tonnari nakuttaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
tomilp
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:38

tonnari nakuttaa

Viesti Kirjoittaja tomilp »

Mikä on kun 9000 aero nakuttaa? Kansiremontin jälkeen alkoi nakuttaan niin perkeleesti...
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tarkista nokka-akselien ajoitus. Tarkista että kaikki nokkien laakeripukit ovat kiinni ja onttojen pulttien paikka varmasti oikein. Tarkista että nokkien ketjupyörät ovat kunnolla kiinni.

Jos hydrauliset venttiilinnostimet ovat olleet irti remontin aikana tai muuten tyhjentyneet, on normaalia että kalisevat jonkin aikaa ennenkuin täyttyvät öljyllä ja ilmautuvat.

HAKU-sanoilla nakuttaa, kalisee ym. löytyy vaikka kuinka juttua Tonnarin äänimaailmasta ja syistä sekä korjaustoimista. :wink:

Edit: Niin minkälaista nakutusta nyt tarkoitat? Mekaanista ääntä moottorista vaiko detonaatiota eli palamistapahtuman nakutusta?

Mikä kansi sinne nyt meni, ja vanhan vaiko uuden mallinen, öljyputkilla vai ilman? Viittaan tähän:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=

Ja tähän:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
Viimeksi muokannut Minuteman, Su Elo 12, 2007 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

>Tarkista että kaikki nokkien laakeripukit ovat kiinni ja onttojen pulttien paikka varmasti oikein.<

Tuo Minutemanin vihje on tärkein, eka tarkistus.

Tosin rempan jälkeen kalisee hetken, ennen kuin öljynpaine hiljentää kalinan.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Miten kauan ollut käynnissä?
tomilp
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:38

Viesti Kirjoittaja tomilp »

kaikki on ok ajoituksesta lähtien. Vaihdoin vanhemman mallisen kannen eli niillä öljyputkilla varustetun. En tiedä sit onko se 2.0 vai 2.3 kansi.
Kuulostaa ihan mekaaniselta ääneltä mut en tiedä sit onko. Auto on käynyt lämpimäksi monta kertaa jo eikä nakutus lopu. Hetkeks loppu kun vaihto tulpat.
tomilp
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:38

Viesti Kirjoittaja tomilp »

johtuisko vaikka jakoketjun kiristimestä?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

tomilp kirjoitti:johtuisko vaikka jakoketjun kiristimestä?
Löysit varmaan tuon jutun: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=kalinaa

Ei tullut edes mieleen että jollakin muulla saattaisi olla yhtä huono tuuri mitä itsellä.. Kannattaa avata venttiilikoppa ja koittaa antaako laahain/kiristin periksi. Et kai laittanut Motonetin kiristintä? Jos, niin kalisee varmasti koska ei kiristä mitään vaan nöyrtyy äkkiä.

Ja ne öljyputkethan on kunnolla paikallaan ja uusilla O-renkailla?
tomilp
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:38

Viesti Kirjoittaja tomilp »

kiristin on vanhasta kannesta ja putket on kiinni ja o-renkaat kunnossa..
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ne ontot pultit kuuluvat myös öljyputkelliseen kanteen, öljy kulkee putkesta nokkapukkien ja pulttien läpi hydraulikuppeihin. Tässä ketjussa on nimimerkki "jus":in laittamassa viestissä kuva ja tietoa aiheesta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... t=kiristin
tomilp
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:38

Viesti Kirjoittaja tomilp »

on aika varmaa,ettei nakutus johdu venttiilinpainimista ym...sellaisesta. Voiko suuttimet nakuttaa?
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Suuttimista pitäisi kuulua ennemminkin sellainen tikitys/tikkaava ääni...
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
tomilp
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:38

Viesti Kirjoittaja tomilp »

voiko 2.0 ja 2.3 nokka akselit vaihtaa päikseen?
tomilp
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:38

Viesti Kirjoittaja tomilp »

eikös venttilinpainimien mäntä pitäis liikkua?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

tomilp kirjoitti:eikös venttilinpainimien mäntä pitäis liikkua?
Jos sinulla on se hydraulikuppi kädessä ja painelet sisempää mäntää, ja jos se makaa pohjassa ja on kivikova niin kuppi on jumiutunut ja kalkatus on taattu.

Tuossa on ketju joka kannattaa lukea läpi, ja sieltä löytyy muistaakseni toiseksi viimeiseltä sivulta läpileikkauskuva nostimen rakenteesta ja toimintaperiaatteesta, tosin ketju on 900- puolelta mutta kupit ovat samoja:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ydrauliset

Nämä kupit ovat vanhemmiten pikeentyessään aikamoinen murheenkryyni, ja ainakin oman kokemuksen mukaan parhaaseen tulokseen ja hiljaiseen käyntiin pääsee purkamalla kupit ja puhdistamalla ihan mekaanisesti, toiset ovat päässeet samaan tulokseen Forte- moottorinpesuaineella, tai saman asian ajavalla polttoöljykäsittelyllä.

Myös HAKU- sanoilla "Hydraulinostimet"/"painimet", "venttiilinnostajat", "kalisee" jne. pitäisi löytyä niin paljon tietoa näistä että yhteen viestiin on kaikkea mahdotonta laittaa, vaikka muistaisikin, siksi usein puitu aihe tämä on :wink:
tomilp
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:38

Viesti Kirjoittaja tomilp »

miten ne painimet saa auki?
Vastaa Viestiin