Olen tässä taas parina iltana tutkiskellut ongelmaa.
Ensimmäinen koeajo vaikutti kohtuu hyvälle. Vedot kohtalaiset, mutta ei ottanut kierroksia 3000 enempää. Nyki myös välillä. Pystyi kuitenkin jotenkin ajamaan. No, seuraavana päivänä koeajolle lähtiessä peruutus pihalta tielle meni ok, mutta eteenpäin lähtö ei onnistunut. Juuri ja juuri sain auton takaisin pihalle. Kone ei jaksanut käydä.
Olen putsaillut sähköliittimiä ja vaihtanut maadoituskaapelia ym. mutta edelleen kylmänä ei kärsi antaa kaasua ja hieman lämmettyä kiertää houkuttelemalla. Välillä ok jopa normaali kaasutuksellakin, kuten jakopään ajoituksen palautuksen jälkeen testattessa. Ruiskun lämpötila-anturin irroitus huonontaa käyntiä, kuten myös jokaisen ruiskun liittimen irroitus kerrallaan. Ehkäpä ne toimivat normaalisti.
Tyhjäkäyntimoottorin toiminta ihmetytti. Irroitin moottorin sähköliittimen ja sillä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta käymiseen tai muuhun. Käytin moottorin irtin ja hieman putsailin. Ei kovin likainen. Ei vaikutusta.
Onko ok?
Mutta, se surullisen kuuluisa DI yksikkö. Ei kai mullakin ole nyt se rikki!? Avasin kasetin ja en huomannut muuta ihmeellistä kuin pari hiushalkeamaa siinä valoksessa. Liitimen kohdalla ja keskivaiheella. Mitään öljyä tms. en huomannut niiden tötsien sisällä!?
Moottorin ja ehkä jopa ulkoilman lämpötilalla tuntuu olevan vaikutusta. DI kasetti vois mielestäni reakoida moottorin lämpötilaan (lämpölaajenema tjsp.).
Kone todellakin kaasuttaessa röpöttää välillä, joskus kiertää iloisesti ja jokus vääntää normaalisti. Eikai ns. mekaaninen vika olisi näin oikutteleva?
Osaavatko autosähkökorjaamot tai merkkihuollot todeta viallisen kassun, jos vien näytille?
Tai jos pikku riskillä hommaan uuden, niin onkos Oulun tienoon kassujen hintataso tiedossa? IMMun hintakyselykierros antoi hieman viitteitä kohtuu napakoista hinnoista
