Venttiilinvarrenkumien vaihto 16V koneeseen
Venttiilinvarrenkumien vaihto 16V koneeseen
Onko kellään kokemusta ko. hommasta? Onnistuuko ihan itse tehtynä parkkipaikalla, vai vaatiiko erikoistyökaluja tms.
Paljonkohan maksais ihan korjaamolla?
Paljonkohan maksais ihan korjaamolla?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Venttiilinvarrenkumien vaihto 16V koneeseen
Ihan mielenkiinnosta, miksi olisit vaihtamassa kumeja?Teemu kirjoitti:Onko kellään kokemusta ko. hommasta? Onnistuuko ihan itse tehtynä parkkipaikalla, vai vaatiiko erikoistyökaluja tms.
Paljonkohan maksais ihan korjaamolla?
Esa
Ihan mielenkiinnosta, miksi olisit vaihtamassa kumeja?
No joo nää nyt on näitä, ajattelin aloittaa vuodon etsimisen jostakin helposta.
Öljyä kuluu jonkinverran. Vaikka ei paljoa niin kuitenkin johonkin sitä häviää. Kone on kuiva eikä silminnähtäviä vuotoja ole.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Samat murheet on nyttemmin äitimuorin käytössä olevassa 900S -92:ssa. Kuulemma lähiajossa öljyä kuluu vähemmän jotakin puolisen litraa/1000km, mutta esim. matka-ajossa Jns-Hki-Jns meni litra öljyä (n.1000km)! Tuossa vehkeessä on konehuone siisti kun mikä (ei saab maisesti öljyinen) ja savutusta ei ole havaittavissa. Turboa käytiin näyttämässä paikallisessa turbo-huollossa ja sanoivat sen olevan kunnossa. Onko venttiilinvarrenkumit järkevä kohde lähteä hakemaan vikaa, vai onko öljynvaihtovälissä vikaa n.10tkm. ? Kuluuko öljy niin ohueksi turbo-moottorissa että olisi syytä vaihtaa öljyt useammin? Nykyista vauhtia autolla tullaan ajamaan noin 7-8tkm vuodessa, joten öljyt vaihdettaneen kerran vuoteen...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Samat murheet on nyttemmin äitimuorin käytössä olevassa 900S -92:ssa. Kuulemma lähiajossa öljyä kuluu vähemmän jotakin puolisen litraa/1000km, mutta esim. matka-ajossa Jns-Hki-Jns meni litra öljyä (n.1000km)! Tuossa vehkeessä on konehuone siisti kun mikä (ei saab maisesti öljyinen) ja savutusta ei ole havaittavissa. Turboa käytiin näyttämässä paikallisessa turbo-huollossa ja sanoivat sen olevan kunnossa. Onko venttiilinvarrenkumit järkevä kohde lähteä hakemaan vikaa, vai onko öljynvaihtovälissä vikaa n.10tkm. ?
Samaa vikaa täälläkin, kaupunkiajossa ei öljyä kulu, mutta matka-ajossa kuluu jonkinverran. Ehkä 0,5l/1000km. Ei savuta, eikä tiputtele alleen öljyä.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Voiskos ongelma johtua myös tästä: http://verona.2y.net/mcfeast/saab/Dokum ... 8-1047.gif
En tiedä onko uudemmissa noita tiivisteitä jo vakiona, saabilla aika suolasia, vissiin 6e kipale, ajattelin itelle hiettää kuparitiivisteet ehkä joskus kun koppa seuraavaksi auki. Joku kehui hiljentäneensä äänekkäät nostimetkin noilla...
Esa
En tiedä onko uudemmissa noita tiivisteitä jo vakiona, saabilla aika suolasia, vissiin 6e kipale, ajattelin itelle hiettää kuparitiivisteet ehkä joskus kun koppa seuraavaksi auki. Joku kehui hiljentäneensä äänekkäät nostimetkin noilla...
Esa
mielenkiintoinen juttu. Tuo täytyy tarkastaa. Yksi mahdollinen tiivisterengas voisi olla USIT-tyyppinen tiiviste. Se on metallinen prikka, jonka sisäpintaan on vulganoitu tiiviste. Otin siitä kuvan, ja voin sen tähän liittää, kunhan pääsen töistä kotia (työmaan nettiyhteys ei pidä ftp:n käytöstä).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mielenkiintoinen juttu. Tätä täytyy kokeilla. Toihan ei olis paha homma tehdä ihan "parkkipaikallakaan". Momenttiavain ja noita kalliita prikkoja kourallinen..
Tosin ensin täytyy tarkistaa onko ilmanputsarissa öljyä. Jos oikein jutun ymmärsin niin tämä on oireena.
Tosin ensin täytyy tarkistaa onko ilmanputsarissa öljyä. Jos oikein jutun ymmärsin niin tämä on oireena.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Riippuu varmaan mihin huohotusletku menee, voihan se kone ehkä siitä pikkuletkustakin imeä ne huohotusöljyt suoraan pyttyihin, vaikken ole varma onko kaikissa iivareissa sitä.Teemu kirjoitti: Tosin ensin täytyy tarkistaa onko ilmanputsarissa öljyä. Jos oikein jutun ymmärsin niin tämä on oireena.
Esa
Joo ihan totta puhut. Olenkin ihmetellyt mihin 16V kone huohottaa.Riippuu varmaan mihin huohotusletku menee, voihan se kone ehkä siitä pikkuletkustakin imeä ne huohotusöljyt suoraan pyttyihin, vaikken ole varma onko kaikissa iivareissa sitä.
Venttiilikopasta tulee muistaakseni vain yksi pikkuletku imusarjaan suoraan kaasuläpän taakse.
Kiitos vielä tosta kuvasta mcfeast.

Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.

Tämän näköinen on usit-tiiviste. Tuo varmasti pitää, jos vaan tiivistepinnat ovat riittävän suorat. Luulenpa että hinta jää paljon alemmas kuin niillä saabin myymillä. Olis vaan hyvä tietää millaisia ne on.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Hyvä kuva. Hinta varmaan jää tosiaan murto-osaan saabin tiivisteisiin verrattuna. Pitänee käydä laakkosella kysymässä noita tiivisteitä. Ja samalla luntata minkälainen tuo on...Tämän näköinen on usit-tiiviste. Tuo varmasti pitää, jos vaan tiivistepinnat ovat riittävän suorat. Luulenpa että hinta jää paljon alemmas kuin niillä saabin myymillä. Olis vaan hyvä tietää millaisia ne on.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Jaahas tutkin nyt niitä venttilikopasta lähteviä letkuja ja huohotusletku näyttäis menevän kaasuläppäkoteloon ennen kasuläppää. Ilmeisesti letku tulee tuohon siksi, että ilmanputsariin mennessään se sotkisi ilmamassamittarin. Näinhän oli ainakin kaasarikoneessa, että letku meni suoraan ilmanpuhdistinkoteloon.
Ei letku mitenkään öljyiseltä vaikuttanut, lähinnä täysin kuivalta. Mutta voishan noi tiivisteprikat silti vaihtaa.
Ei letku mitenkään öljyiseltä vaikuttanut, lähinnä täysin kuivalta. Mutta voishan noi tiivisteprikat silti vaihtaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.