"esijännitys" ja muuta ahtosäätelyä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

"esijännitys" ja muuta ahtosäätelyä

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Ajattelin tuossa metsästää ne puuttuvat 0,2 bar ahtoja jä käydä hukkiksen kimppuun. Ohjeissa puhutaan 2 kierroksen esijännityksestä, mitä se käytännössä tarkoittaa ? Onko todellakin näin että jos 0,2 baria puuttuu niin 10 kierrosta tiukemmalle pitää tankoa vääntää ? Kuulostaa vaan paljolta !
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Itse ainkin 9-3:ssa T25:n tankoa kiersin 10 kiekkaa tehdasastuksia tiukemmalle. Olihan nuo kierteet lähellä loppua, mutta ei ole valitusta kulkupuolesta.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

peinu kirjoitti:Itse ainkin 9-3:ssa T25:n tankoa kiersin 10 kiekkaa tehdasastuksia tiukemmalle. Olihan nuo kierteet lähellä loppua, mutta ei ole valitusta kulkupuolesta.

On sitten tuo tanko niin ruosteessa että lienee parasta ottaa koko aktu pöydälle , ruuvata siinä ja laittaa takaisin :lol:
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Joo, on se vähän ahtaassa paikassa. SUihkuttele vähän litkuja sinne ja kokeile huomenna uudestaan. Kun sen saa vähän liikahtamaan, niin loput sitten meneekin kyllä. Onhan se vähän nysväämistä, mutta voi sitä aikansa huonomminkin viettää :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Siis se on 0.2 baria peruspainetta se nosto jos kierrät 10kierrosta, maksimipaine nousee varmaankin sitten huomattavasti enemmän...

Eli vakiona peruspaine on vissiin joku 0.38 ja jos sitä nostaa vaikka 0.45:een niin ainakin itsellä pomppas maksimipaineet 1.5bar lukemaan(ruuvasin sitten peruspainetta vähän takaisin...
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

j0ne kirjoitti:Siis se on 0.2 baria peruspainetta se nosto jos kierrät 10kierrosta, maksimipaine nousee varmaankin sitten huomattavasti enemmän...

Eli vakiona peruspaine on vissiin joku 0.38 ja jos sitä nostaa vaikka 0.45:een niin ainakin itsellä pomppas maksimipaineet 1.5bar lukemaan(ruuvasin sitten peruspainetta vähän takaisin...

Joo, mulla onkin se ropleema että se peruspaine on 0,2 bar ja toiset samanverran on kateissa.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

j0ne kirjoitti:Siis se on 0.2 baria peruspainetta se nosto jos kierrät 10kierrosta, maksimipaine nousee varmaankin sitten huomattavasti enemmän...

Eli vakiona peruspaine on vissiin joku 0.38 ja jos sitä nostaa vaikka 0.45:een niin ainakin itsellä pomppas maksimipaineet 1.5bar lukemaan(ruuvasin sitten peruspainetta vähän takaisin...
Itelläin pitää ruuvata pikasen takas päin, kun meinaa välillä kunnon lämäreissä iskeä fuel cuttia...

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

BBP ruuvaaminen ylemmäs kuin tehdasasetus, niin ahdot piikkaa,mutta laskeutuu oikeisiin lukemiin. Piikki ei tietenkään teen hyvää ja mikäpä tekis. Kohtuullinen esijännitys riittää, jos ahtoja on hukassa, syy voi olla vuotavassa painekellossa tai sitten APC-laskee ahtoja tarkotuksella, syy esim nakutus, seuraus huonot tuplat tai sytkäkassetti menossa.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ei se APC paineita laske alle peruspaineen.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

On muuten maailman v*ttumaisimpia hommia tuo peruspaineen säätäminen, varsinkin jäykemmän kellon kanssa saa kätensä hajalle, eikä mitään aikaan. Viimeksi piti tehdä traktorin sisuskumin venttiilipatentti W-letkuun ja pumpulla painetta, johan sai tangon takaisin paikalleen. :)
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Jope kirjoitti:Ei se APC paineita laske alle peruspaineen.
kuka on väittänyt ? 8O
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

9000cst kirjoitti:kuka on väittänyt ? 8O
Kas, jotenkin sivuutin tuon j0nen viestin kokonaan. Ilman sitä viestisi näytti täysin tähän threadiin liittymättömältä (kyseessähän on Kaiden ongelma liian matalasta peruspaineesta), vaikka aihepiiri olikin sama.

Suosittelen valikoimaan pienen sitaatin viestistä, johon olet vastaamassa tai vaihtoehtoisesti voit aloittaa viestin vaikkapa vastattavan nimimerkillä ja pilkulla, auttaa vähentämään sekaannuksia.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Kuinka trionic 5 käyttäytyy käsin nostettujen ahtopaineiden kanssa?nouseeko teho,eli riittääkö bensan saanti jos bleedillä tai hukkiksella nostaa paineet 1.3 hujakoille esim?tai missä se raja on,turbo on mitsun td04 ja auto tonnari aero.
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kyllä siinä pitäisi 1,3bar ahdoille vielä kovasti soppa riittää aivan vakiobensanpaineilla, mutta fuelcutti tulee jossain vaiheessa vastaan.. Pienpaineella taisi olla 0,7bar jo.

Kun lähdet tuolla tavalla ranettamaan, niin suosittelen vähintään seosmittaria (laajakaista), mielellään lisäksi myös EGT.

Jos seosmittari on mukana kuvioissa, niin kannattaa ehkä unohtaa migin suutin ja mankkuvena ja laittaa tällainen:
http://www.hevosvoima.com/site/tuotteet ... &prodid=65

Tietysti noita omia softiakin aletaan pikkuhiljaa virittelemään, joten voisit saada sen 1.3bar ihan ohjelmallisesti myös.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Laitetaampas tähän keskusteluun valmistajan faktatietoa, niin löytyy vastaus useimpiin kysymyksiin:

peruspaineen säätö
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=30462

Artikkeli on tehty 9-3:a silmällä pitäen, mutta on lähes 1:1 Trionic-tonttuun sopiva.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin