... kai sen on vaan kokeiltava ja murphy:iltävä mittarista ja vaijeri uusiksi... :roll:
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Eikös tuossa tapauksessa kannattaisi kokeilla uudemman vaijerin ja rattaan avulla saada mittari toimimaan.

TAI

Vai käykö vanhemman vaijerinpää suoraan uudempaan rattaaseen ??
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Vaijeri tuskin vaikuttaa välitykseen ja rattaastahan näkee, jos se on erilainen (ellei ole muovi täysin sulanut tai höylääntynyt pois).

EPC:n mukaan tuo ratas on sama ainakin välillä 1986 - 1993. Tuota vanhempia ei ainakaan mun EPC:llä näe, sori.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Juha96 kirjoitti:Vaijeri tuskin vaikuttaa välitykseen ja rattaastahan näkee, jos se on erilainen (ellei ole muovi täysin sulanut tai höylääntynyt pois).

EPC:n mukaan tuo ratas on sama ainakin välillä 1986 - 1993. Tuota vanhempia ei ainakaan mun EPC:llä näe, sori.
Periaatteessahan tuo voisi toimia. Jos oletetaan että vm-88-89 tuli suuremmat "muutokset", ja jos anturi on sama jo vuodesta -86.

Laitan sekä vaijerin että anturin hakuun, ilmottelen sitten miten sopi/ranetin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siis niissä on eri lukumääriä niitä hampaita. senverran mie osaan jeesata asiassa. Olikohan tyyliin yhden hampaan eroja tms.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Mertmi kirjoitti:Siis niissä on eri lukumääriä niitä hampaita. senverran mie osaan jeesata asiassa. Olikohan tyyliin yhden hampaan eroja tms.
Mutta olettavasti (toivottavasti) välityssuhde on sama... vain hampaat on tiheemmät. Silloinhan näyttämä pysyisi samana.

Muuten menee mittarikin vaihtoon :roll:
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

DIggItaLLr kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Siis niissä on eri lukumääriä niitä hampaita. senverran mie osaan jeesata asiassa. Olikohan tyyliin yhden hampaan eroja tms.
Mutta olettavasti (toivottavasti) välityssuhde on sama... vain hampaat on tiheemmät. Silloinhan näyttämä pysyisi samana.

Muuten menee mittarikin vaihtoon :roll:
Välityssuhde muuttuu, jos jommankumman hammaspyörän hammasluku muuttuu.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Jess. Ratashomma vaihdettu ja tuntuu pelittävän.

Eli eroa vanhan ja uuden välillä on koko laatikossa olevan muovikappaleen verran.

Eli siitä alumiinisesta holkista kaijoilla kiinni, ja kiintarilla pitää kiinni anturin muovipultista niin irtoaa tuo nopeusmittarin vaijerin pää tuosta anturista. Sitten vain vahtaa koko paketin, ja avot. Myöskin kiinnike vaihdelaatikkoon on erilainen. Vaijerit sopivat ristiin.

Nopeuksia ei päästy mittaileen tutkaileen että muuttuko, mutta perstuntuma sanoo että tuntuu stemmaavan, ainakin 60kmh vauhdissa noin, jos kiekkamittarista lueskelee.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

DIggItaLLr kirjoitti:Jess. Ratashomma vaihdettu ja tuntuu pelittävän.

Eli eroa vanhan ja uuden välillä on koko laatikossa olevan muovikappaleen verran.

Eli siitä alumiinisesta holkista kaijoilla kiinni, ja kiintarilla pitää kiinni anturin muovipultista niin irtoaa tuo nopeusmittarin vaijerin pää tuosta anturista. Sitten vain vahtaa koko paketin, ja avot. Myöskin kiinnike vaihdelaatikkoon on erilainen. Vaijerit sopivat ristiin.

Nopeuksia ei päästy mittaileen tutkaileen että muuttuko, mutta perstuntuma sanoo että tuntuu stemmaavan, ainakin 60kmh vauhdissa noin, jos kiekkamittarista lueskelee.
Sait pelaamaan...Hienoa..!!!
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Juu. Pelaa hienosti. Kiitos vain! 8)

Koklattiin ajamalla peräkanaan ja ainakin fifin ja saabin mittarin mukaan nopeudet pitävät paikkansa, 90kmh asti ainakin. Sem lujempaa ei voinu kokeilla... :cry:

Joten kyllä se tällä hommalla pelittää.
Vastaa Viestiin