9000 CSE -93, 2.3i: tehot katosi kansiremontissa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Monki
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Heinä 29, 2007 19:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Monki »

No niin, siirsin ajoitusta hampaan verran eli akselin merkkien kohdalle.
Moottori käy (melkein) kuin dragsteri ja kierroksia saan irti vain n. 1500.
Tai no, on se tyhjäkäynti miltei normaalia. Vastaa edelleen huonosti kaasuun eikä kierrä edes houkuttelemalla kuten aiemmin. Munilleen tais mennä :P

Nokka-akselien merkit hieman ihmetytti. Nollamerkin kohdalla toinen oli just kohdallaan ja toinen aavistuksen verran ohi. Jättämällä väliin 16 niittiä merkit olisi ne olleet kohdallaan. Ja tosiaan nyt rattaiden merkit ei ole suorakulmassa.

Taidanpa palauttaa ajoituksen takaisin. Jos akseli sopii vain yhteen asentoon, niin kehän merkeillä vois saada tarkemman kohdistuksen. Kiristin tuossa koneessa on todellakin aika v-mäinen aukaista, mutta homma helpottui irroittamalla ylemmän moottorituen.

Ja juu, veisin auton takaisin pajalle, jos ne osais osais korjata sen :wink:
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Olisikohan imusarjan tiiviste asennettu väärinpäin. Itse kasailin eilen kantta paikoilleen ja havaitsin, että imusarjan tiiviste on lähes symmetrinen joka suuntaan eli sen saa helposti ahtaassa paikassa sohrattua väärin päin.

Motonetistä ostamassani tiivisteessä oikein asennettuna jää pieni lärpäke näkyviin imusarjan keskimmäisen yläpultin vasemmalle puolelle ( katsottuna edestä päin kohti rintapeltiä ). Samanlainen lärpäke jää näkyviin myös toisessa tonnarissani, jossa on vielä alkuperäinen tiiviste. Kysessä on siis vm 95 ja 97 malliset imusarjat.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Monki kirjoitti: Ja juu, veisin auton takaisin pajalle, jos ne osais osais korjata sen :wink:
Ei helevata, vaikka tässä ei manailu autakaan, niin kyllä veisin auton takaisin pajalle ja sen olisi myös tultava kuntoon! Oletettavasti kansiremontti ei edes ollut halpa? Ja vaikka olisikin, niin ei ole asiakkaan tehtävä saattaa auto ajokuntoon "remontin" jälkeen.

Vie Tonttu takaisin ja anna vaikka tämän Foorumin osoite kun kerran eivät itse osaa :wink:

Taikka rahat takaisin tai edes korvausta huonosta työstä..
Monki
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Heinä 29, 2007 19:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Monki »

Tänään oli taas aikaa rapata tonttua ja huomasin vihdoinkin hieman edistystä!

Palautin ajoitukset kohdilleen ja suihkuttelin uudestaan kontaktiainetta ruiskujen, IMMun, kaasuläppäanturin, suorasytytysvehkeen (kannen päällä), jonkin anturin (lohkossa kiinni akun puolella), sekä yhden laitteen liittimiin, jonka merkitystä en tiedä :) En ole aiemmin puhdistanut sytkän ja sen ihmemötikän liittimiä. Huollossa kuulemma olivat myös tarkistelleet kontakteja.

Kone käynnistyi tuttuun tapaan nätisti ja reakoi kaasuun yllättävän hyvin. Kierroksia ei kovin hyvin ottanut (~3000). Tosin en näin myöhään viihtinyt huudattaakkaan. Kone oli kylmä, joten ehkäpä se lämpimänä reakoi sitten paremmin. Hieman paukutteli kaasun löysättyä. Vaikuttaa kuin tehoja olisi tullut takaisin.

Huomenna laitan renkaan paikalleen (vaihdoin monitoimihihnan) ja käyn koeajolla. Jospa se vika olisikin jonkin liittimen sähkökontaktissa ;)

Kysymys: mikä laitteen liitimet puhdistin? Jokin mötikkä imusarjan alla.
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Monki kirjoitti: Kysymys: mikä laitteen liitimet puhdistin? Jokin mötikkä imusarjan alla.
Olisikohan tyhjäkäyntimoottori.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tyhjäkäyntimoottorin putsausohje ja kuvia: http://www.saab9000.com/procedures/fuel/iac.php
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Monki
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Heinä 29, 2007 19:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Monki »

Olen tässä taas parina iltana tutkiskellut ongelmaa.
Ensimmäinen koeajo vaikutti kohtuu hyvälle. Vedot kohtalaiset, mutta ei ottanut kierroksia 3000 enempää. Nyki myös välillä. Pystyi kuitenkin jotenkin ajamaan. No, seuraavana päivänä koeajolle lähtiessä peruutus pihalta tielle meni ok, mutta eteenpäin lähtö ei onnistunut. Juuri ja juuri sain auton takaisin pihalle. Kone ei jaksanut käydä.

Olen putsaillut sähköliittimiä ja vaihtanut maadoituskaapelia ym. mutta edelleen kylmänä ei kärsi antaa kaasua ja hieman lämmettyä kiertää houkuttelemalla. Välillä ok jopa normaali kaasutuksellakin, kuten jakopään ajoituksen palautuksen jälkeen testattessa. Ruiskun lämpötila-anturin irroitus huonontaa käyntiä, kuten myös jokaisen ruiskun liittimen irroitus kerrallaan. Ehkäpä ne toimivat normaalisti.

Tyhjäkäyntimoottorin toiminta ihmetytti. Irroitin moottorin sähköliittimen ja sillä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta käymiseen tai muuhun. Käytin moottorin irtin ja hieman putsailin. Ei kovin likainen. Ei vaikutusta.
Onko ok?

Mutta, se surullisen kuuluisa DI yksikkö. Ei kai mullakin ole nyt se rikki!? Avasin kasetin ja en huomannut muuta ihmeellistä kuin pari hiushalkeamaa siinä valoksessa. Liitimen kohdalla ja keskivaiheella. Mitään öljyä tms. en huomannut niiden tötsien sisällä!?
Moottorin ja ehkä jopa ulkoilman lämpötilalla tuntuu olevan vaikutusta. DI kasetti vois mielestäni reakoida moottorin lämpötilaan (lämpölaajenema tjsp.).

Kone todellakin kaasuttaessa röpöttää välillä, joskus kiertää iloisesti ja jokus vääntää normaalisti. Eikai ns. mekaaninen vika olisi näin oikutteleva?

Osaavatko autosähkökorjaamot tai merkkihuollot todeta viallisen kassun, jos vien näytille?

Tai jos pikku riskillä hommaan uuden, niin onkos Oulun tienoon kassujen hintataso tiedossa? IMMun hintakyselykierros antoi hieman viitteitä kohtuu napakoista hinnoista :(
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Tyhjäkäyntimoottorin liittimen irroituksen kyllä pitäisi vaikuttaa käyntiin. Taitaapi jopa sammua. Anna Liittimen navoille 12V eri päin ja katso aukeaako/sulkeutuuko.

Bilteman uudessa kuvastossa oli IMMuja hintaan 65-109e. En sitten tiedä, onko noissa Saappiin käypää.

Eiköhän DI-kasetti Oulussakin maksa sen vähän yli 200 euroa.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Suosittelen että lainaat joltain toiselta saabistilta varmasti toimivaa DI-kasettia, on kuitenkin vain vartin homma vaihtaa se edestakaisin niin ainakin selviää onko siinä vika.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

puu kirjoitti:Tyhjäkäyntimoottorin liittimen irroituksen kyllä pitäisi vaikuttaa käyntiin. Taitaapi jopa sammua.
Ei pitäisi sammua, ei ainakaan LH-ruiskulla, trionicista en tiedä.
Tyhjäkäyntimoottorissa on sisällä jousi, joka jättää jännitteettömän venttiilin raolleen. Vanhoissa LH-2.2-tontuissa tyhjäkäyntimoottorissa ei ole tuota jousta, mutta ei niissäkään pidä sammua johdon irrottamalla.

Vedon puute ei voi johtua jumiutuneesta tyhjäkäyntimoottorista tai sen likaisesta tai irrotetusta johtoliittimestä.
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Käytin just omasta tonnarista venakoppaa irti. Nokkapyörän merkkien väliksi laskin n.16,5 niittiä. Ajoitusta en saanut kohdalleen, kun en keksinyt miten saisi moottoria pyöräytettyä ilman suurempaa purkamista. Olisiko Hämeenlinnassa ketään ystävällistä harrastajaa, joka tarkastaisi ja laittaisi jaon kohdalleen? Korjaamolle autoa ei ole vara viedä. Vaivanpalkan ja asennusjuomat tietysti maksan. 8)
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

t8 kirjoitti:Käytin just omasta tonnarista venakoppaa irti. Nokkapyörän merkkien väliksi laskin n.16,5 niittiä.
Taisit laskea ketjun lenkkejä etkä niittejä. Laske niitit (ketjulenkkien tapit, rullat) niin ymmärrämme paremmi mikä on tilanne. Puolikkaita lenkkejä en minä ainakaan osaa laskea.
Tuossa on 15 niittiä ketjupyörien merkkien välissä:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... kit_ok.JPG

Ajoituksen siirtämiseksi pitää irrottaa ketjukiristin ja nokkapyörä siitä nokka-akselista jonka ajoitusta halutaan siirtää. Moottoria voi pyörittää manuaalivaihteisessa vaihde päällä etupyörää pyörittämällä, automaattivaihteisessa kampiakselin hihnapyörän pultista. Tulpat irrotettuna pyörii kevyemmin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin