3" Putki ja DP og-satkuun

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

3" Putki ja DP og-satkuun

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Eli ajattelin laitella taas liudan kysymyksiä ennen rosteriputken rakennuksen aloitusta :lol:

Mistä saisi laipan ahtimeen DP:lle? Vai onko helppo ranetella itse?

Tarviaako putkeen laittaa joustopaljetta DP:n jälkeen? Onko jotain merkittävää hyötyä?

Miten teen liitokset itse? Eli jos laitetaan esim. pönttö putkeen klemmareilla, miten teen nämä liitoskohdat 3" putkeen? Ja sitten DP:n ja pakoputken liitos myös pohjan kohdalle...klemmareilla vissiin, mutta miten saan putket päällekkäin nätisti.(helposti taas selitetty) :)

Mistä rosteriset klemmarit?

Mikä olisi paras pönttöjen paikoitus?
Ajattelin kahta pönttöä käyttää ja sijoittaa ne kummatkin melko taakse. Eli takapönttö ja toinen pönttö sen poikittaisen tilalle. Eikös tämä ole melko hyvä ratkaisu?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Hmm, tulee taas näitä "mielipiteitä" mutta itse en Satkuun laittaisi rosteriputkea. Äänistä tulee sen jälkeen liian korkeat ja tavallaan rämisevät. Mutta nää on näitä mielipiteitä.

Pöntöt sijoittaisin toisen aivan alkupäähän, siihen kohtaan missä uudemmissa satkuissa on katti ja toisen pöntön sinne taka-aksilan kohdalle.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: 3" Putki ja DP og-satkuun

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Saabinsti kirjoitti:
Tarviaako putkeen laittaa joustopaljetta DP:n jälkeen? Onko jotain merkittävää hyötyä?
Sanovat, että pitkittäiskoneessa tuolla joustopalalla ei ole niinkään merkitystä.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

ilman vaimentimia vaan 8)

laipan saa vaikka pro-carservicestä suoraan hyllystä.
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Ei sitä liikenne peliin kehtaa ihan ilman vaimentimia laitella :lol:
Jos tulee häiritsevän rämisevä teen uuden....saan kaikki rosteriputket/90asteen mutkat/hitsipuikot ilmaiseksi joten ihan koemielessä teen.

Kertokaahan tuosta liitosten teosta vielä kokemuksia....laipan teen varmaan itse, mutta tuo liitosten teko vielä arveluttaa...eihän se nyt voi yhtenäinen putki olla kokomatkan 8O

PS.Putki muuten menee viellä kiillotukseen rakennuksen jälkeen...tulee lähes kromatun näköinen kokonaan 8) Alkupätkähän menee siniseksi, mutta kyllähän se komia silti on :wink:
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

onkos siinä vakio mitsun turbo? hajottaa kyllä tuo mitsu äänen aika hyvin, paremmin kuin garretti... eli mitään kovin järkyttäviä ei äänistä tule vaikkei sinne pönttöä laittaisi lainkaan...

ja koko putken itse hitsaisin..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kannattaa tehdä ainakin yksi liitoskohta sillätapaa, että downpipen saa tarvittaessa pois esim. turbon tai koko moottorivaihteistopaketin nostoa varten.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

TEESIT DP: n duunaamiselle

Viesti Kirjoittaja stara »

Reunaehdot: Siis lähinnä huomioitu , jotta voi ajella yleisilläkin teillä

1. Hyvin spuulaava ja riittävästi henkivä, näyttävä..
2. Mahdollisimman paljon vakioon perustuva eli halpa ja vähiten työllistävä esim korjauksissa, puruissa, katsarille mennessä jne..
3. Osien vahdettavuus mahdollisimman helppoa esim katsastukseen
4. Vanhojen osien hyödyntäminen, ei saa olla häiritsevän äänekäs
5. Toimintavarma
elikkäs:
Ratkaisuehdotukset reuna- ehtoihin:::
1. 3” alkupää eli DP, vain hitsaten voi tehdä hyvän. Rosterista tulee sellainen oljenkellertävä sävy kuumettuaan, voinee joku ratareiska saada sinertämäänkin ??
2. Oli katillinen tai ei niin pyrkimys on, jotta katin takaliitos/ vaimentajan etuliitos on vakio.
Katillisessa sama laippaliitos, katittomassa vaimentajan eteen minimipätkä putkea, jossa vakio muhviliitos ja laippa kulmamuutoksen / kiertymisen salliva katin etuliitoksen mallinen laippaliitos.
Supistukset ovat siis turbon laipan lähdössä ja DP:n takapään liitoksessa siihen laippaan.
3. Laippaliitokset ovat hyviä helpon vaihdettavuuden takia ( kun takapää hajoaa tai kattia pitää vexlata katsarille.)
2.1 litran koneessa on myös samoja 4- pulttisia laippoja kuin turboputkessa. Katillisen väliputki maksaa n. 20, siitä voi ottaa laipan/ tehdä sen tumppiputken. Vanhat laipat käyvät usein ihan hyvin kuntonsa puolesta tiivistyspinnaltaan, vaikka ovatkin kovin ryytyneen näköisiä muilta osin minne happi on päässyt vaikuttamaan. Hydrauliikan klemmarit ovat muuten laadukkaita ja ne käyvät hyvin sekä turbon ilmaputkien että pakoputkien liitoksiin. happoiset ovat vaan aika arvokkaita lie jotai 3--4 kertaa mustan hinta elikkäs jotain 20 kipale. happosen kun pistää niin ei muutu miksikään , kestävät isältä pojalle.
4. En usko rosterisen olevan sen äänekkäämpi kuin mustastakaan tehty, rosterista saa vaan kevyemmän/ joustavamman, koska siihen löytyy yleisesti ainepaksuutta n. 1,5 mm. Mustat mutkat ovat yleensä paljon paksumpia. Keveys ei rasita ainakaan kannakoiteja niin pajoa.
5. Kaikki osat rihdataan tarkkaan paikoilleen ja katsotaan että välystä on varsinkin moottorin heilumissuunnassa optimaalisesti ( esim. kiertymissuuntaan aavistus enemmäni ??) molemmin puolin, HEFTATAAN hyvin paikoillaan. Katkaisut merkataan esim kiertämällä paperi putken ympäri ja tussilla, siten saat suoran katkaisulinjan. se taas antaa parhaan hitsin, ei tule niin paljoa partaa sisäpintaan ( migillä). Migillä ja mustalla langalla voi ihan hyvin heftata ja mielestäni hitsatakin, koska se musta seostuu siihen rosteriin ja ei pahemmin ala punoittaa. Jos ei oo Mig rosterilankaa niin voi tietty rosteripuikollakin vetää vaikka jälkikäteen päälle ( jos häiritsee estetiikkaa), muutoin puikko räkii pahasti partaa sisään ja huonontaa virtausominaisuuksia.
Kun on heftattu niin osat pois ja hitsit pääsee tekemään kunnolla irrallaan. Muut heftit ensin, kulmanmuutoksen salliva rengastiivisteen laippaliitos viimeksi ( laippaliitosten pitää olla kiinnivedettyjä lopulliseen asentoon, sillä laipan pultit eivät jaksa vinossa olevaa laippaa yhtään oikaista . Koko putki lämpölaajenee jotain 10 mm luokkaa ( rosteri n. 2 mm / 100 °C/ metri), eli noin 5--10 mm välin voi kuvitella takaosan liitokseen, siten kannakekumien rasitusta saa minimoitua.
Orkkis tukijuttu vaihdelaatikon kylkeen kandee modata kuntoon, varsinkin jos ei laita sitä joustoliitintä. Muuten voi rytkyttää ja väsyttää turbon laipan palasiksi.
Jos ei hengitä mukamas tarpeeksi, niin voi vaihtaa takapöntön läpihenkiväksi. Alkupää turbon nopealle heräämiselle on tärkeämpi kiihdytykseen, loppupäässä kaasu jo jäähtyy/ supistuu esim puoleen alkulämpötilastaan ja siten virtausvastus takapäässä ei ole niin suuri.
Lambdojen porauksiin kandee varautua etukäteen, koska vaativat jotain olikohan 18 mm reiän, ne ei joka taloudessa onnistu helposti ihan käsiporilla eikä emännän yleiskoneillakaan. :lol:
Viimeksi muokannut stara, To Elo 23, 2007 12:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Kiitoksia, kiitoksia hyviä ohjeita tullu!

Eli ajattelin nyt tehdä vaan yhden liitoksen ja sen siihen kohtaan missä katti tulee vakiona. Voi sitten katsastukseen heittää vakio loppupään aina.
Loppuputki sitten yhtenäinen, ja jos alkuun yhdellä simonsin takapöntöllä testaisi.

Niin ja vakio mitsu on kyseessä.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Saabinsti kirjoitti:Kiitoksia, kiitoksia hyviä ohjeita tullu!

Eli ajattelin nyt tehdä vaan yhden liitoksen ja sen siihen kohtaan missä katti tulee vakiona. Voi sitten katsastukseen heittää vakio loppupään aina.
Loppuputki sitten yhtenäinen, ja jos alkuun yhdellä simonsin takapöntöllä testaisi.

Niin ja vakio mitsu on kyseessä.
jos noin on , niin vakio kattia ei kuitenkaan voine panna väärinpäin, jotta saisi sen rengastiivistyksen siihen peräpäähän. Tullee siis race- katti, sen peräpään kun passaa orkkiskohdille ja panee siihen sen rengastiivisteliitoksen, niin se sallii suuntaisvirheet ja siitähän voi jatkaa helposti, kun menee tarjoamaan katsarille peräpäätä. :)
Rosteri DP ja kattihan ovat ikuisia jos ei kiville aja. poisotto yhtenä palana kyllä on epävarmaa nosturillakin ?
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Niin...pitää vaan ruveta tekemään ja katsoa sitä mukaa mitä tulee.:lol: Miettiä siinä tehdessä kaikki liitokset ja muut. Tekee miten pystyy.

EDIT: 2 änkkää ajattelinkin aluksi laittaa tilaukseen...pitää saada siedettävä äänistä.
Toinen taka-akselin taakse ja toinen etupuolelle.
Viimeksi muokannut Saabinsti, Ma Elo 27, 2007 15:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Itselläni on toistaiseksi turbo ja putkiston alkupää vakiota, mutta ne korvautuvat syksyn mittaan tuubisarjalla, TD04HL-16T:llä ja 3" DP:llä kun akku siirretään vasemmalle. Tein kesälomalla uuden putken suunnilleen tuliseinästä taaksepäin. Tuli pätkä 2½ putkea, Simonsin pyöreä "huilu", läpimitta jotain 125 ja pituus 600. Sitten pieni mutka ja ennen takasiltaa Simonsin pieni soikea läpivirtaava 2½ pönttö. Taka-akselin ylitys ja häntä 2½ putkea.
Äänet on ehkä rahtusen kovat omaan makuuni mutta auton luonteen huomioon ottaen ihan OK. Ehkä toisen pöntön sijoittaminen taka-akselin jälkeen olisi vaimentanut hieman enemmän. Saa nähdä josko alkuosan isontaminen pehmentää ääniä kokonaisuudessaan.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Minulla on satkussa 3" rosteri putki alusta loppuun, yhdellä 500mm ovaalilla läpivirtaavalla vaimentimella (normirautaa :oops: ) takapenkin alla. Äänet on normaalissa ajossa oikein mukavat, matka-ajossa ei oikeastaan putkea edes kuule. Polkiessa _rähisee_ :D.

ps. en ole mitään peloteltuja rosteriputkiston "ominaisääniä" huomannut.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

mulla on tupliksessa 2,5tuumainen putki kahdella simonsin läpivirtaavalla vaimentimella ihan normi rautaa ja joidenkin mielestä voi olla liian kovat äänet. Aika mukavan matalat kuitenkin.
Ainakin minulla on kaikissa autoissa (varsinkin dieseleissä) kuulunut selvästi rosterin ominaisääni. Ja venessä on 3sylinterinen diisseli ja suora rosteri putki ja kaikuu hienosti.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

jos on suora putki eikä mitään pönttöä niin varmana kaikuu vaikka olisi kumista se putki. Sama tauti jos on vain läpivirtausänkkäreitä. Pitää olla edes 1 kpl kunnon änkkäri matkalla niin on jotain mihin resonoinnit kuolee.

Katti jo sinällään lie aika hyvä vaimennin, nimenomaan jos sillä on vielä pintaakin/ kalut sisällä . :lol:
Eli jos katin/ sisäkalut poistaa niin voinee laskea , jotta 1 änkkäri on pelistä pois.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin