Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Eza^
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Kesä 09, 2006 00:24
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eza^ »

Piharanessa on aina fiilistä kesäöinä ;)
1,9tdi
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ne mussuttaa jotka ei osaa eikä etes uskalla kokeilla! Tumbs up! ainakin täältä!

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Nii, ei kannata olla herkkänahkainen ja v ittuilusta ei ollut kyse. Mitä enempi elää asioineen netissä sitä enempi saa varautua ihmetteleviin ja siinähän ei ole mitään uutta.

Tosiaankin hyvä että osaamista on ja uskallustakin. Ilman uskallusta ei koskaan saa mitään- ja elämä meneekin pennejä laskiessa. Moonlight tuning selkeästi on autoalan ammattilainen eikä tuossa varmaankaan mitenkään äärimmilleen sitä osaamistakaan viedä. Hauska tarinahan toi on monellakin tasolla:)
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Sami kirjoitti:Nii, ei kannata olla herkkänahkainen ja v ittuilusta ei ollut kyse. Mitä enempi elää asioineen netissä sitä enempi saa varautua ihmetteleviin ja siinähän ei ole mitään uutta.

Tosiaankin hyvä että osaamista on ja uskallustakin. Ilman uskallusta ei koskaan saa mitään- ja elämä meneekin pennejä laskiessa. Moonlight tuning selkeästi on autoalan ammattilainen eikä tuossa varmaankaan mitenkään äärimmilleen sitä osaamistakaan viedä. Hauska tarinahan toi on monellakin tasolla:)
Joo ja olen nutiiten tuninki autojen kanssakin kiertäny ja kierrän varmaan jatkossakin niin niitten kanssa vasta mussutetaan sitä en vaan jaksa tajuta että joku jaksaa ottaa niin paljon stressiä tälläsesta vehkeestä jota ei edes pitäisi kenenkään kadehtia.

Ja muuten rekisteröidyin tonne Saabcentraliin :twisted:

Luulen että tilaan tollasen bensanpaineen rajakatkaisijan ettei satu mitään ihan heti ekalla kerralla :?:

Tosta purgesta ei kyllä oikeesti taida olla Saabbaassa mitään apua :?: Mut olis hieno suihkutella liikennevaloissa lämmenneitä kaasuja mäelle, tosin suomessa se poikisi vaan hirveitä huutoja vieressä olevasta autosta että romus keittää..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

moonlight-tuning kirjoitti:
Sami kirjoitti:Nii, ei kannata olla herkkänahkainen ja v ittuilusta ei ollut kyse. Mitä enempi elää asioineen netissä sitä enempi saa varautua ihmetteleviin ja siinähän ei ole mitään uutta.

Tosiaankin hyvä että osaamista on ja uskallustakin. Ilman uskallusta ei koskaan saa mitään- ja elämä meneekin pennejä laskiessa. Moonlight tuning selkeästi on autoalan ammattilainen eikä tuossa varmaankaan mitenkään äärimmilleen sitä osaamistakaan viedä. Hauska tarinahan toi on monellakin tasolla:)
Joo ja olen nutiiten tuninki autojen kanssakin kiertäny ja kierrän varmaan jatkossakin niin niitten kanssa vasta mussutetaan sitä en vaan jaksa tajuta että joku jaksaa ottaa niin paljon stressiä tälläsesta vehkeestä jota ei edes pitäisi kenenkään kadehtia.
No toivottavasti et ymmärtänyt väärin. Eli en ota stressiä enkä kadehdi:) Viestin kirjoittaminen on sen verran halpaa ja helppoa että miksipä ei parilla viestillä utele tästäkin aiheesta. Kahdehtimisen siasta ihan positiivisessa mielessä naurattaa ja siitähän sinunkin pitäisi olla otettu että pystyt järjestämään itsellesi ja muille viihdettä etkä ota itseäsi vakavasti. riippuu ihan omasta itsetunnostasi että miten otat ihmisten (kuten minunkin) napinan:) Napinaa varmaan saa noissa tuninkipiireissä kuulla oli auto sitten minkälainen tahansa.

Onnea ja menestystä. Ilmeisesti tuohon tuninkiauto harrastukseen ja kulttuuriin kuuluu tuo julkisuudenhalu, vehkeet pitää saada foorumeille ja siinä mielessä varmaan ymmärrän väärin koko aatteen.

Puhtaasta kiinnostuksesta siis postasin pari viestiä tähän ketjuun ja myönnän että pelle olen itsekin:) (koira koiran tunnistaa) Jätänpä areenan muille.
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Sami kirjoitti:No toivottavasti et ymmärtänyt väärin. Eli en ota stressiä enkä kadehdi:) Viestin kirjoittaminen on sen verran halpaa ja helppoa että miksipä ei parilla viestillä utele tästäkin aiheesta. Kahdehtimisen siasta ihan positiivisessa mielessä naurattaa ja siitähän sinunkin pitäisi olla otettu että pystyt järjestämään itsellesi ja muille viihdettä etkä ota itseäsi vakavasti. riippuu ihan omasta itsetunnostasi että miten otat ihmisten (kuten minunkin) napinan:) Napinaa varmaan saa noissa tuninkipiireissä kuulla oli auto sitten minkälainen tahansa.

Onnea ja menestystä. Ilmeisesti tuohon tuninkiauto harrastukseen ja kulttuuriin kuuluu tuo julkisuudenhalu, vehkeet pitää saada foorumeille ja siinä mielessä varmaan ymmärrän väärin koko aatteen.

Puhtaasta kiinnostuksesta siis postasin pari viestiä tähän ketjuun ja myönnän että pelle olen itsekin:) (koira koiran tunnistaa) Jätänpä areenan muille.
Sitä just tarkotin tolla että tuninkipuolella mussutetaan kaikesta ja mikään ei ole tarpeeksi siistiä ja erilaista. Sen vastapainoksihan aloin tätä saapasta välillä pykäämään että sais vaan tehä eikä tarvis miettiä. Ja ihan mielenkiinnosta kokeilemaan että mitä kestää, eli ei todella ole tarkotus olla kaunein nopein tai edes karuin.

Ja jokanen tekee autostaan millasen haluaa, mullakin on monta rautaa tulessa kokoajan, ja sellasiakin mitä vähän piilotellaan vielä 8O

Toki tolla näkyvyydellä on saatu muutamia etuja joistain paikoista, ja on helpompi kysyä kun porukka tietää auton. Aloin kirjotteleen tänne ihan kysymismielessä, kun en noihin saabeihin ollu aiemmin tutustunut, nykyään tosin ei enää tule noihin kysymyksiin niin helpolla vastauksia, liekö kysymykset muuttunut sellasiksi ?

ja Show must go on..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Jees eli nyt se elvistely siitä paketista.

Kuva

Kuva

Kuva

Tarroja, paitoja ja toi mittari.

Kuva

Eli tollanen vaimennettu painemittari. Tarttis varmaan laittaa tollanen vaimennettu mittari bensanpaineellekkin kun toi vanhahan on jämähtänyt toho kakkosen kohille..

Kuva

Sit siinä oli mukana toi imusarja niinku jenkit sen on nimennyt.. Tossakin on vielä yksi ulosotto johon tulee tulppa..

Kuva

Tohon meinasin asentaa pullon ja syöttöletkun väliin, näkee siitä ainakin jos on vuotoa tai jotain tossa syöttölinjassa.

Kuva

Eli tohon, sitten vielä kiristys ja leku kiinni..

Kuva

Valmis 8)

Kuva

Eli tollaselta näyttää valmiina 8)
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Tossa kitissä oli mukana katkaisija ja konsoli sille, ohjeissa käskettiin asentaa se sillai että on helposti kuskin käsillä kun tulee tarve ajaa vähän kovempaa..

Kuva

Oli oikeen mustat ruuvitkin että saa ton katkaisijan kiinni, ja yksi ruuvi että saa ton releen kiinni kanssa, tarttis vaan olla oma työkalusetti että voi laittaa noita jenkkiosia paikalleen kun ei noi eurotyökalut ole tuumasia, saakeli ruuvimeisseleissäkin on muka joku ero ?

Kuva

Laitoin sen tohon hanskalokeron kanteen missä mulla on toi seosmittarikin..

Kuva

Tollanen, sitten oli torx meisselit hukassa niin en saanut noita johtoja tuolta kaiuttimen alta konehuoneen puolelle niin siirryin laittamaan noi konehuoneen johdot..

Kuva

Kuva

Eli tollai laitoin noi solenoidien miinukset, missään ei muuten kerrota että kumpi solenoidien johdoista on kumpi ja ohjeista jäi sellanen fiilis että sillä ei ole mitään merkitystä ????

Kuva

Tohon ruuvasin sitten pultin että saa maata, aika järeä maadotus mutta tollanen siitä nyt tuli, oli muuten liittimetkin tuolla NX:n kitissä valmiina..

Kuva

Sitten vedettiin noi plussat kanssa tonne hantin puolelle kun päätin että laitan releen sinne.

Kuva

Tollanen rele oli siellä kitissä mukana..

Kuva

Ja tosta se löysi paikkansa mun autossa..

Kuva

Plussajohtokin riitti suoraan tosta releen sokkelista tohon jakopaikkaan, siihen ei ollut liitintä enää paketissa, olisi pitänyt laittaa noi maadoituksiet samaan abikoon niin olisi toinen jäänyt tätä varten..

Kuva

Sitten releen johto solkkujen plussaan, toikin jatkoliitin oli paketissa.

Kuva

Päätin ohjeiden vastaisesti ottaa tolta mikrokytkimeltä maan tohon releen ohjaukselle, ei tarvi vetää niin montaa johtoa, tein tollasen pienen johdon tohon että saa maata..

Kuva

Sitten vedin ton sinisen johdon releelle. Johto, jatkot ja muut liittimet on tuolta pakestista edelleen..

Kuva

Sitten löysin huoltoautosta tollasta johtokourua ja vedin sitä noitten johtojen ympäri jotta ne pysyy nipussa..

Kuva

Johdot nippareilla vähän kiinni ettei ne roiku jokapaikassa..

Kuva

Kuva

Kuva

Tollasta valmiina..

Kuva

Ton verran jäi johtoa vielä, siinä on kai ajateltu että toi plussa joudutaan hakemaan jostain kauempaa kun saabissa joutui..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

kyllä on asiallinen projekti .jatkakaa samaan malliin sano isot pojat netissä mitä lystäävät . vanha sanonta kuuluu ne on eri miehiä jotka tekevät ruumiita ja ne eri miehiä jotka pesevät niitä
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Kauan tuon kokoisesta pullosta riittää iloa?

Asiallinen projekti! :twisted: :twisted:
Saab 900S Combicoupe
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kiitän ja kiitän.

Ei ole kyllä jos ollaan ihan rehellisiä niin mittään käsitystä että kauan tollasella päästelee ? Kai sillä ainakin neljä vetoa että mailin ? Ei vaan, en tosiaan tiedä, ja voi olla että pannu antautuu ennemmin kun pullo tyhjenee..

Toivottavasti se pestävä ruumis ei ole mun kun kuitenkin tyyppään tota tossa kotisuoralla, siinä on ennenkin sattunut vahinkoja aamuyöllä..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kysyin muuten tossa katsastusasemalta noista kaasuista, niin ota nyt se pullo pois sieltä autosta se riittää oli vastaus ja perään lisäsi että tietty lain mukaanhan... :roll:
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

moonlight-tuning kirjoitti:Kysyin muuten tossa katsastusasemalta noista kaasuista, niin ota nyt se pullo pois sieltä autosta se riittää oli vastaus ja perään lisäsi että tietty lain mukaanhan... :roll:
Kävitkö Terolta kysymässä? :)
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

En saa kertoa missä katsastusasemalla tollasia levottomuuksia puhuttiin..

0,8lbs N2O x 10 sek = 100hp
eli 100hp suuttimilla kuluttaa 10 sekunnissa 0.8 paunaa ilokaasua..
10lbs pullolla siis muutaman vedon poikineen vetasee..
Varsinkin kun pidät huolen että paine pysyy vihreällä alueella
toisin sanoin kun pullo tyhjenee kannattaa sitä lämmittää.. (ilokaasu laajenee lämmetessään).

näin ollen saat ajettua pullon melkeinpä tyhjäksi asti.. + seokset pysyvät kunnossa.

Tollanen info tuli tuolta partboyssista kun olivat katelleet foorumia..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Hieno rojekti kyllä! Ihailtavaa touhua. :)

Tästä voisi kyllä melkein suoraan tehdä oppaan "näin asennat ilokaasut Saabiisi" sen verran tarkasti olet kertonut kaiken :wink:
Hyvää ja mukavaa ilta lukemista/katsomista on aina ollut!

Toivotaan että Saabi kestää ainakin muutaman vedon :twisted:
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Vastaa Viestiin