tonnari nakuttaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

tomilp kirjoitti:miten ne painimet saa auki?
Keskiosa tulee ison kupin sisältä pois kun lyö kuppia tarpeeksi monta kertaa napakasti pöytään tms jämäkkään alustaan. Keskiosan purkaminen osiin ei liene välttämätöntä, sitä saa tiskattua painamalla reiästä kuulaventtiiliä auki.

http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... /kupit.jpg
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... yckare.jpg

Kuppien purku ja nuokin kuvat on tuolla jo ylempänä linkitetyssä viestiketjussa
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 214#365214
Viimeksi muokannut jus, Su Elo 19, 2007 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

tomilp kirjoitti:miten ne painimet saa auki?
Naputtelemalla puupöytää tai vastaavaa vasten, jolloin kuppi oksentaa sisemmän mäntäasetelman ulos. Omat kupit vaativat keskimäärin kolme tuimaa napautusta. Tämän jälkeen sinulla on kädessä sisempi varsinainen "korkeapainekammio", ts. säätösylinteri ja mäntä, jotka taas purkautuvat poistettuasi varovasti lukitusrenkaan mikä siinä sisemmässä osassa näkyy. Varovasti siksi, että ainakin itse käytin liikaa voimaa ensimmäistä kuppia purkaessani ja kuppi menikin vaihtoon lukkorenkaan lohjettua ja palasen jumitettua säätöyksikön.

Elektroniikkameisselit, terävä veitsi tai vastaava on paras väline lukkorenkaan varovaiseen irroitteluun. Jos lukkorengas taipuu irrotettaessa "horoksi" voi sitä väännellä, taas varovaisesti, paremmin pitäväksi ja paikallaan pysyviksi.

Kaikissa kupeissa ei sitä lukkorengasta ole, mutta itse en tiedä että missä vuosimallissa asia muuttui..

Saatuasi lukkorenkaan pois, ne sisemmät mäntä ja sylinteri ovat todennäköisimmin hyvinkin jumiintuneet toisiinsa pikeennyttyään, bensiinissä liottelu ja hiljalleen nitkuttelu ja herättely auttaa.

Edit: "jus" oli nopeampi, ja tosiaan koko juttu on selitetty jo tuolla linkissä. Tulisikohan näistä hydraulinostimista ja kolinoista keräillä jonkinnäköinen kooste tuonne UKT:hen, sen verran taajaan näyttää olevan kuitenkin ongelmia naputuksien ja kalinoitten kanssa?
tomilp
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:38

Viesti Kirjoittaja tomilp »

Kiitti tiedosta :) Olis hyvä idea kerätä sellanen kooste näistä painimista joo... Mullakin eka saab niin on aina vähän ongelmia sen kans.
Vastaa Viestiin