Saab 9000 ruotsista

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

Saab 9000 ruotsista

Viesti Kirjoittaja illias »

Morjens,

Tukholman reissua pukkaa ja yks svedupetteri kaupittelee SAAB:ia 9000 vuosimalli 1989. Hän kuvaili minulle autossa olevat viat näin ikään:

"
Det som jag vet är fel är att AC'n inte fungerar pga
läckage, troligen i kondensorn (ej provtryckt).

Vidare startar inte den elekriska kylfläkten ibland ( kan orsaka kokning om man står i kö på tomgång). Har inte hittat felet. Fläkten går om man lägger på 12-volt och termostaten verkar hel.

Hugger på kopplingen direkt efter kallstart, kräver lite finkänsla vid
kopplingssläpp.
"

Kuulostako kovin pahalta kokeneiden SAAB:istien korvaan? Autolla on ajettu 180tkm.

Tv,
Sami
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ilmastoinnin kuntoon saattamiseen voi mennä tonni jos ammattimiehelle antaa. Osiin (ilmastoinin lauhdutin, kuivain ja pari letkua (ei lähde kuitenkaan ehjänä irti) ja liemien täyttöön menee helposti 600e

Flektivika on todennäköisesti lämpöanturi/johdotus. Aikaa vievää, mutta halpaa korjata.

Tärkistävästä kytkimestä en osaa sanoa, saattaa olla lopunajan merkkejä ennen kytkimen lopullista periksi antamista.

Tuon ikäisen auton ruosteisuus kiinnostaisi vieläkin enemmän. Kannattaa olla muitakin ostokandidaatteja ennen kuin lähtee reissuun.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ilmastoinnin tila kuulostaa hyvin tavanomaiselta tämänikäiseltä autolta, vuotanut tyhjäksi ja ollut jonkun aikaa tyhjillään, lauhdutinkenno keulalla ainakin uusittava, ehkä kompressori, tai kuivain ja paisuntaventtiilikin + osa letkuista :-) Useita satoja euroja laajuudesta riippuen.

Flektin käynnistymättömyysvaiva ei pitäisi olla kallis vika korjata, mutta vian syy pitää vaan löytää.

Kytkimen oireilu pahimmillaan tarkoittaa kytkinremonttia (laatikko pois, uusi kytkin + työsylinteri) ja taas mennään.

Ruosteista: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=28403
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

Viesti Kirjoittaja illias »

Parasta tässä autossa olikin juuri ruosteettomuus. Ovet vaihdettu jossain vaiheessa. Takalokasuojan kaarissa kuulemma vähän pintaruostetta. Muuten ei kyllä oikein kuulosta hyvältä ilmastoinnin ja kytkimen osalta. Taidan jättää tämän yksilön väliin ja odotella parempia, kun ei ole pakkooston paikka.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

En kyllä näkisi syytä raahata tuollaista kotiin, Tukholmasta varsinkaan koska ruosteen kannalta on kyllä selvästi niitä pahimpia paikkoja. Jos ei autossa ole mitään sen erikoisempaa. Ja se että ovet on jo kertaalleen vaihdettu antaa myös vähän viitteitä mitä takakoteloista jne. voi odottaa löytävänsä.. :roll:
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Ilman sarvia ja hampaita , niin ei ne uudemmat (95 ja eteenpäin ) maksa paljon Ruotsissa ja valikoima on aivan eri luokkaa kuin Suomessa. Sijoittamalla 2 - 5 tonnia auton hankintaan voit säästää enemmän jatkossa . Kuten aiemmin kirjoitin niin köyhän ei kannata ostaa halpaa.
Toi ruosteongelma vaheni kun Sabaakin alettiin sinkittämään. Ruostesuojausfirman seinällä oli taulukko vanhoista ( ? ) autoista , jossa Saab ( 96-98 vm ) komeilivat vähiten ruostuvina.
Vastaa Viestiin