Rempan jäkeinen kolina ja pauke pyörän suunnalta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Rempan jäkeinen kolina ja pauke pyörän suunnalta

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Elikkäs oma -84 T16 satkuni. Vaihdoin laatikon ja vetarit. Vetarit oli hilppasen liian lyhyet joten joutu ranettaa prikoilla, mutta tuntu istuvan hyvin. Vaihdoin myöskin tehostetun teangon ei vuotavaan malliin.

Nyt tosin kuskinpuoli rupesi kolisemaan... klonklonklonklonk vasemmalle ja klaklakklaklaklaklak oikealle käännyttäessä. Suoraan ajaessa kolisee myöskin. Huomasin myöskin että auto heiluu :roll: . Eli siellä vaikuttaisi olevain jotain epäkeskeistä. Vedättäessa ääni vaimenee ja myöskin jarruttaessa. Tosin tuntee että klonksuu vaikkakin vaimeammin. Ei väliä vaikka rullais 1:sel tyhjäkäynnil, tai ajais lujempaa. Paukkuu silti. Otin renkaasta kiinni ja terävällä ravistuksella sain äänen kuulumaan , kun rengas oli käännetty ääri-vasemmalle. Otin samalla vetarista kiinni, ja siinä on suht selvä poikittais välys, enemmän kuin pitkittäisvälysta. Kaikki gummit on ehjiä, ja mikään ei kuumene epänormaalisti.

Mistä kannattaa alkaa tukimaan??
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Jotenkin etsisin kyllä vikaa noista vetareista..

Mitenkä ne voi olla liian lyhyet?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Samaa miekin ihmettelen, että miten ihmeessä ne voi olla lyhyet? Mistä autosta ne on otettu? 900:n vetarit pitäisi mennä heittämällä, jos vetarit+loota oli samasta autosta. Vain poikkeuksen tekee ABS-mallit ja nuo ihan 80-luvun alun mallit, joissa oli vielä täysin erilaiset ne ulommat nivelet.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Kannatta nyt ensiksi koittaa kaikki pyörän tuennan pultit ja mutterit, että ovat kaikki remontin jäljiltä kunnolla kiinni ja se vetarin napamutteri varsinkin.

vertaa niitä vetonivelen välyksiä toisen puolen veto akseliin jos saman laiset kummallakin puolella.

veto nivelissä pieni välyus on aika normaalia.

liian väljä ulompinivel paukku vain kääntyessä.

eli kun ajat vaikka parkkiksella ympyrää niin pitää rutinaa ja pauketta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

:oops:
Ja kaikki joukolla osoittamaan sormella diggitallr:ia ja nauramaan...

Taliaivo minä.. oishan se pitänyt ITSE vielä tarkistaa, ei voi kaveria syyttä kun oon niin puupää...

Eli napamutteri oli löysä ja pyörän pultit :oops:



Ju siis ne vetarit om tosiaan vaikutti liian lyhyiltä?? Mitä niiden siis ei missään tapauksissa olisi pitäny olla. Tötterö on juu 80-luvun malli mutta laatikko oli taas sitten -89? eli laatikossa + vetareissa ei pitäisi olla mitään vikaa.

Huomattiin kun pistettiin kaikki pakettiin la laskettiin auto alas, eli sisimmät vetarit tuli ihan maljan reunalle?

Tosin koko auto on niin mätä, että ties vaikka siellä olisi joku pettäny/korjattu vääriin. etutuentaa on hitsailtu reilusti...

Leimaa on ensvuoden syyskuuhun, joten sinne asti mennään. Sitten onkin tulevaisuus synkkä, leimaa ajatellen...

Onhnan jo... 1500€ auto palvellu jo monen 10tuhatta kilsaa ja 4,5 vuotta mulla... Rupee oleen jo. Pääasia että toimii käy ja kukkuu vielä (jotenkin)


Niin ja posti toi tänään uudemman laatikon nopeusanturin rattaan/vaijerin systeemin... Pitänee lähtee iltasella ranettaan niin pääsee vakkarilla taas ajeleen.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Osat tuli ilmeisesti ehjänä kirjeenä perille.. :lol:
Vastaa Viestiin