Mittariston polttimot - uutta tekniikkaa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Mittariston polttimot - uutta tekniikkaa

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Tervehdys kaikille!

Aattelin tähän nyt SAABeja ja niiden mittaristoja sekä kojetaulun muoveja ajatellen laittaa tämän viestin. Kyse ei nyt kylläkään ole aivan uudesta tekniikasta.

Nimittäin: kannattaa asentaa LED-lamput tavallisten hehkulamppujen tilalle. Erityisesti mittariston valoissa, mutta myös muissa kojetaulunvaloissa, joissa se vain on mahdollista.

LED-valot eivät sulata eivätkä koveta ja haperruta muovia kuumuudellaan.

LED-polttimon käyttöikä on paljon pidempi, lähes ikuinen.

LED-polttimo kuluttaa paljon vähemmän virtaa.

Nykyisin on saatavana ledejä jotka sopivat suoraa tavallisen polttimon tilalle. Esim. kaupasta (Motonet) saa vihreitä ledejä mittariston valaistukseen.

LEDien kirkkautta voi myös itse säätää, tämä totesin itse.
SAAB
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

hyvä idea mutta sen jälkeen tuskin toimii himmennys säätimestä?
ei ainakaan toimi ahtopainemittarissa jossa ledi,edes vastuksella ei himmene!
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Uudemmissahan taitaa olla jo tehtaalta. Diodilla on myös ominaisuus estää virtaa toiseen suuntaan. jos mittaristossa ja piirissä on tehty niin, että virta jotenkin kiertää hehkun kautta niin voi olla ongelmaa saada toimimaan oikein. en vain oikein usko että näin olisi.. mutta.. eikös nuo ledi vaadi juuri sen vastuksen, joka tuottaa lämpöä samanverran mitä normi hehkukin? tietysti sen paikan saa valita missä se hohkaa.

Onhan nuilla ledeillä pelastettu afrikkaa sun muuta kun vievät niin vähän sähköä. Onhan se selvä että siihen suuntaa menee kehitys. Hintakaan kun ei suurissa tuotanto määrissä enää häviä normi hehkuille, nyt kun vielä valotehokin on saatu riittäväksi nykyään.

Innolla odotan kunhan saavat ledeistä esimerkiksi takavalot, joissa pintamuodostuu ledeistä ja värit ohjelmoitavissa ja kuviot. elävät valot. monivärisiähän on jo olemassa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mimmi kirjoitti:Minä taasen odotan leditakavaloja, jotka pysyvät auki myös talvella 8O
Klonkswagen Jetta nimittäin omaa leditakavalot (jo tehtaalta) ja ne ovat muurautuneena umpeen talvisin.
Ajoin lomareissulla Roissa Passatin perässä. Iltapäivän aurinko paistoi takaapäin ja Passatin valoista ei näkynyt mitään. Risteyksestä käännyttiin varjonpuolelle niin alkoi näkymään valoa. Kaipa ne ledit sitten pitkässä juoksussa säästää mutta mitä?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Mittareissa ja yms.napukoissa. esimerkiksi nykyinen 9-3. Puhuttiin siis mittareista jne. kuten alkperäisessä viestissä. Siellähän lämpö on haitta ja vaihto hankalaa, jolloin kestävyys säästää muutenkin kuin hehkun materiaaleissa.

Takavaloissa ei ole kuin lasten taudit. muotoilu yms varmasti ratkaisee tuonkin ongelman aikoinaan, tai sitten laitettava lämmittimet / tai riittävästi valovoimaa. Lumiset pakkasmaat ovat aika marginaalinen myyntialue, joten tuskin tulee siihen ledivalojen (taka-ajovalojen) yleistyminen tyssäämään. Tietysti joku lämmitin syö energia tehokkuuden, mutta kun on pakko toimia ne muutamat kuukaudet, niin mitäs siihen sitten voit. Onhan ledeillä sitten muita ominaisuuksia kuten nopea syttyminen jne.. Kohta saab myy takavalon pyyhkimillä varustettuja autoja...

Näistä leditakavaloissa olisi kiva nähdä vanhojen jenkkien henkeen koko perän levyinen yksivärinen raita. Sitten vilkut, yms muut ajovaloista poikkeavat voisi tehdä väriä vaihtamalla tai kirkkautta nostamalla hetkeksi tarpeen mukaan.
Joni Tervalahti
"Viggen"
Viestit: 643
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
Paikkakunta: Honkajoki

Viesti Kirjoittaja Joni Tervalahti »

Näin käytännössä tuo ei ainakaan itseni kohdalla ole toiminut.. Ledit on kestänyt noin kuukauden ja sen jälkeen mennyt pimeiksi.. Se siitä pitkäikäisyydestä.
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Joni Tervalahti kirjoitti:Näin käytännössä tuo ei ainakaan itseni kohdalla ole toiminut.. Ledit on kestänyt noin kuukauden ja sen jälkeen mennyt pimeiksi.. Se siitä pitkäikäisyydestä.
kai sulla o esivastukset ?
Joni Tervalahti
"Viggen"
Viestit: 643
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
Paikkakunta: Honkajoki

Viesti Kirjoittaja Joni Tervalahti »

saabracing kirjoitti:
Joni Tervalahti kirjoitti:Näin käytännössä tuo ei ainakaan itseni kohdalla ole toiminut.. Ledit on kestänyt noin kuukauden ja sen jälkeen mennyt pimeiksi.. Se siitä pitkäikäisyydestä.
kai sulla o esivastukset ?
No ne on integroitu noihin polttimoihin.

Polttimot ovat siis xenonledistä..
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Kokemuksesta voin myös sanoa ettei nuo led valot ole edes kestäviä takavaloissa eräissä uudehkoissa autoissa. Mukavan hintainen paketti vaihtaa..
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Saisivat vain autovalmistajat / osavalmistajat sovittua standardin ledin jossa on vaihtokanta niin voipi vaihdella yksittäin niitä. Kaikilla on nyt omat mallinsa ja rakenne. ei oikein tue huoltamista kuin kertapaukulla kaikki. Mukava kun on joku 50 lediä persiissä niin yksikin voi pilata kokonaisuuden. Vähän kuin kuolleet pikselit LCD näytöissä.. dead pixel takuu.. ei kata kokoajan kirkkaana palavaa jarruvaloa eikä alle 3 pimeää.. voi cheeses..
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Mimmi kirjoitti:Minä taasen odotan leditakavaloja, jotka pysyvät auki myös talvella 8O
Klonkswagen Jetta nimittäin omaa leditakavalot (jo tehtaalta) ja ne ovat muurautuneena umpeen talvisin.
Joku muukin asian huomannut :) on se vaan niin mukava ajaa jonkun pohjoismaissa valmistetun auton perässä talvella kun lumi tarttuu perään kiinni ja takana loistaa normaalisti neljä polttimoa. Tässä ei paljon haittaa jos yksikin on palanut pimeäksi :lol:
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Poikarukka kirjoitti:Saisivat vain autovalmistajat / osavalmistajat sovittua standardin ledin jossa on vaihtokanta niin voipi vaihdella yksittäin niitä.
Kuten uusilla tuotteilla yleensä, yhteisen standardin kehittäminen vie aikansa.

Tuota hehkutusta ja ylistystä ledeistä en oikein ymmärrä, niiden valaistustehokkuus ei ole kovin huimaava käytettyyn energiaan nähden. Tietty ledeilläkin on omat sovelluskohteensa, mutta laajempi käyttö esim. autojen etuvaloissa vaatii vielä aikaa. Suuri ongelma ledien käytössä on lämmön siirtyminen hyvin pienelle alueelle, mikä lyhentää ledien ikää.
BMW 320dA Coupe LCI
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Kyllä jos ledit taakse meinaa laittaa, niin kannattais ees parkki jättää 5w teholla aavistuksen lämmittämään.
Ei sekään kyllä paljoa auta. Ehkä joku takalasin lämmittimen yhteyteen viritettävä vastuslanka takavaloihin, ainakin aamusta kun lähtee talvipakkasilla takalasinlämmitin päällä niin samalla vähän aukeais takavalotkin...
Mites muuten, eikös noi laturin merkkivalopolttimot yleensä oo kytketty niin että toiseen napaan tulee akulta +, toiseen laturista, sillon ku molemmat pukkaa ~saman verran virtaa/jännitettä lamppu on pimeänä mutta jos laturi lakkaa lataamasta niin akulta tulee virta joka maadottuu laturin + kautta?
Siihen ei sillon kannata lediä laittaa, tai sitten pitää laittaa 2 lediä joista toinen on väärinpäin rinnalla?
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

eikös näitä lapsuksia ole ollut hehku aikoinakin? muistelen jossain autossa olleen niin että kun kojelaudan merkkivalo meni niin hävisi vilkut, kun piiri oli jotenkin sen kautta.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Kai nämäkin ovat tapauskohtaisia miten ovat? kaiketi nykyään elektroniikka "aistii" ja ohjaa erikseen ilman että on samassa piirissä ketjussa ja ennen tätä releet. vaikka hehku olisikin. Mutta jos kaikki ovat tarkoittaneet tyyliin "että tämä voi olla mahdollista", niin varmasti.
Vastaa Viestiin