Mittariston polttimot - uutta tekniikkaa
Mittariston polttimot - uutta tekniikkaa
Tervehdys kaikille!
Aattelin tähän nyt SAABeja ja niiden mittaristoja sekä kojetaulun muoveja ajatellen laittaa tämän viestin. Kyse ei nyt kylläkään ole aivan uudesta tekniikasta.
Nimittäin: kannattaa asentaa LED-lamput tavallisten hehkulamppujen tilalle. Erityisesti mittariston valoissa, mutta myös muissa kojetaulunvaloissa, joissa se vain on mahdollista.
LED-valot eivät sulata eivätkä koveta ja haperruta muovia kuumuudellaan.
LED-polttimon käyttöikä on paljon pidempi, lähes ikuinen.
LED-polttimo kuluttaa paljon vähemmän virtaa.
Nykyisin on saatavana ledejä jotka sopivat suoraa tavallisen polttimon tilalle. Esim. kaupasta (Motonet) saa vihreitä ledejä mittariston valaistukseen.
LEDien kirkkautta voi myös itse säätää, tämä totesin itse.
Aattelin tähän nyt SAABeja ja niiden mittaristoja sekä kojetaulun muoveja ajatellen laittaa tämän viestin. Kyse ei nyt kylläkään ole aivan uudesta tekniikasta.
Nimittäin: kannattaa asentaa LED-lamput tavallisten hehkulamppujen tilalle. Erityisesti mittariston valoissa, mutta myös muissa kojetaulunvaloissa, joissa se vain on mahdollista.
LED-valot eivät sulata eivätkä koveta ja haperruta muovia kuumuudellaan.
LED-polttimon käyttöikä on paljon pidempi, lähes ikuinen.
LED-polttimo kuluttaa paljon vähemmän virtaa.
Nykyisin on saatavana ledejä jotka sopivat suoraa tavallisen polttimon tilalle. Esim. kaupasta (Motonet) saa vihreitä ledejä mittariston valaistukseen.
LEDien kirkkautta voi myös itse säätää, tämä totesin itse.
SAAB
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Uudemmissahan taitaa olla jo tehtaalta. Diodilla on myös ominaisuus estää virtaa toiseen suuntaan. jos mittaristossa ja piirissä on tehty niin, että virta jotenkin kiertää hehkun kautta niin voi olla ongelmaa saada toimimaan oikein. en vain oikein usko että näin olisi.. mutta.. eikös nuo ledi vaadi juuri sen vastuksen, joka tuottaa lämpöä samanverran mitä normi hehkukin? tietysti sen paikan saa valita missä se hohkaa.
Onhan nuilla ledeillä pelastettu afrikkaa sun muuta kun vievät niin vähän sähköä. Onhan se selvä että siihen suuntaa menee kehitys. Hintakaan kun ei suurissa tuotanto määrissä enää häviä normi hehkuille, nyt kun vielä valotehokin on saatu riittäväksi nykyään.
Innolla odotan kunhan saavat ledeistä esimerkiksi takavalot, joissa pintamuodostuu ledeistä ja värit ohjelmoitavissa ja kuviot. elävät valot. monivärisiähän on jo olemassa.
Onhan nuilla ledeillä pelastettu afrikkaa sun muuta kun vievät niin vähän sähköä. Onhan se selvä että siihen suuntaa menee kehitys. Hintakaan kun ei suurissa tuotanto määrissä enää häviä normi hehkuille, nyt kun vielä valotehokin on saatu riittäväksi nykyään.
Innolla odotan kunhan saavat ledeistä esimerkiksi takavalot, joissa pintamuodostuu ledeistä ja värit ohjelmoitavissa ja kuviot. elävät valot. monivärisiähän on jo olemassa.
Ajoin lomareissulla Roissa Passatin perässä. Iltapäivän aurinko paistoi takaapäin ja Passatin valoista ei näkynyt mitään. Risteyksestä käännyttiin varjonpuolelle niin alkoi näkymään valoa. Kaipa ne ledit sitten pitkässä juoksussa säästää mutta mitä?Mimmi kirjoitti:Minä taasen odotan leditakavaloja, jotka pysyvät auki myös talvella![]()
Klonkswagen Jetta nimittäin omaa leditakavalot (jo tehtaalta) ja ne ovat muurautuneena umpeen talvisin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Mittareissa ja yms.napukoissa. esimerkiksi nykyinen 9-3. Puhuttiin siis mittareista jne. kuten alkperäisessä viestissä. Siellähän lämpö on haitta ja vaihto hankalaa, jolloin kestävyys säästää muutenkin kuin hehkun materiaaleissa.
Takavaloissa ei ole kuin lasten taudit. muotoilu yms varmasti ratkaisee tuonkin ongelman aikoinaan, tai sitten laitettava lämmittimet / tai riittävästi valovoimaa. Lumiset pakkasmaat ovat aika marginaalinen myyntialue, joten tuskin tulee siihen ledivalojen (taka-ajovalojen) yleistyminen tyssäämään. Tietysti joku lämmitin syö energia tehokkuuden, mutta kun on pakko toimia ne muutamat kuukaudet, niin mitäs siihen sitten voit. Onhan ledeillä sitten muita ominaisuuksia kuten nopea syttyminen jne.. Kohta saab myy takavalon pyyhkimillä varustettuja autoja...
Näistä leditakavaloissa olisi kiva nähdä vanhojen jenkkien henkeen koko perän levyinen yksivärinen raita. Sitten vilkut, yms muut ajovaloista poikkeavat voisi tehdä väriä vaihtamalla tai kirkkautta nostamalla hetkeksi tarpeen mukaan.
Takavaloissa ei ole kuin lasten taudit. muotoilu yms varmasti ratkaisee tuonkin ongelman aikoinaan, tai sitten laitettava lämmittimet / tai riittävästi valovoimaa. Lumiset pakkasmaat ovat aika marginaalinen myyntialue, joten tuskin tulee siihen ledivalojen (taka-ajovalojen) yleistyminen tyssäämään. Tietysti joku lämmitin syö energia tehokkuuden, mutta kun on pakko toimia ne muutamat kuukaudet, niin mitäs siihen sitten voit. Onhan ledeillä sitten muita ominaisuuksia kuten nopea syttyminen jne.. Kohta saab myy takavalon pyyhkimillä varustettuja autoja...
Näistä leditakavaloissa olisi kiva nähdä vanhojen jenkkien henkeen koko perän levyinen yksivärinen raita. Sitten vilkut, yms muut ajovaloista poikkeavat voisi tehdä väriä vaihtamalla tai kirkkautta nostamalla hetkeksi tarpeen mukaan.
-
- "Viggen"
- Viestit: 643
- Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
- Paikkakunta: Honkajoki
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
-
- "Viggen"
- Viestit: 643
- Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
- Paikkakunta: Honkajoki
No ne on integroitu noihin polttimoihin.saabracing kirjoitti:kai sulla o esivastukset ?Joni Tervalahti kirjoitti:Näin käytännössä tuo ei ainakaan itseni kohdalla ole toiminut.. Ledit on kestänyt noin kuukauden ja sen jälkeen mennyt pimeiksi.. Se siitä pitkäikäisyydestä.
Polttimot ovat siis xenonledistä..
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Saisivat vain autovalmistajat / osavalmistajat sovittua standardin ledin jossa on vaihtokanta niin voipi vaihdella yksittäin niitä. Kaikilla on nyt omat mallinsa ja rakenne. ei oikein tue huoltamista kuin kertapaukulla kaikki. Mukava kun on joku 50 lediä persiissä niin yksikin voi pilata kokonaisuuden. Vähän kuin kuolleet pikselit LCD näytöissä.. dead pixel takuu.. ei kata kokoajan kirkkaana palavaa jarruvaloa eikä alle 3 pimeää.. voi cheeses..
Joku muukin asian huomannutMimmi kirjoitti:Minä taasen odotan leditakavaloja, jotka pysyvät auki myös talvella![]()
Klonkswagen Jetta nimittäin omaa leditakavalot (jo tehtaalta) ja ne ovat muurautuneena umpeen talvisin.


saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Kuten uusilla tuotteilla yleensä, yhteisen standardin kehittäminen vie aikansa.Poikarukka kirjoitti:Saisivat vain autovalmistajat / osavalmistajat sovittua standardin ledin jossa on vaihtokanta niin voipi vaihdella yksittäin niitä.
Tuota hehkutusta ja ylistystä ledeistä en oikein ymmärrä, niiden valaistustehokkuus ei ole kovin huimaava käytettyyn energiaan nähden. Tietty ledeilläkin on omat sovelluskohteensa, mutta laajempi käyttö esim. autojen etuvaloissa vaatii vielä aikaa. Suuri ongelma ledien käytössä on lämmön siirtyminen hyvin pienelle alueelle, mikä lyhentää ledien ikää.
BMW 320dA Coupe LCI
Kyllä jos ledit taakse meinaa laittaa, niin kannattais ees parkki jättää 5w teholla aavistuksen lämmittämään.
Ei sekään kyllä paljoa auta. Ehkä joku takalasin lämmittimen yhteyteen viritettävä vastuslanka takavaloihin, ainakin aamusta kun lähtee talvipakkasilla takalasinlämmitin päällä niin samalla vähän aukeais takavalotkin...
Mites muuten, eikös noi laturin merkkivalopolttimot yleensä oo kytketty niin että toiseen napaan tulee akulta +, toiseen laturista, sillon ku molemmat pukkaa ~saman verran virtaa/jännitettä lamppu on pimeänä mutta jos laturi lakkaa lataamasta niin akulta tulee virta joka maadottuu laturin + kautta?
Siihen ei sillon kannata lediä laittaa, tai sitten pitää laittaa 2 lediä joista toinen on väärinpäin rinnalla?
Ei sekään kyllä paljoa auta. Ehkä joku takalasin lämmittimen yhteyteen viritettävä vastuslanka takavaloihin, ainakin aamusta kun lähtee talvipakkasilla takalasinlämmitin päällä niin samalla vähän aukeais takavalotkin...
Mites muuten, eikös noi laturin merkkivalopolttimot yleensä oo kytketty niin että toiseen napaan tulee akulta +, toiseen laturista, sillon ku molemmat pukkaa ~saman verran virtaa/jännitettä lamppu on pimeänä mutta jos laturi lakkaa lataamasta niin akulta tulee virta joka maadottuu laturin + kautta?
Siihen ei sillon kannata lediä laittaa, tai sitten pitää laittaa 2 lediä joista toinen on väärinpäin rinnalla?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo