Tietoa vailla:NG 2.0i öljytilavuus ja tyhjäkäynti korkea jne

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
eeroolli
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 23:02
Paikkakunta: Uusikaupunki

Tietoa vailla:NG 2.0i öljytilavuus ja tyhjäkäynti korkea jne

Viesti Kirjoittaja eeroolli »

Hakua koitettu, ei auttanut :cry: ja ns. ohjekirja uupuu omasta NG:stä.
Kysymyksiä Saab-asiantuntijoille Saabista (900 NG 2.0i 16V manual):

1. Moottoriöljytilavuus eli määrä (suodatin vaihdettaessa ja ilman)
sekä moottoriöljysuositukset. (Huoltispoika väitti taulukoineen että 5 litraa???voiko olla 8O eli tietoa kaivataan.... )

2. Vaihteistoöljymäärä ja mikäpä olisi suositus sekä voiko helposti vaihtaa itse.

3. Omassa NG satkussa tyhjäkäynti hieman korkealla lämpimällä koneellakin n. 1000 rpm. Tyhjäkäyntimoottorin eli BOSCHin ns. lisäilmasäätimen putsailin CRC:llä/paineilmalla mutta ei ollut vaikutusta hieman korkeaan tyhjäkäyntiin. kone käy tasaisesti tyhjäkäynnillä eikä nykimistäkään esiinny.


4. Pakoputken etummainen osa eli liitos pakosarjaan vuotaa hieman vaikka osat uusia. Eli pakoputkesta etuputken vaihdoin kun vanha haitariosa veteli viimeisiään. Uusi oli Walker merkkinen ja uudet tiivisteet laitoin myöskin pakosarjan liitokseen sekä kiristelin mielestäni todella kireälle sen minkä uskalsin.
TULIKO LAITETTUA VÄÄRÄNLAISET TIIVISTEET?
Wanhat tiivisteet oli ns. peltitiivisteitä ja uudet varaosaliikkeestä hankitut alumiiniset ropelopintaiset (käyvät kuulemma 9000 saabiinkin).

Vastauksista et.käteen kiittäen :D
Saabismia jo vuodesta 1984
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

WIS kertoo:

1. Öljymäärä 4.0 litraa, suodattimen kera 4.5 litraa. Eri öljyistä sitten löytyykin juttua haulla vaikka kuinka.

2. Vaihteistoöljyistä: Klik!

3. Omassa autossa on myös tyhjäkäynti tuossa 1000 rpm tai karvan verran alle, hieman korkeahkona olen pitänyt itsekin sitä. Ilmastointi päällä laskee hieman mutta ei kuitenkaan ihan 900 rpm mikä taitaa olla oikea taso. Joku viisaampi kertoo lisää?

lisäys: uupuvaa ohjekirjaa voipi tiedustella maahantuojalta
#2029 Kari Kutuniva
eeroolli
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 23:02
Paikkakunta: Uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja eeroolli »

Tuhannet Kiitokset tiedoista KARI :D

Nyt on oikea öljymäärä (Teboilin 5W 40 full synt.) suodattimineen vaihdettu...

Myöskin vaihteistoöljyjen infosta/propuista todella hyvä kuva, kiitos!

Tyhjäkäynti tosiaan vakaana n. 1000 rpm eikä alle tipu vaikka kaikki sähköheebelit (ei ole ilmastointia) laittaisi päälle.
Voiko säätää jostakin?

Pakosarjan/pakoputken liitoksen tiivisteistä vielä tietoa kaipaisi, eli tuliko laitettua vääränlaiset? (Oliskos pitänyt hakea sittenkin tiivisteet Saab-tiskiltä 8O )

Ohjekirjaa tiedustelen maahantuojalta mikäli ei kellään satu olemaan ylimääräisenä hyllyssä :wink:

PS. Mikäpä on tuo WIS?
Onko kyseessä softa vrt. autodata tms. :oops:
Saabismia jo vuodesta 1984
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

eeroolli kirjoitti: PS. Mikäpä on tuo WIS?
Onko kyseessä softa vrt. autodata tms. :oops:
Workshop Information System eli korjaamokäsikirja sähköisessä muodossa.
#2029 Kari Kutuniva
Vastaa Viestiin