Hevoset hukassa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Joni900
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Kesä 07, 2007 23:08
Paikkakunta: Oulu

Hevoset hukassa?

Viesti Kirjoittaja Joni900 »

Moro! Eli testasin tossa "suljetulla radalla" saapin huippuja ja ne jäi vähä vajaaksi, 150km/h 8O . Auto on 900i 8v jossa on turbon loota ja kytkin eli ymmärtääkseni pitemmät välitykset? Voiko tämä vajaus johtua tästä. Nelos vaihteella kierrokset about 5000rpm ja vauhtia n. 150km/h ja kun tästä vaihtaa vitoselle vauhti ei laske eikä nousekkaan yhtään. Autossa kyllä vuotaa imusarja, ja ykkös pytyn suuttimen tiiviste on kulahtanu, vaikuttaako nämä kuin paljo menohaluihin?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

vaikuttaa varmasti.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Joni900
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Kesä 07, 2007 23:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Joni900 »

Pitääpä heti maanantaina hakia uuet tiivisteet ja vaihtaa samantien.
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Mitä turhia, ;) kulkeehan se jo tuolleen paljon kovempaa mitä suomessa saisi ajaa....
Mut kyllä siinä jotain vikaa on.., pitäishän sen kulkea ainakin tehtaan lupaaman huippunopeuden.

Tarkista/vaihda myös ilmansuodatin, tulpat/sytytyksenajoitus.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Joni900
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Kesä 07, 2007 23:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Joni900 »

fforslund kirjoitti:Mitä turhia, ;) kulkeehan se jo tuolleen paljon kovempaa mitä suomessa saisi ajaa....
Mut kyllä siinä jotain vikaa on.., pitäishän sen kulkea ainakin tehtaan lupaaman huippunopeuden.

Tarkista/vaihda myös ilmansuodatin, tulpat/sytytyksenajoitus.
Jos auto ei kulje huippunopeutta siinä on jotaki rikki :D Kätevä tapa testata auton kunto.

Ilmansuodatin on vasta vaihettu ja tulpat kans. Pitää vaihtaa nuo tiivisteet ja sitte viiä seosten ja ajotuksen säätöön. Ja sitte tientenki uusi testi :wink:
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Poliisilta saattaa saada kirjallisen todistuksen, että auto on kunnossa, kuski ei. ;)
On vaan aika kallis palvelu. :evil:
Jos on pidemmät välitykset, 7 tai 8 ensiö(kolmasnumero vaihteistonmalli-kilvessä) niin huiput taitaa löytyä 4 vaihteella. Kyllä sen pitäis kelata 180mittariin ellei ole katti tai muuten pahasti tukossa. :roll:
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Joni900
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Kesä 07, 2007 23:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Joni900 »

No vaihoinpa imusarjan tiivisteen ja varmistin liimalla, ja termariin löin pelkästään liimalla kiinni. Käytin Wurth DP 300 liimaa. Toivottavasti pitää, kohta testaamaan. Tursotin tota liimaa aika reilusti, toivottavasti ei tuki mitään.

http://img253.imageshack.us/my.php?image=kuva108tk5.jpg
http://img253.imageshack.us/my.php?image=kuva109am0.jpg
http://img253.imageshack.us/my.php?image=kuva110sw8.jpg

Ei kait sitä auton huippuja testata semmosessa paikassa missä poliisit pääsee sakottamaan. Suomessa on monta hyvää rataa missä testata :wink:
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Jos mittarissa lukee 220 niin sen verran pitää pystyä tutkaan ajamaan ;)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jos renkaista puuttuu painetta, varmaan leikkaa myös huippunopeutta?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Joni900 kirjoitti:Tursotin tota liimaa aika reilusti, toivottavasti ei tuki mitään.
Täytyy nyt senverran kaimaa neuvoa, että kulkupuolta ei ainakaan helpota tiivistemassan määrä mikä kuvista ilmenee. Tuosta määrästä muodostuu jo imukanaviin aikamoiset "häpyhuulet" jotka aikansa lepattavat haitaten virtauksia kadoten aikanaan sylinterin uumeniin.

Myös on tullut senverran koneita ropattua, että itse olen luopunut havaintojeni pohjalta kokonaan erilaisten silikonien ja tiivistemassojen käytöstä juuri tuon em. ongelman vuoksi, ja siirtynyt Hylomarin ja oikeitten tiivisteliimojen käyttäjäksi.

Purettujen moottoreiden öljypumppujen imusihdeissä havaitut vierekkäin pötköttelevät silikonimakkarat kun eivät ainakaan helpota öljypumpun työskentelyä...
Joni900
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Kesä 07, 2007 23:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Joni900 »

Auto piristyi kertaheitolla, vuotoja ei ole ilmaantunu. Ainoa ongelma oli että jäähytysnestettä valui vissiin imukanaviin kun avasin sen ja auto kävi vedellä eka käynnistyksillä :D Kyllä se siitä sitte heräsi.

Pistin myös ilmaa renkaisiin, oli about 0.2baaria liian vähä.

Ens kerralla sitte vähä vähemmän tiivisteliimaa :roll:
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24616
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

paljonko on 0.2bar liian vähän.....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Joni900
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Kesä 07, 2007 23:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Joni900 »

nalleolut kirjoitti:paljonko on 0.2bar liian vähän.....
Minulla oli joka renkaasssa 0.2bar liian vähän ilmaa. Eli kun ilmaa pitää olla 2.2bar eessä ja 2.3bar takana, minulla oli 2.0bar ja 2.1bar. Tein tästä loogisen johtopäätöksen ja lisäsin kaikkiin 0.2bar :idea: .
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24616
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

riippuu renkaasta----joka nurkas 2.5 sillä mennään...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kulkee kyllä kepeämmin kun on vähän enemmän ilmaa renkaissa esim. tuo 2.5 bar. mutta ajo mukavuus kärsiin hiukan kumpi sitten parempi.

itsellä 16-tuumaset vanteet ja renkaat. joka nurkassa 2,5 bar.
Viimeksi muokannut antti.hakamaa, Ke Elo 29, 2007 20:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin