Tankin kiinnikkeet

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Firon
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2003 11:00
Paikkakunta: Helsinki

Tankin kiinnikkeet

Viesti Kirjoittaja Firon »

Kuinkas tehokkaasti tonnarin tankki on kiinni autossa? Näemmä tänään tuo toinen uskollisesti palvellut kiinnike pettänyt ja viikonloppu edessä.

Minkälainen homma tuon uusiminen on eli tankki irti vai ei?

Kuva

Firon
#1899
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Panta maksoi merkkiliikkees 30-40e. Tankkia ei tarvi ottaa pois. Riittää kun ottaa kiinnitys pultin pois molemmista päistä pantaa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kerran tuollaisen vaihtaneena, voin sanoa että siellä etupäässä on lenkki ja pohjassa taas koukku, johon panta ripustuu. Takapäässä taas on pitkä mitä todennäköisimmin ruosteesta turvonnut pinnapultti ja siinä vastaavasti ruostunut mutteri, ja sitä ruostunutta kierrettä on tarjolla ihan riittämiin..

Jos on sopiva kierrepakka käytössä niin sillä, tai ruosteenirrotusaineella ja teräsharjalla voi yrittää saada kiinnitystä nöyrtymään, tosin siellä on aikas ahtaat paikat työskennellä.

Tankkia ei tarvitse irrottaa kun vaihtaa yhden puolen kerrallaan, tankki kyllä pysyy yhdelläkin pannalla sekä täyttöputkella paikallaan homman ajan.

Eipä tuossa muuta pahaa ole kuin ne ruostuneet osat, kaveri ratkaisi omassaan homman ottamalla takaluukun pohjalevyn irti ja sen alta löytyvien pienten luukkujen kautta poraamalla vanhat pultinjämät pois.
Firon
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2003 11:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Firon »

Minuteman kirjoitti: Tankkia ei tarvitse irrottaa kun vaihtaa yhden puolen kerrallaan, tankki kyllä pysyy yhdelläkin pannalla sekä täyttöputkella paikallaan homman ajan.
Vaan uskaltaakos sillä harrastaa ajamista viikonlopun yli noin 30km verran...Hyviä arvauksia? :)

Firon
Viimeksi muokannut Firon, Pe Elo 24, 2007 17:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1899
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Firon kirjoitti:
Vaan uskaltaakos sillä harrastaa ajamista viikonl opun yli noin 30km verran...Hyviä arvauksia? :)

Firon
Jaa,a sehän riippuu ihan omasta rohkeudesta ja tankin täyttöasteesta.. Itse ainakin jouduin nilkuttamaan noin kolmasosatankilla about 20km tallille eikä mitään traagista tapahtunut. Itseltä meni myös tuo apukuskinpuoleinen, eli kait se täyttöputkikin tankkia kannatteli, mutta rasittuuhan se klemmareineen tietenkin tästä.. :?
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Eikö

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Eikö jokaisella tonnarin omistajalla olekaan ylimääräistä tankinpantaa kotona odottamassa asennusta :roll:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4247
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mä korvasin tuon vaan reikänauhalla joka vedettiin muistaakseni kolme kertaa pannan tilalle...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
kaivaja
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: La Huhti 21, 2007 07:47
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja kaivaja »

Noin 80% varmuudella se pinnapultti katkee.Eikä meikäläisen tonnerissa ainasakaan ole mitään luukkuja mistä pystys poraileen.Onneks jäi sellanen tynkä mihin sai rustattua "pitkän mutterin"ja siihen uuden pinnepultin.Silloin ei vain tehdastekoinen panta ei enää sovi.Itse tein uuden pannan 3mm x30mm lattaraudasta.Nyt ootellaan koska se lyhyempi panta katkeaa...
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

olen tehnyt varastoon itselle noita pantoja ruostumattomasta 2mm paksusta peltisiivusta. Ei nyt ihan samanlaisia, mutta käyvät kyllä hyvin tilalle.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Pykälä
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 14:15
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Pykälä »

Meikäläisellä oli toinen panta täysin käyttökelpoisessa kunnossa toisen katkettua.

3/4-tankilla kesti ajella yhdelläkin pannalla korjaamolle n.20 km. Inhottava yllätys tuo katkeaminen tien päällä...
Meazza
"Aero"
Viestit: 344
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 08:50
Paikkakunta: Imatra

Re: Tankin kiinnikkeet

Viesti Kirjoittaja Meazza »

Mulla napsahti ojanpuoleinen panta poikki tänään. Just olin tankannut täyteen ja risteyksessä reippaasti käänsin vasempaan, kun napsahti. Työpäivä alkoikin olla lopuillaan :x
Soitto tutulle pajalle ja ottivat väliin. Täydellä tankilla ajoin 20 km ja ei pudonnut kun sentin-pari. Aika taiston kävi sen mutterin kanssa asentaja. Sinkitystä leikkasi siivun ja hitsasi kiinnikkeet päihin. Toivottavasti kestää nyt.
Onhan tuo toinen hankittava odottamaan vaihtoa. Taidan viedä suosiolla samalle pajalle, jos ei lähde sovulla.
Mutta hieman kehua pajalle: tunti vauriosta oli panta vaihdettu. Perjantaina iltapäivällä :D
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Minuteman kirjoitti:Kerran tuollaisen vaihtaneena, voin sanoa että siellä etupäässä on lenkki ja pohjassa taas koukku, johon panta ripustuu. Takapäässä taas on pitkä mitä todennäköisimmin ruosteesta turvonnut pinnapultti ja siinä vastaavasti ruostunut mutteri, ja sitä ruostunutta kierrettä on tarjolla ihan riittämiin..

Jos on sopiva kierrepakka käytössä niin sillä, tai ruosteenirrotusaineella ja teräsharjalla voi yrittää saada kiinnitystä nöyrtymään, tosin siellä on aikas ahtaat paikat työskennellä.

Tankkia ei tarvitse irrottaa kun vaihtaa yhden puolen kerrallaan, tankki kyllä pysyy yhdelläkin pannalla sekä täyttöputkella paikallaan homman ajan.

Eipä tuossa muuta pahaa ole kuin ne ruostuneet osat, kaveri ratkaisi omassaan homman ottamalla takaluukun pohjalevyn irti ja sen alta löytyvien pienten luukkujen kautta poraamalla vanhat pultinjämät pois.
Onko se mutteri 13mm? Ruostetta kyllä piisaa, pitänee hakea kierrepakka ja pitkä 13mm hylsy. Jospa niillä eväillä saisi avautumaan paremmin.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tankin kiinnikkeet

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Nyt täytyy sanoa etten satavarmaksi muista mikä koko on, hommasta kun on jo vuosia. Mutta jos enää yhtään auttaa niin huomenna se selviää kun joudun muusta syystä mönkimään auton alle.

Tai jos joku ihan hiljattain pannanvaihdon tehnyt tai muutenvain parempimuistinen huomaa lukea tämän..?
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tankin kiinnikkeet

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Panta kiinnittyy edestä litteeseen koukkuun.
Takakiinnitys on pultilla.

Pirkka-niksillä; sidotaan kapealla kevyellä kuormansidontaliinalla tankki paikalleen, tilapäisesti.

Pirkka-Witsinä; kun maa on märkää ja kuraista ja pitäisi ryömiä auton alle, kietoudutaan vanhoihin sukkahousuin ja vaatteet eivät kuraannu :idea: :lol:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tankin kiinnikkeet

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juu elikkä nyt tarkistettuna (ilman sukkahousuja), 1/2" kantainen pitkä hylsy ulottuu mainiosti perille saakka, ja mutterinkanta on 13mm sekä pinnapultin kierre näyttäisi olevan normaali M8, 1,25 nousulla.

Voi hyvin olla ettei se mutteri ruostuttuaan ole enää tuota 13mm:iä, eli millään 12- kulmaisella hylsyllä ei kannata mälvätä vaan kunnon 6- kanttisella, ja ehkä kannattaa kokeilla myös 12- millistä jos mutteri on oikein palannut luontoon.
Vastaa Viestiin