Ahtojen nosto hukkiksen tangosta..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Ahtojen nosto hukkiksen tangosta..

Viesti Kirjoittaja 2495 »

Noniin eli en haulla löytäny vaikka tästä varmaan on moneen kertaan puhuttu.. Eli kumpaan suuntaan sitä tankoo ruuvataan että paineet nousee? eikä nyt mitään puheita APC modeista.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

tankoo lyhemmäksi :D eli mitä vähemmän kierrettä jälellä, niin sen enempi ahtoja.

ei kumminkaan liikaa, ettei portti ole auki koko ajan...
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

^ Tarkoitti varmaan, ettei niin paljoa ettei portti aukene ollenkaan.
Jos kyseessä on wanha ja väsynyt hukkaporti kello kuten meikäläisen autossa, niin ahdot ei noude yli 0,4 vaikka ruuvaisi niin pitkälle kuin kierrettä piisaa. Tietysti siihen voi sitten asentaa ulkopuolisen jousen joka vastustaa tangon liikettä ulospäin.
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2495 »

Hessu kirjoitti:^ Tarkoitti varmaan, ettei niin paljoa ettei portti aukene ollenkaan.
Jos kyseessä on wanha ja väsynyt hukkaporti kello kuten meikäläisen autossa, niin ahdot ei noude yli 0,4 vaikka ruuvaisi niin pitkälle kuin kierrettä piisaa. Tietysti siihen voi sitten asentaa ulkopuolisen jousen joka vastustaa tangon liikettä ulospäin.
Nii justiinsa ton takii mun apc modikaan ei varmaan nosta paineita 0.7 korkeemmalle... nousee välillä 0.5 ja välillä 0.7bariin..
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Bleediä kehin -> :)
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2495 »

Hmm ni siis jäi nyt epäselväks et käänänkö sitä mutteria sinne kelloon päin vai toiseen suuntaan? :D ja paljos se yks kierros tekikään? 0,02 tjsp? :D
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2495 »

Mitä häh täh?
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

helpoimmalla pääset kun kokeilet :wink:
jos paineet vain laskee niin kokeile toiseen suuntaan.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

saabracing kirjoitti:tankoo lyhemmäksi :D
eikös se tuolla ylhäällä jo lue...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Hessu kirjoitti:^ Tarkoitti varmaan, ettei niin paljoa ettei portti aukene ollenkaan.
.
joo :D että portti pääse oleen auki tarvittaessa.

siihen kellon kiinnikelevyyn saa porattua reijän, mihin ulkosen lisäjousen saa kiinni, toinen pää sinne kellon varteen vaikka siihen päätukappaleeseen mistä kiinnittyy hukkuksen läpän akseliin...
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ja kokeilumalliseen sikaviritykseen sovelias keino on pistää paksua rautalankaa lenkki aktuaattorin("painekellon") ympäri sekä viritellä kytkin- tai jarrupolkimen palautusjousi aktuaattorin rinnalle. Jousta saa sitten esivirittää ainakin sen parisenttisen ihan ensimmäisellekkin kokeilulle ilman pelkoa paineiden karkaamisesta.. itsellä oli 5cm esiviritetty hukkaportin tangon lyhentämisen lisäksi ja peruspaineet olivat jossain noin 1bar.

Edit: Siis itselläni ahtimen kompressori oli vaihdettu ja turbiinipuolta muokattu..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos käytettävissä on luotettava ahtopainemittari, niin tuon hukkaportin jousen löysyyden voi testata varovaisesti ja aivojaan käyttäen myös näin. Otetaan letku irti kellosta ja lähdetään ajamaan. Kuormitetaan moottoria ja vahditaan kuinka ahtopaineet käyttäytyy. Käytännössä ahtopaineen säädöstä vastaat sinä kaasupolkimella. Kun kokeilee aikansa ahtimen käytöstä, niin pitäisi jo paljastua nouseeko paineet yli sen äsken mainitun 0,7baarin. Esim. hetkellisesti kokeillen saako paineet nousemaan 0,8-0,9baariin. Jos paineet ei vaan nouse näinkään, niin silloin on todennäköistä, että hukkaportin jousi on niin löysä, että hukkaportti aukeaa jo pelkästä pakosarjan paineesta ja lisäjousi on tarpeen...

Tällä metodilla testatessa tulee todellakin muistaa, ettei APC-boksi voi tehdä mitään ahtopaineille, eli esim. jos moottori nakuttaa, niin se on sitten oma vikasi, jos moottorille käy jotakin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin