Kerran tuollaisen vaihtaneena, voin sanoa että siellä etupäässä on lenkki ja pohjassa taas koukku, johon panta ripustuu. Takapäässä taas on pitkä mitä todennäköisimmin ruosteesta turvonnut pinnapultti ja siinä vastaavasti ruostunut mutteri, ja sitä ruostunutta kierrettä on tarjolla ihan riittämiin..
Jos on sopiva kierrepakka käytössä niin sillä, tai ruosteenirrotusaineella ja teräsharjalla voi yrittää saada kiinnitystä nöyrtymään, tosin siellä on aikas ahtaat paikat työskennellä.
Tankkia ei tarvitse irrottaa kun vaihtaa yhden puolen kerrallaan, tankki kyllä pysyy yhdelläkin pannalla sekä täyttöputkella paikallaan homman ajan.
Eipä tuossa muuta pahaa ole kuin ne ruostuneet osat, kaveri ratkaisi omassaan homman ottamalla takaluukun pohjalevyn irti ja sen alta löytyvien pienten luukkujen kautta poraamalla vanhat pultinjämät pois.
Minuteman kirjoitti:
Tankkia ei tarvitse irrottaa kun vaihtaa yhden puolen kerrallaan, tankki kyllä pysyy yhdelläkin pannalla sekä täyttöputkella paikallaan homman ajan.
Vaan uskaltaakos sillä harrastaa ajamista viikonlopun yli noin 30km verran...Hyviä arvauksia?
Firon
Viimeksi muokannut Firon, Pe Elo 24, 2007 17:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Firon kirjoitti:
Vaan uskaltaakos sillä harrastaa ajamista viikonl opun yli noin 30km verran...Hyviä arvauksia?
Firon
Jaa,a sehän riippuu ihan omasta rohkeudesta ja tankin täyttöasteesta.. Itse ainakin jouduin nilkuttamaan noin kolmasosatankilla about 20km tallille eikä mitään traagista tapahtunut. Itseltä meni myös tuo apukuskinpuoleinen, eli kait se täyttöputkikin tankkia kannatteli, mutta rasittuuhan se klemmareineen tietenkin tästä..
Noin 80% varmuudella se pinnapultti katkee.Eikä meikäläisen tonnerissa ainasakaan ole mitään luukkuja mistä pystys poraileen.Onneks jäi sellanen tynkä mihin sai rustattua "pitkän mutterin"ja siihen uuden pinnepultin.Silloin ei vain tehdastekoinen panta ei enää sovi.Itse tein uuden pannan 3mm x30mm lattaraudasta.Nyt ootellaan koska se lyhyempi panta katkeaa...
Mulla napsahti ojanpuoleinen panta poikki tänään. Just olin tankannut täyteen ja risteyksessä reippaasti käänsin vasempaan, kun napsahti. Työpäivä alkoikin olla lopuillaan
Soitto tutulle pajalle ja ottivat väliin. Täydellä tankilla ajoin 20 km ja ei pudonnut kun sentin-pari. Aika taiston kävi sen mutterin kanssa asentaja. Sinkitystä leikkasi siivun ja hitsasi kiinnikkeet päihin. Toivottavasti kestää nyt.
Onhan tuo toinen hankittava odottamaan vaihtoa. Taidan viedä suosiolla samalle pajalle, jos ei lähde sovulla.
Mutta hieman kehua pajalle: tunti vauriosta oli panta vaihdettu. Perjantaina iltapäivällä
Minuteman kirjoitti:Kerran tuollaisen vaihtaneena, voin sanoa että siellä etupäässä on lenkki ja pohjassa taas koukku, johon panta ripustuu. Takapäässä taas on pitkä mitä todennäköisimmin ruosteesta turvonnut pinnapultti ja siinä vastaavasti ruostunut mutteri, ja sitä ruostunutta kierrettä on tarjolla ihan riittämiin..
Jos on sopiva kierrepakka käytössä niin sillä, tai ruosteenirrotusaineella ja teräsharjalla voi yrittää saada kiinnitystä nöyrtymään, tosin siellä on aikas ahtaat paikat työskennellä.
Tankkia ei tarvitse irrottaa kun vaihtaa yhden puolen kerrallaan, tankki kyllä pysyy yhdelläkin pannalla sekä täyttöputkella paikallaan homman ajan.
Eipä tuossa muuta pahaa ole kuin ne ruostuneet osat, kaveri ratkaisi omassaan homman ottamalla takaluukun pohjalevyn irti ja sen alta löytyvien pienten luukkujen kautta poraamalla vanhat pultinjämät pois.
Onko se mutteri 13mm? Ruostetta kyllä piisaa, pitänee hakea kierrepakka ja pitkä 13mm hylsy. Jospa niillä eväillä saisi avautumaan paremmin.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Nyt täytyy sanoa etten satavarmaksi muista mikä koko on, hommasta kun on jo vuosia. Mutta jos enää yhtään auttaa niin huomenna se selviää kun joudun muusta syystä mönkimään auton alle.
Tai jos joku ihan hiljattain pannanvaihdon tehnyt tai muutenvain parempimuistinen huomaa lukea tämän..?
Juu elikkä nyt tarkistettuna (ilman sukkahousuja), 1/2" kantainen pitkä hylsy ulottuu mainiosti perille saakka, ja mutterinkanta on 13mm sekä pinnapultin kierre näyttäisi olevan normaali M8, 1,25 nousulla.
Voi hyvin olla ettei se mutteri ruostuttuaan ole enää tuota 13mm:iä, eli millään 12- kulmaisella hylsyllä ei kannata mälvätä vaan kunnon 6- kanttisella, ja ehkä kannattaa kokeilla myös 12- millistä jos mutteri on oikein palannut luontoon.