Turboksi muuttaminen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Piti kaivella vanha aihe esiin :oops:
Eli mitäs tarttee käytännössä muuttaa jos meinaa turbottaa (ja apc:tä EN halua autoon), eli pakosarja, turbo, öljynsuodattimen jalka (jotta saa lähdön turbon öljytulolle, mutta mihis paluu??, sitten ranettaa johonkin vesiletkujen väliin T-haarat jotta saa ahtimen jäähdytyksen pelaamaan), ruiskuboksi, virranjakaja (tai sitten modifioida ylipaineenkin mukaan säätyväksi), turbon suuttimet ja pakoputkisto, olikos muuta kuin tarpeeksi tilava IC??
Siis mitään tehohirmua en ole tekemässä vaan aidosti hajottaa pään ja sielun ajaa 2.0iA:lla, jokin 50 lisäkaakkiakin auttaisivat kummasti ;)

Mulla on jotain 210tkm ajettu erinomainen vapari-16-tappisen kone purettuna, sen ajattelin nostaa paikoilleen tonnariin (piti mennä 99:iin, mutta se saa odottaa tekniikkaa pidempään), ajattelin sorvauttaa vaan männät hieman matalemmille puristuksille sopiviksi

Niin ja mites tonnarin tomaatin välityssuhteen ero turbo-vapari on toteutettu, selviääkö pelkästään perän vaihtamisella vai pitäisikö vaihtaa rattaitakin? Aika lyhytvälitteinen tuo 2.0iA kyllä on, bensaa palaa ihan huolella :?
Edit: siis tietty kanssa IMM (jossei ole sama kuin turbomallissa), eikä öljynjäähdyttäjällä tee mitään täällä arktisissa olosuhteissa ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onko tietoa asiasta?
Viimeksi muokannut ng900aero, Su Elo 26, 2007 11:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

ng900aero kirjoitti:Kukaanko ei taaskaan muka tiedä mitään koko asiasta, eli turbosaabit ei ole ollenkaan tuttuja kenellekään??
Tänä iltana on huvilakauden päättäjäiset, ellet ole huomannut.. :wink:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tri-Lo kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Kukaanko ei taaskaan muka tiedä mitään koko asiasta, eli turbosaabit ei ole ollenkaan tuttuja kenellekään??
Tänä iltana on huvilakauden päättäjäiset, ellet ole huomannut.. :wink:
Vieläkinkö?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Kaikki krapuloissaan työpaikoillaan eikä jaksa konetta avata... :)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

ng900aero kirjoitti:Piti kaivella vanha aihe esiin :oops:
Eli mitäs tarttee käytännössä muuttaa jos meinaa turbottaa (ja apc:tä EN halua autoon), eli pakosarja, turbo, öljynsuodattimen jalka (jotta saa lähdön turbon öljytulolle, mutta mihis paluu??, sitten ranettaa johonkin vesiletkujen väliin T-haarat jotta saa ahtimen jäähdytyksen pelaamaan), ruiskuboksi, virranjakaja (tai sitten modifioida ylipaineenkin mukaan säätyväksi), turbon suuttimet ja pakoputkisto, olikos muuta kuin tarpeeksi tilava IC??
Siis mitään tehohirmua en ole tekemässä vaan aidosti hajottaa pään ja sielun ajaa 2.0iA:lla, jokin 50 lisäkaakkiakin auttaisivat kummasti ;)

Mulla on jotain 210tkm ajettu erinomainen vapari-16-tappisen kone purettuna, sen ajattelin nostaa paikoilleen tonnariin (piti mennä 99:iin, mutta se saa odottaa tekniikkaa pidempään), ajattelin sorvauttaa vaan männät hieman matalemmille puristuksille sopiviksi

Niin ja mites tonnarin tomaatin välityssuhteen ero turbo-vapari on toteutettu, selviääkö pelkästään perän vaihtamisella vai pitäisikö vaihtaa rattaitakin? Aika lyhytvälitteinen tuo 2.0iA kyllä on, bensaa palaa ihan huolella :?
Edit: siis tietty kanssa IMM (jossei ole sama kuin turbomallissa), eikä öljynjäähdyttäjällä tee mitään täällä arktisissa olosuhteissa ;)
Tästä on ollut niin usein keskustelua jo ettei meinaa jaksaa vastata, mutta kun ei varmaan tartte ihan rautalangasta vääntää niin lyhyesti:

Mainitsemasi pakosarja, turbo, öljynsuodattimen jalka tarvitaan öljynjäähdyttimen lähtöjä varten (kannattaa laittaa), öljynlähtö on banjolla lohkossa lähellä nakuanturin paikkaa. Vapareissa tilalla on vain pultti. Öljynpaluu on lohkon alareunaan o-rengastiivistyksellä, sokea plommi pitää lyödä pois. Tonnarin öjypohjassa oleva öljynpaluun näköinen sokea laippa on muistaakseni öljymäärän anturia varten.

Virranjakajaa ei kannata käyttää, EZK pitää poistaa ja tilalle tavallinen turbon virranjakaja pääteasteineen ja puolineen. Tietysti toinen vaihtoehto on myös DI(/APC). Ruiskuboksi ja suuttimet tietysti myös vaihtoon. IMM:n voi käyttää kunhan on vain samaa ikäkautta tilalle tulevan purkin kanssa (metalli- ja muovikuoriset eivät käy ristiin). Lista LH-komponenteista löytyy täältä: http://homepage.mac.com/ljwest/test/LHparts.html

Siinäpä se melkolailla on, kun on riittävä IC ja putkisto vielä. Vakiosuutinten ja vakiolastun kanssa ei kannata ylittää vakioahtopaineita jos meinaa bleedillä ahtoja nostaa. Ja pitää muistaa tankata aina vähintään 98:ia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Niin ja mites tonnarin tomaatin välityssuhteen ero turbo-vapari on toteutettu, selviääkö pelkästään perän vaihtamisella vai pitäisikö vaihtaa rattaitakin? Aika lyhytvälitteinen tuo 2.0iA kyllä on, bensaa palaa ihan huolella
välityssuhteista löytynee myös juttua, mutta turbon tomaattiin tulee myös tieto ahtopaineesta että välttämättä ei kauhean pitkäikäinen ole toi iivarin laatikko.
Tuosta iivarin laatikon kestosta turbossa ei juuri juttua löydy joten kerro sitten kuinka kestää. :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin