virranjakaja turboon.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
turpourpo
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 18:12

virranjakaja turboon.

Viesti Kirjoittaja turpourpo »

Terve, kokeilin tossa hakemalla etsiä mutta en ainakaan löytänyt suoraa vastausta ongelmaan.

edit: eli mikä virranjakaja käy tähän vuosimalliin, onko turbolla joku oma malli tähän vai miten...?
900 vm 86 t16

Auto jätti starttaamatta yllättäen noin viikko sitten kun olin korjaillut intercoolerin kiinnityksiä ja löysin vian hall-anturin johoista (virranjakajan sisältä musta johto rispaantunut poikki). Vaihoin puolan vianetsinnän yhteydessä ja bensavika se ei ollut. Tein hätäratkasun kun tää auto on edelleen mulle henkireikä ja tinasin johdot (virranjakajan ja hall-anturin kannan välissä) takas yhteen ja löin oranssin eristemassan päälle ja hyvin pelaa kunnes löydän aikaa ruveta vaihtaa koko virranjakajaa.

Viikko sitten auto nykäsi pari kertaa aika pahanolosesti ahtojen noustua sinne keltasen osion puoleenväliin mutta ei muuta. Tänään se sitten ohitustilanteessa nykäs taas pari kertaa kunnolla ja sammu samantien eikä ees lupaa käynnistyä. Nyt on varmaan edessä koko virranjakajan vaihto. Nyt vaan ongelmaksi tulee se että mikä virranjakaja käy tohon t16 sillä varaosahaku.fi ei ainakaan löydä samalla varaosanumerolla kulkevaa kapistusta. Tuolta bossin varaosahausta sellanen löytyy (sama mikä (EPC:stä). Mutta jos marssin romuttamolle mistä vehkeestä rupeen ettii luovuttajaa? Saako ees noihin virranjakajiin jotain korjaussarjaa mihin kuuluu tää hall-anturin johotkin? En ole vielä ehtinyt koskaan tutkailla sitä sisältä sen paremmin.
Viimeksi muokannut turpourpo, Su Elo 05, 2007 21:20. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Öö, pitää kysyä että osaa neuvoa oikein.. Eli pyörähtääkö moottori kerran muutaman jos näin on voi vika olla virranjako-ohjainyksikössä, tai sitten virranajakaja tai tulpat, puola on aika harvinainen vika. Kehotan hakemaan uuden virranjako-ohjainyksikön.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
turpourpo
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 18:12

Viesti Kirjoittaja turpourpo »

Joo sori epäselvyyksistä, moottori ei ees lupaa, startilla voi vaan jurrata vaikka sulamispisteeseen asti. Viimeks löysin ton vian siten että, kaveri jurras starttia ja vahingossa söhäsin siihen hall-anturin kantaan ja hörähti käyntiin ja sammu samantien.

Mitä tarkoitat muuten tuolla virranjako-ohjaimella?
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Lähetän sulle kuvia siitä jossain vaiheessa.. Suosittelen virranjakajan vaihtoa hall-anturin kera tulppien uusiminen, ja virranjako-ohjaimen vaihtoa. Itselläni oli hieman samantyyppinen vika ysikymppis moottori pyörähti mut ei kipinää vaihdoi virranjako-ohjainyksikös johan hörähti.. Mut lähetän jossain vaiheessa niitä kuvia..
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Pystykkö lähettää koneesta kuvan voi havoinnollistaa vähän, mm mitä tarkoitan sillä ohjainyksiköllä.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
turpourpo
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 18:12

Viesti Kirjoittaja turpourpo »

Moi! Ei ole tietenkään kuvaa sitten saatavilla siitä konehuoneesta nyt justiinsa ja auto on tuolla kaauuukana. Et kuitenkaan tarkoita sitä sytytysmoduulia siellä vasemman etupyörän kotelon yläpuolella? Sellasta lättänää bossin rautakimpaletta?

Tietääkö kukaan muu että onko tällä virranjakajan varaosanumerolla mitää merkitystä ton yhteensopivuuteen kunhan muuten palikat sopii yhteen ja on hall-anturi kiinni?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

turpourpo kirjoitti:Moi! Ei ole tietenkään kuvaa sitten saatavilla siitä konehuoneesta nyt justiinsa ja auto on tuolla kaauuukana. Et kuitenkaan tarkoita sitä sytytysmoduulia siellä vasemman etupyörän kotelon yläpuolella? Sellasta lättänää bossin rautakimpaletta?

Tietääkö kukaan muu että onko tällä virranjakajan varaosanumerolla mitää merkitystä ton yhteensopivuuteen kunhan muuten palikat sopii yhteen ja on hall-anturi kiinni?
Siis jakajan pitää olla turbo16:sta, jos haluat päästä helpolla. Vaparin jakajaa siihen voi toki tarjota, mutta sitten pitäisi puukottaa sisuskaluista se keskipakopuoli pois. Lisäksi vielä murheena on ne EZK-mallin jakajat, joissa ei ole sisuskaluja. Semmosesta et saa tekemälläkään jakajaa tohon.

Muistelen, että uuden hall-anturin mukana ainaskin 8-tappiseen tuli myöskin uusi liitin. Maksoi vaan aika kivan summan. Jotakin 60euron luokkaa. Ehkäpä 16-tappiseenkin saa uutta anturisarjaa autotarvikeliikkeestä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
RJK
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 09:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja RJK »

Ainakin 8-venttiilisissä vaparikoneissa on Hall-liittimiä kahdenlaisia, jotka eivät ole yhteensopivia. Päältäpäin katsottuna ero ei ole suuri. Kannattaa siis vertailla liittimiäkin ennen vaihtoa, jos aikoo kokeilla eri osanumerolla olevaa jakajaa. Liittimen malli vaihtui joskus -87/88 tienoilla.

RJK
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja SB90 »

turpourpo kirjoitti:Moi! Ei ole tietenkään kuvaa sitten saatavilla siitä konehuoneesta nyt justiinsa ja auto on tuolla kaauuukana. Et kuitenkaan tarkoita sitä sytytysmoduulia siellä vasemman etupyörän kotelon yläpuolella? Sellasta lättänää bossin rautakimpaletta?

Tietääkö kukaan muu että onko tällä virranjakajan varaosanumerolla mitää merkitystä ton yhteensopivuuteen kunhan muuten palikat sopii yhteen ja on hall-anturi kiinni?
Kyllä juuri sitä "lätyskää". Ainut asia miksei oma saapas ole käynnistynyt, mutta joku saabista sanoikin tuossa aikaisemmin että turboon kuuluisi hommatta oma ohainyksikkö.. 8O Kun omassa vakio saab 90 on turbosta nyysitty ohjainyksikkö enkä eroa huomaa, ehkä on toisin päin ainoastaan.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
turpourpo
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 18:12

Viesti Kirjoittaja turpourpo »

Kiitoksia vastauksista! Sain ne vastaukset mitä halusinki tietää. Eli pitää metsästää vaan se t16 virranjakaja missä samanlainen hall-anturin kanta ja jos ei toimi niin sitten sytytysmoduuli vaihtoon. Löysin jotain mainintaa että on ainakin JOSKUS saanut sitä korjaussatsia eli käytännös sisuskalut sinne mutta eräästä kröhöm merkkivaraosaliikkeestä ei vastattu koko päivänä ja jollekki eukolle jätin soittopyynnön kun "pojilla on kiirettä".

Toi t16 virranjakaja ei vaan näytä olevan kauheen yleinen kapine, pakko se on kai ostaa uus ja hintakin on varmaa aika suolanen. Motonetistä näemmä löyty jotain palikkaa ja siittä voi päätellä jotain hintahaarukkaa.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

juu alkavat olemaan täälä suomessa aikasta harvinaista tavaraa...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
turpourpo
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 18:12

Viesti Kirjoittaja turpourpo »

jaaha, privaviestillä tuli info että tonnarin virranjakaja käy.. niinpä tietysti. en tajunnu lainkaa laittaa hakuehtoihin 9000... täytyy ettiä jos löytys sellanen. ja tais löytyäkkin.
Vastaa Viestiin