Lampun pesijä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Röhnäkeleillä on olleet tosi hyvä apu nuo valonpesurit. Tänätalvena etenkin on rapa roiskunut täälläkin Joensuun seudulla ihan urakalla. Nyt vasta on päästy ajelemaan normaaleissa talvikeleissä, eli että tiet on polanteiset jokapaikassa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja o--o »

En epäile että niistä ei olisi hyötyä. Tuntuu vaan kovin huonolta tuo hinta/hyöty suhde ainakin mun ajomaisemissa. Ja jos laittavat uudet samanlaiset pyyhkijät, niin nekin varmaan hajoavat jossain vaiheessa.

Näyttää olevan vähän tyyppivika Saabeissa ja Volvoissa tuo pyyhkijöiden toimimattomuus. Kun katselee esim. pysäköityjä autoja, niin aika usein huomaa auton jossa sulka on väärässä paikassa.

Pyyhkijät eivät ole enää pakolliset, joten olen ilman niitä ainakin toistaiseksi. Jos tulen katumapäälle joskus, niin voihan ne vaihtaa toimiviin myöhemminkin. Tai yrittää korjata itse, jos näpräysintoa ja aikaa riittää.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie taasen olen miettinyt, että saisko tohon 99:iin mitenkään viritettyä pesurit. Siinä kun on pikkasen eri setuppi, kuin vakiona. Flekti vie tilan siltä vakion pesurikoneistolta. Tämä tosin ei enää kuulu 9-5 osioon alkuunkaan. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
paerikss
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 02:43
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja paerikss »

Sattuuko puskaradion kautta olemaan tietoa paikasta tai henkilöstä joka sopukorvauksella fikasaisi nuo lampunpyyhkijänmoottorit? Kyseessä 9-3 aero. Olen kahlannut ketjut asiasta läpi, mutta tulin siihen tulokseen että joku jipon jo tehnyt saisi fiksummin hoidettua.

Ajan erittäin paljon öisin ja kelistä riippumatta joten ihan hyvät kapistukset nuo ovat.
-05 9-5 Linear Business Sport B235R, -20 Focus 1.5 A8 ST-Line, -22 Corolla Sports Tourer, tilattuna MY-23 EV6 4WD, -59 T-Bird sekä 3 kilpuria. Ex Saabeina 99, 2 x 900 ja 93 aero.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Niinhän siinä kävi, että se samainen vasemman puolen moottori alkoi taas haamuilemaan. Kuulin tuossa talvella tipsin, joka piti tottakai ottaa onkeen. Elikkäs, noissa og900:n lampunpesureiden koneistossa huhun mukaan on samanlainen moottori, mitä 9-5:n pesureissa. Lisäksi huhun mukaan ne vanhat og900:n moottorit kestää paremmin. No, mie sitten purin tosta edesmenneestä 900i -88:sta jääneen toimivan pesurin ja sieltä sen pikkuruisen sähkömoottorin. Samoin tänään nappasin 9-5:stä pesurihärvelin taas pöydälle tutkittavaksi. Niinpä vaan oli jopa sama boschin numerokin siinä sähkörusijan kyljessä. Asensin 900i:n peruja olevan sähkömoottorin sinne 9-5:n persurihässäkän sisälle ja nyt on taas toimivat pesurit tuolla keulalla. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Olisikohan oheisesta linkistä tee-se-itse miehille opastukseksi. Koskee 93:sta, mutta homma lienee samantapainen 9-5:ssa.
http://pages.infinit.net/mlbriand/saab/ ... wiper.html
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

pilkkitikka kirjoitti:Olisikohan oheisesta linkistä tee-se-itse miehille opastukseksi. Koskee 93:sta, mutta homma lienee samantapainen 9-5:ssa.
http://pages.infinit.net/mlbriand/saab/ ... wiper.html
Aika pitkälti on samanlaisia nuo ite koneistot jopa -88:n kanssa. Muuten tuo sähkömoottorin bosch-numero näyttäis samalta tossakin teeseitseohjeessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve!

Seuraavan linkin takaa löytyy Saab-9-5:n tekniikkaa koskeva kirjanen "Saab 9-5 TORT". Siinä on käyty havainnollisesti läpi Saabin "kokoonpano" piirroskuvineen päivineen. Saabin rakenne, ts. "mitä se on syönyt", aukeaa sen kautta minulle ja ehkä myös muille maallikoille ihan toisella tapaa kuin Haynesin-sinistä lukiessa. Tämänkin topicin aihetta sivutaan. En tiedä, onko juttu jo tuttu kaikille muille, mutta ajattelin kuitenkin panna jakeluun...
http://www.saabnet.com/tsn/bb/9-5/index.html?bID=140560
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tästä viestistä löytyvä linkki siihen tiedostoon ainaskin lähti latautumaan äsken.

http://www.saabnet.com/tsn/bb/9-5/index.html?bID=154457

ja tästä suoraan.

Saab 9-5 TORT.pdf (6.12 MB)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin