Mikä meni kytkinrempassa pieleen? TOIMII TAAS!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

jara kirjoitti:osta Juho sieltä laivalta muutama "lasinen" Saab-kytkimen korjauskirja, niin jopa selkiää homma :wink:

Taidetaan laittaa se sun talon nurkalla oleva volvo liikenteeseen.....

Mutta palaillaan asiaan niinkuin oli puhe....
:lol:
Juu noita lasisia korjausoppaita löytyy jo jokunen kaapista, mutta kai sitä pientä kivaa joutuu ostamaan :D .

Äläkä mainitse näin julkisesti tuosta toisenmerkkisestä kulkineesta :? .
Bannaavat vielä meidät pihalle :evil: !
Entinen jäsen#2331
jara
"Viggen"
Viestit: 651
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37

Viesti Kirjoittaja jara »

Tuhojuho kirjoitti: Äläkä mainitse näin julkisesti tuosta toisenmerkkisestä kulkineesta .
Bannaavat vielä meidät pihalle !


Voi pahus, saattavat tosiaan lynkata meidät :evil:
Toinen arka asia on GM nimen mainitseminen tiettyjen Saab-mallien kohdalla... Poikaset suuttuu.... :wink:

Mutta eipä se estä tekemästä jotain kivaa.... :wink:
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

samaa mieltä jus: n ja myrkyn kaa diagnooseista. Usein kenkku ilmattava, Minä en miellä muuta ilmaustapaa kuin paineistamalla säiliö. ja tehtävä usein vielä kahteen kertaan ( minullakin viimeksi)
Mulla on vanhasta säiliökorkista modattu versio, uimuriroippeet on poistettu ja autonrenkaan tubeless venttiili on vedetty laajennettuun reikään, lopuksi vuodot on tukittu sikamassalla, toimii. jalkapumpulla lykin painetta kun kompuralla en uskalla.
Fillarin sisäkumista pitkähkö pätkä siitä venttiilin kohdilta ajaa saman asian, ja tunteepahan näpeissään paineen ja sehän toimii samalla painesäiliönäkin.

Voikohan vastavirtaan ilmaamalla jäädä ilmatasku sylinteriin??? ja myöskin paineella säiliönpäästä ilmaamalla, jos ei pidä poljintakin pohjassa
Jos poljinsylinterin kumit ovat ihan viimeisillään, niin ne lerpahtavat lopullisesti kun järjestelmä tyhjenee ja siksikin ilmaaminen voi olla vaikeaa, mutta paineella ilmaamalla ei ainakaan niin vaikeaa..
Älä sit halkaise säiliöö, se ei lie "baarikaupalla " kestä, kuten oma pää.
Vaan jos ny tempasee mamman fillarista sisäkumin ja saapas jää siltikin pihaan, voipi olla, jotta oma pääkin on sitten vaarassa.
:lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

stara kirjoitti: Älä sit halkaise säiliöö, se ei lie "baarikaupalla " kestä, kuten oma pää.

:lol:
Jep.. ja joskus säiliön pohjasta kytkinsylinterille lähtevä hapertunut letku ei sitäkään vähää minkä säiliö vielä sietää..

Nimim. pannuhuone yltäpäältä jarrunesteessä..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

sellanen visionäärinen nyanssi vielä, jotta polkimen jarrusylkky ei normaalielämässä mene pohjaan ja ilmatessa jos painaa pohjaan niin pohjan ryyteet voivat runnoa tiivareita yms, kytkimen poljinsylkyssä ei tätä ilmiötä liene.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Kait siihen liikkeeseen vaikuttaa polkimen reijän ISO välys, puoliksi kulunut tappi ja haarukan pitkät soikeat reijätkin. Jos on noita vikoja ei yläsylinterissä taida paukut riittää vaikka kuinka sotkis. No ne varmaan oli sitten kuitenkin uudenveroiset, kunnei se jousikaan ollut onneksi poikki. :oops:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Minkä merkkinen kytkinpaketti sulla on. Isäukolla oli sellainen kytkin että painelaakerin liikkeellä vaikka 10 mm niin itse kitkapinta liikkui vaikka 3 mm ja vaihdettiin merkkiä niin samalla 10 mm liikkeellä kitkapinta asetelmassa liikkui 6mm ja rupes irroittaan kunnolla. Eka merkki oli qwinton ja nyt tais tulla Sachs tai BB. Huonoon kytkimeen yhdistettynä väljä poljin niin ei ole todellakaan hyvä kytkin.....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Se haarukka muuten tekee ihmeellisen paljon välystä. Itse korjailin hitsaamalla ja hiomalla, vielä pitää saada se pienen pieni välys pois (perfektionisti :oops: )
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

DU DIIH!
Parin huilipäivän jälkeen oli taas inspiraatiota lähtee hakkaamaan päätä seinään :evil:

Eli kävin ennen reissua tilaamassa uudet sylkät jo valmiiksi, ja tänään sitten aloin taas uudestaan purkamaan pakettia.

Yllätys,yllätys! Se lähtikin pois niinkuin pitikin, ja eiku sylkät vaihtoon, ilmaus ja kokeilemaan. Kytkin toimii kuin unelma 8)

Eli eipä toi paha homma ole, kun on oikeat otteet ja hyvät foorumin neuvot!

Kiitos vielä kerran kaikille asiallisista vinkeistä :wink:
Entinen jäsen#2331
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Hyvä juttu kun alkoi skulaamaan.
Tiedoksi sellainen tärppi, jotta ainakin 89 satkussa on jo parempi poljin, sen kytkinsylkyn nivel on vahvistettu, eli jos vaikka vaihtopoljin romikselta jne...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
vonchili
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 00:29

Viesti Kirjoittaja vonchili »

Jatkanpa tähän vanhaan ketjuun.

Voi kilinv***u. Vaihdoin pääsylkän ja aloinpa ilmaamaan. Ruuvasin kytkinkopasta ilmausruuvin auki ja siitä on mennyt/meni kierteet. Pultissa ehjät, kopanpäässä ei, tuli kierteillä useempi slaissi metallia mukaan...

Mitä nyt? Ilmausruuvi menee melkeen pohjaan asti normaalisti, ja kun on noin 3-4mm jäljellä alkaa pyöriä tyhjää ja on ihan löysä. 900i ja -85 kyseessä siis.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Pahan panitte, manaaminen tuon luokan haman suhteen on onneksi direktiivienkin mukaan sallittua varsinkin perjantaina.
Jos ei oo vaihtosylkkyä, niin ei tuu muuta "ohitusleikkausta " miäleen kuin:::
vetää R 1/4" tavallisen putkikierteen SUORAAN siihen( putkimiehiä aina kylillä on ) ( toi reikä on sille aika passeli, koska orkkis on M12x 1 hienokierre). panee sit jotain locktiten tiivistettä siihen kun on metallinmurut nuukasti poistanut TAI PURISTAA SEN ILMARUUVIN KARTIO- OSAN SINNE VAAN irtopalana.
ilmaus on sitten vaan tehtävä (PUTKI) liitosta löysäämällä.
Vaihtoehtoisesti jos löytää tasakantaisen tulpan, niin kokeilee siihen jotain mukautuvaa tiivistettä ( muovi, lyijy jne) . mutta aina lie metallia sen verta sisään jää, jotta ei menesty pitkän päälle, elikkäs aika kuubalainen korjaus.

Ai juu, jos löytyypi keittiön laatikoista toi M12x1 kierretappi, niin voihan porata sen kartion sieltä pohjalta pois ( toivotavasti ei osu mäntään ?) ja kierteittää loppuosankin, sit hitsaa ilmaruuvin tukkoon tai samankierteinen pultti ja tiivaria alle vaan.
Aika eksoottisia nää vaihtarit on mutta niin on kuulemma kuuban takapihatkin.

Painetta on aika paljon muistaakseni jotain 30----40 bar, eli ihan leluhommat on kyllä ajan ja pilsneerin haaskuuta. Kytkinleikit ei sentäns oo niin fataaleja kuin jarruleikit.
schöne wochenendee.... :lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
vonchili
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 00:29

Viesti Kirjoittaja vonchili »

Jotain tällästä pelkäsinkin. Kele ja tana.

Varmaan kestää jos ruuvaan sen siihen asti mihin menee ja hitsaan koko pas*an kii ja umpeen?

Ja sit säädän ilmauksen jotenkin muuten.
Muuten niin maan hyvä yksilö että en varmasti tästä tee mitään varaosa seisokkia niitynreunaan. Ärr, kyllä syö.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

ei voi hitsata alumiinia ja rautaa yhteen. Voishan se kovansortin plastikpaddinkikin tms lukituskama jotain pitää, jos kierre edes osittain pitää ja putsaa jollain tinnerillä/ cleanerillä kierteet hyvin ja kiestää sen massan kanssa kiinni ja antaa kunnolla kovettua.
Putsaa ulkopinnankin hyvin ja kunnon kakun siihen leipoo.
Putkiyhteestä sit ilmaa jne??
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Uusi työsylinteri vaan sinne ja matka jatkuu...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin