Morjens,
Tukholman reissua pukkaa ja yks svedupetteri kaupittelee SAAB:ia 9000 vuosimalli 1989. Hän kuvaili minulle autossa olevat viat näin ikään:
"
Det som jag vet är fel är att AC'n inte fungerar pga
läckage, troligen i kondensorn (ej provtryckt).
Vidare startar inte den elekriska kylfläkten ibland ( kan orsaka kokning om man står i kö på tomgång). Har inte hittat felet. Fläkten går om man lägger på 12-volt och termostaten verkar hel.
Hugger på kopplingen direkt efter kallstart, kräver lite finkänsla vid
kopplingssläpp.
"
Kuulostako kovin pahalta kokeneiden SAAB:istien korvaan? Autolla on ajettu 180tkm.
Tv,
Sami
Saab 9000 ruotsista
Ilmastoinnin kuntoon saattamiseen voi mennä tonni jos ammattimiehelle antaa. Osiin (ilmastoinin lauhdutin, kuivain ja pari letkua (ei lähde kuitenkaan ehjänä irti) ja liemien täyttöön menee helposti 600e
Flektivika on todennäköisesti lämpöanturi/johdotus. Aikaa vievää, mutta halpaa korjata.
Tärkistävästä kytkimestä en osaa sanoa, saattaa olla lopunajan merkkejä ennen kytkimen lopullista periksi antamista.
Tuon ikäisen auton ruosteisuus kiinnostaisi vieläkin enemmän. Kannattaa olla muitakin ostokandidaatteja ennen kuin lähtee reissuun.
Flektivika on todennäköisesti lämpöanturi/johdotus. Aikaa vievää, mutta halpaa korjata.
Tärkistävästä kytkimestä en osaa sanoa, saattaa olla lopunajan merkkejä ennen kytkimen lopullista periksi antamista.
Tuon ikäisen auton ruosteisuus kiinnostaisi vieläkin enemmän. Kannattaa olla muitakin ostokandidaatteja ennen kuin lähtee reissuun.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Ilmastoinnin tila kuulostaa hyvin tavanomaiselta tämänikäiseltä autolta, vuotanut tyhjäksi ja ollut jonkun aikaa tyhjillään, lauhdutinkenno keulalla ainakin uusittava, ehkä kompressori, tai kuivain ja paisuntaventtiilikin + osa letkuista
Useita satoja euroja laajuudesta riippuen.
Flektin käynnistymättömyysvaiva ei pitäisi olla kallis vika korjata, mutta vian syy pitää vaan löytää.
Kytkimen oireilu pahimmillaan tarkoittaa kytkinremonttia (laatikko pois, uusi kytkin + työsylinteri) ja taas mennään.
Ruosteista: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=28403

Flektin käynnistymättömyysvaiva ei pitäisi olla kallis vika korjata, mutta vian syy pitää vaan löytää.
Kytkimen oireilu pahimmillaan tarkoittaa kytkinremonttia (laatikko pois, uusi kytkin + työsylinteri) ja taas mennään.
Ruosteista: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=28403
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
En kyllä näkisi syytä raahata tuollaista kotiin, Tukholmasta varsinkaan koska ruosteen kannalta on kyllä selvästi niitä pahimpia paikkoja. Jos ei autossa ole mitään sen erikoisempaa. Ja se että ovet on jo kertaalleen vaihdettu antaa myös vähän viitteitä mitä takakoteloista jne. voi odottaa löytävänsä.. 

Ilman sarvia ja hampaita , niin ei ne uudemmat (95 ja eteenpäin ) maksa paljon Ruotsissa ja valikoima on aivan eri luokkaa kuin Suomessa. Sijoittamalla 2 - 5 tonnia auton hankintaan voit säästää enemmän jatkossa . Kuten aiemmin kirjoitin niin köyhän ei kannata ostaa halpaa.
Toi ruosteongelma vaheni kun Sabaakin alettiin sinkittämään. Ruostesuojausfirman seinällä oli taulukko vanhoista ( ? ) autoista , jossa Saab ( 96-98 vm ) komeilivat vähiten ruostuvina.
Toi ruosteongelma vaheni kun Sabaakin alettiin sinkittämään. Ruostesuojausfirman seinällä oli taulukko vanhoista ( ? ) autoista , jossa Saab ( 96-98 vm ) komeilivat vähiten ruostuvina.