Venttiilinvarrenkumien vaihto 16V koneeseen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Venttiilinvarrenkumien vaihto 16V koneeseen

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Onko kellään kokemusta ko. hommasta? Onnistuuko ihan itse tehtynä parkkipaikalla, vai vaatiiko erikoistyökaluja tms.

Paljonkohan maksais ihan korjaamolla?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Re: Venttiilinvarrenkumien vaihto 16V koneeseen

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Teemu kirjoitti:Onko kellään kokemusta ko. hommasta? Onnistuuko ihan itse tehtynä parkkipaikalla, vai vaatiiko erikoistyökaluja tms.

Paljonkohan maksais ihan korjaamolla?
Ihan mielenkiinnosta, miksi olisit vaihtamassa kumeja?

Esa
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Kyllä on aika paha homma noin parkki paikalla tehdä, tai niin ainakin minusta mutta en tiedä minkälaisia akropaatteja te olette :?:
Suosittelen kyllä korjaamoa.
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ihan mielenkiinnosta, miksi olisit vaihtamassa kumeja?

No joo nää nyt on näitä, ajattelin aloittaa vuodon etsimisen jostakin helposta.
Öljyä kuluu jonkinverran. Vaikka ei paljoa niin kuitenkin johonkin sitä häviää. Kone on kuiva eikä silminnähtäviä vuotoja ole.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Samat murheet on nyttemmin äitimuorin käytössä olevassa 900S -92:ssa. Kuulemma lähiajossa öljyä kuluu vähemmän jotakin puolisen litraa/1000km, mutta esim. matka-ajossa Jns-Hki-Jns meni litra öljyä (n.1000km)! Tuossa vehkeessä on konehuone siisti kun mikä (ei saab maisesti öljyinen) ja savutusta ei ole havaittavissa. Turboa käytiin näyttämässä paikallisessa turbo-huollossa ja sanoivat sen olevan kunnossa. Onko venttiilinvarrenkumit järkevä kohde lähteä hakemaan vikaa, vai onko öljynvaihtovälissä vikaa n.10tkm. ? Kuluuko öljy niin ohueksi turbo-moottorissa että olisi syytä vaihtaa öljyt useammin? Nykyista vauhtia autolla tullaan ajamaan noin 7-8tkm vuodessa, joten öljyt vaihdettaneen kerran vuoteen...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Samat murheet on nyttemmin äitimuorin käytössä olevassa 900S -92:ssa. Kuulemma lähiajossa öljyä kuluu vähemmän jotakin puolisen litraa/1000km, mutta esim. matka-ajossa Jns-Hki-Jns meni litra öljyä (n.1000km)! Tuossa vehkeessä on konehuone siisti kun mikä (ei saab maisesti öljyinen) ja savutusta ei ole havaittavissa. Turboa käytiin näyttämässä paikallisessa turbo-huollossa ja sanoivat sen olevan kunnossa. Onko venttiilinvarrenkumit järkevä kohde lähteä hakemaan vikaa, vai onko öljynvaihtovälissä vikaa n.10tkm. ?

Samaa vikaa täälläkin, kaupunkiajossa ei öljyä kulu, mutta matka-ajossa kuluu jonkinverran. Ehkä 0,5l/1000km. Ei savuta, eikä tiputtele alleen öljyä.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Voiskos ongelma johtua myös tästä: http://verona.2y.net/mcfeast/saab/Dokum ... 8-1047.gif

En tiedä onko uudemmissa noita tiivisteitä jo vakiona, saabilla aika suolasia, vissiin 6e kipale, ajattelin itelle hiettää kuparitiivisteet ehkä joskus kun koppa seuraavaksi auki. Joku kehui hiljentäneensä äänekkäät nostimetkin noilla...

Esa
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

mielenkiintoinen juttu. Tuo täytyy tarkastaa. Yksi mahdollinen tiivisterengas voisi olla USIT-tyyppinen tiiviste. Se on metallinen prikka, jonka sisäpintaan on vulganoitu tiiviste. Otin siitä kuvan, ja voin sen tähän liittää, kunhan pääsen töistä kotia (työmaan nettiyhteys ei pidä ftp:n käytöstä).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Mielenkiintoinen juttu. Tätä täytyy kokeilla. Toihan ei olis paha homma tehdä ihan "parkkipaikallakaan". Momenttiavain ja noita kalliita prikkoja kourallinen..

Tosin ensin täytyy tarkistaa onko ilmanputsarissa öljyä. Jos oikein jutun ymmärsin niin tämä on oireena.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Teemu kirjoitti: Tosin ensin täytyy tarkistaa onko ilmanputsarissa öljyä. Jos oikein jutun ymmärsin niin tämä on oireena.
Riippuu varmaan mihin huohotusletku menee, voihan se kone ehkä siitä pikkuletkustakin imeä ne huohotusöljyt suoraan pyttyihin, vaikken ole varma onko kaikissa iivareissa sitä.

Esa
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Riippuu varmaan mihin huohotusletku menee, voihan se kone ehkä siitä pikkuletkustakin imeä ne huohotusöljyt suoraan pyttyihin, vaikken ole varma onko kaikissa iivareissa sitä.
Joo ihan totta puhut. Olenkin ihmetellyt mihin 16V kone huohottaa.
Venttiilikopasta tulee muistaakseni vain yksi pikkuletku imusarjaan suoraan kaasuläpän taakse.

Kiitos vielä tosta kuvasta mcfeast. :D Tuli ihan uutta tietoa ainakin itselleni.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kuva

Tämän näköinen on usit-tiiviste. Tuo varmasti pitää, jos vaan tiivistepinnat ovat riittävän suorat. Luulenpa että hinta jää paljon alemmas kuin niillä saabin myymillä. Olis vaan hyvä tietää millaisia ne on.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tämän näköinen on usit-tiiviste. Tuo varmasti pitää, jos vaan tiivistepinnat ovat riittävän suorat. Luulenpa että hinta jää paljon alemmas kuin niillä saabin myymillä. Olis vaan hyvä tietää millaisia ne on.
Hyvä kuva. Hinta varmaan jää tosiaan murto-osaan saabin tiivisteisiin verrattuna. Pitänee käydä laakkosella kysymässä noita tiivisteitä. Ja samalla luntata minkälainen tuo on...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Jaahas tutkin nyt niitä venttilikopasta lähteviä letkuja ja huohotusletku näyttäis menevän kaasuläppäkoteloon ennen kasuläppää. Ilmeisesti letku tulee tuohon siksi, että ilmanputsariin mennessään se sotkisi ilmamassamittarin. Näinhän oli ainakin kaasarikoneessa, että letku meni suoraan ilmanpuhdistinkoteloon.

Ei letku mitenkään öljyiseltä vaikuttanut, lähinnä täysin kuivalta. Mutta voishan noi tiivisteprikat silti vaihtaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Teemu kirjoitti: Ei letku mitenkään öljyiseltä vaikuttanut, lähinnä täysin kuivalta. Mutta voishan noi tiivisteprikat silti vaihtaa.
Kannattaa tietysti ensin tutkia onko siellä prikat jo valmiina, noin uudessa saattaapi jo olla...

Esa
Vastaa Viestiin