Uusien alustaosien pintakäsittely.

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Uusien alustaosien pintakäsittely.

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Mitan saan kestämään mahdollisimman siistinä ( ja ruosteettomana ) uudet alustaosat . Osat ovat ilmeisesti terästä ja keltapassivoitu väristä päätellen.
1. pelkkä pintamaali , Miranol vai kaksikomponetti ?
2. laitanko sinkkisprayn ja pintamaalin?
3. unohdanko ulkonäön ja laitan ruostesuoja-ainetta?
4. jotain muuta , mitä ?

Kyse on tosiaan alustaosista , mutta pesenhän poljinpinnatkin :D
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

4. ei mitään, kun kerran osaat pestäkin.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Minä laittaisin sinkkiprayn, pintamaalin ja päälle osasta riippuen alustamassan
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Sähkösinkin päällä voi olla vaikeata saada pysymään maalia. Jos suojaus on mielestäsi tärkeää, niin laita kotelospray + kevyt alustamassaus.
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Ihan kuin ketään kiinostais (kuulin tään Esson baarissa ), mutta kerron sen nyt kuitenkin.
Päätin laittaa pohjalle sinkkisprayn ( 99 % tavaraa) ja päälle tulee Miranol.
Reilu vuoden kuluttua alusta on uudelleen ruostesuojakäsittelyssä , joten roiskivat varmaankin tankoihin massaa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jos nyt ei muuten aiheeseen osu, mutta pintakäsittelystä kuitenkin...Vetelin tossa kili-koli pullollisen uutta pintaväriä ex-kaasarivehkeeseen. Kyseessä ihan normiväri cirrus white Motipin putelista (oliko se nyt Saabin värikoodi 173, akryylimaali), ei siis mikään metalliväri. Kymysys kuuluu, notta kannattaako tuohon heittää päälle vielä kirkaslakka, vai kestääkö tuo maali tuollaisena? Ihan tarpeeksi hyvältä näyttää pinta tuollaisenakin, mutta jos tuo lakka lykkäisi vaikka uusintakäsittelyn tarvetta vuodella, niin oli varmasti vaivan väärti...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

V.J.S kirjoitti:Jos nyt ei muuten aiheeseen osu, mutta pintakäsittelystä kuitenkin...Vetelin tossa kili-koli pullollisen uutta pintaväriä ex-kaasarivehkeeseen. Kyseessä ihan normiväri cirrus white Motipin putelista (oliko se nyt Saabin värikoodi 173, akryylimaali), ei siis mikään metalliväri. Kymysys kuuluu, notta kannattaako tuohon heittää päälle vielä kirkaslakka, vai kestääkö tuo maali tuollaisena? Ihan tarpeeksi hyvältä näyttää pinta tuollaisenakin, mutta jos tuo lakka lykkäisi vaikka uusintakäsittelyn tarvetta vuodella, niin oli varmasti vaivan väärti...
Ei akryylia ole mitään hyötyä lakata(eikä pidäkään), vaan se tulee 2-kerros värimassan päälle toiseksi kerrokseksi. Jos paksuutta haluat lisää, niin pinta karheaksi ja lisää kerroksia samaa väriä.

Huonoin puoli spraymaalaksessa on juuri se että maalipinta jää niin auttamattoman ohueksi, vaikka esim. 3 kerrosta vetäisikin.
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Eipä jaksa kirjotella selostusta järkevästä ruostesuojauksesta, yksi kaikkitietävä avasi jo sanaisen arkkunsa.Hän voisi kromata erään asian ja tunkea sen jonnekin.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Itse olen laittanut sinkkisprayn, pintamaalin ja viimeiseksi ruosteenestoaineet päälle.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

ng900aero kirjoitti:Itse olen laittanut sinkkisprayn, pintamaalin ja viimeiseksi ruosteenestoaineet päälle.
Muttet kuitenkaan tuota kaikkea passivoinnin päälle, vai?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tri-Lo kirjoitti: Ei akryylia ole mitään hyötyä lakata(eikä pidäkään), vaan se tulee 2-kerros värimassan päälle toiseksi kerrokseksi. Jos paksuutta haluat lisää, niin pinta karheaksi ja lisää kerroksia samaa väriä.

Huonoin puoli spraymaalaksessa on juuri se että maalipinta jää niin auttamattoman ohueksi, vaikka esim. 3 kerrosta vetäisikin.
Kiitos. Jätetään lakka laittamatta... Itse asiassa lähti mopo käsistä tässäkin hommassa, eli nyt on aikomus maalata koko kylki uusiksi siitä ikkunalinjan alapuolella olevasta "taitoksesta" alaspäin. Käytännössä tuli jo tuolla kilikolilla noi ruosteista putsatut, pohjamaalatut, pakkeloidut ja uudelleen pohjamaalatut paikat käsiteltyä, eli nyt olisi noiden lisäksi ruosteetonta vanhaa maalipintaa tarkoitus ehostaa. Vähän arveluttaa tuon paineilmaruiskun käyttö, mutta kokeilemallahan sen oppii... Tarviiko vedellä jotain pohja/tartuntamaalia vanhan pintamaalin päälle, vai riittääkö jos vaan hioo sen ennen maalausta (ensin P400 ja sitten P1000 hiekkapaperilla)?

EDIT: Itse itselleni vastaten... kävin maalikaupoilla ja myyjä ainakin sanoi, että hyvin voi ruiskuttaa vanhojen maalien päälle hionnan jälkeen. Maksoi muuten 0,6litraa maalia (värikoodi olikin 153B) + kovete 80€, lieneekö ns. standardihinta, vai ureoitiinko noviisia okulääriin? Maali on SpiesHecker merkkistä. Illalla ruiskutellaan, jos satun löytämään ruiskun jostain...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Meinasitko millaisissa tiloissa maalata? Kannattaa huolehtia riittävästä lämmöstä, nuo uudet myrkyttömät 'vesivärit' (tuokin lienee jo sitä), vaatii sopivan lämmön kuivuakseen/liuottimen haihtumiseen ja taitaa olla krantunpi kuin vanhat perinteiset maalit.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jusau kirjoitti:Meinasitko millaisissa tiloissa maalata? Kannattaa huolehtia riittävästä lämmöstä, nuo uudet myrkyttömät 'vesivärit' (tuokin lienee jo sitä), vaatii sopivan lämmön kuivuakseen/liuottimen haihtumiseen ja taitaa olla krantunpi kuin vanhat perinteiset maalit.
Ei ollu tilasta pulaa ja taivas oli kattona, eli pihalla tuli eilen ruiskittua ilta-auringon lämmössä. Saas nähdä kuinka kestää, mutta lopputulos oli ainakin omaan silmään hyvä, kun kyseessä on kuitenkin lommokylkinen käyttöauto. Enkä saanu ku yhden ötökän maalattua takakylkipaneliin :lol:
Juu, onhan se ihan "appelsiini" ja yhden valumankin sain tehtyä (jää onneksi listan alle piiloon...), mutta panostukseen ja välineisiin nähden täysin tyydyttävä lopputulos. Ruiskuna kun oli jonkun 15€:n paineilmatyökalusetin mukana tullut alapuolisella säiliöllä oleva maaliruisku ja kompurana Tarjoustalon halpis 2hp Kraft. Tuossa ruiskun suuttimessa luki muuten 1.5mm, oisko kannattanu katella joku toinen koko automaalihommiin?
Nimimerkillä viisas kysyy jälkikäteen :D
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jahas, tuli eilen maalattua toisen puolen kylki takaovesta taaksepäin. Meni aivan vi***ksi :lol: Olis vissiin tarvinnu putsata ruisku vähän paremmin, nyt se oli sisältä osittain kuivassa maalissa, joka sitten lähti liikkeelle kun kaatoi tuoreet maalit ruiskuun... lopputulemana ruisku vähän väliä tukossa ja räki kuivia maaliklimppejä säännöllisen epäsäännöllisesti :D Khyl tuli tosiaan itse tehdyn näkönen siitä takanurkasta 8)
Millä noi ruiskuvehkeet pitää oikeen putsata, tärpätillä ei ainakaan tehny hittojakaan, meni semmoiseksi "purkaksi" maalin kanssa, eli sotki ja tukki vaan enemmän paikkoja?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja miksaus »

Ite olen laittanut lopuksi ruiskun täyteen tinneria yms tavarata ja ruiskutellu sen sitte tyhjäksi. Sen jälkeen purkaa osiin ruiskun ja laittaa likoamaan johonkin kannelliseen purkkiin jossa jotain tinneriä yms.

Ja tohon huonoon maalausjälkeen voi vaan sanoa, että maali/lakka kannattaa suodattaa sellaisella suodatinpussilla pari-kolme kertaa...
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Vastaa Viestiin