Kirjoittelen broidin puolesta tänne. Sillä on -89 9000 CD 2.0i. Vapari ja ilman DI:tä. Ongelmana on kuulema se että kylmänä käy hienosti, mutta koneen lämmettyä tehot katoaa ja rupee käymään kahdella tai kolmella pytyllä. Mutta sitten kun auton on seisonut muutaman tunnin niin taas pelaa.
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
Hall-anturi tai sytytyspääteaste paskana sikäli mikäli on EZK-sytkällä jossa anturi jakajassa, jollei anturi ole jakajassa niin sit veikataan kampikulmatunnistinta..
kopote12 kirjoitti:Mut jos siellä olisi kosteutta niin eikö se tekisi koko ajan tuota röpötystä?
Vasta, kun koneen lämmettyä 'höyrystyi' tjms. jakajan sisällä. Kylmänä (kesäaika kuitenkin) toimi noin kilometrin pari ja sitten rupesi häviämään sylinterejä pelistä.
Kannattaa muuten tarkistella ne alipaineputket sieltä koneesta. Vastaavanlaisilla oireilla olevaan '96 tonnariin tuossa joku aika sitten vaihdettin osia DI:stä lähtien, antureita ja puristukset tarkistettiin. Haristunut vuotava alipaineletku paljastui lopulta kuitenkin aiemmasta tarkistuksesta huolimatta syyksi, vuoto oli ns. salakavalasti piilossa. Kylmänä luultavasti kone sai vuodosta huolimatta suht oikean määrän ilmaa ja soppaa, mutta lämmetessään sitten alkoi rykimään kun oli laihemman sopan aika.
Eli auto toimii siis kylmäkäyntirikastuksen ajan? Tässä tapauksessa suosittelen tarkistamaan polttoainepumpun toiminnan bensanpainemittarilla, jos sellaisen saat jostain käsille. Nimittäin olen yhden tapauksen kanssa tapellut kauan, mikä toimi kylmäkäyntirikastuksen ajan mutta lämmitessä alkoi pyöriä kahdella tai kolmella ja sammuili. Viaksi paljastui bensapumppu.
Zebe kirjoitti:Eli auto toimii siis kylmäkäyntirikastuksen ajan? Tässä tapauksessa suosittelen tarkistamaan polttoainepumpun toiminnan bensanpainemittarilla, jos sellaisen saat jostain käsille. Nimittäin olen yhden tapauksen kanssa tapellut kauan, mikä toimi kylmäkäyntirikastuksen ajan mutta lämmitessä alkoi pyöriä kahdella tai kolmella ja sammuili. Viaksi paljastui bensapumppu.
Mut eihän LH anna lisärikastusta vissiin ku 12 sekkaa Voin kyl muistaa väärin.
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
olli9000CDturbo kirjoitti:Mut eihän LH anna lisärikastusta vissiin ku 12 sekkaa Voin kyl muistaa väärin.
Muistat väärin. Yli lisärikastusta annetaan yli 120 sekuntia
Moottorin lämpenemisjaksoon kuuluu kaksi vaihetta. Polttoainerikastuskerroin (F) on korkeampi ensimmäisten 20 sekunnin käynnin aikana (S). Tämä tarkoittaa että ruiskutusventtiilien aukioloajat ovat pidempiä käyrän osalla (A).
20 sekunnin kuluttua polttoainerikastusta pienennetään lyhentämällä ruiskutusventtiilien aukioloaikaa käyrän osan (B) osoittamalla tavalla.
Lähde: Saab 9000 Korjaamokäsikirja 2:3 Polttoainejärjestelmä M 1985 - 93
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00