Turbon akselin mutteri & sokka

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Turbon akselin mutteri & sokka

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Terve

Eilen ajellessani huomasin, että turbon paineet eivät oikeen tahdo nousta ja turbo alkoi vinkua kaasua painaessa. Ajoin suorinta tietä kotio, mutta ei tahtonut pimeellä oikeen tulla tutkimisesta mitään.

Tänään sitten kurkkasin pellin alle, niin turbon imuputken keskellä oleva huohotusputken läpiviennin tiivistekumi oli kadonnut 8O

Purin imuputken pois, turbon akselin ruuvi oli löysällä ja akselin päässä ei ollut sokkaa, tai ainakin mulla on jostakin sellainen muistikuva että siinä sokka pitäisi olla?

Siivet oli ihan ok kunnossa vähän ehkä naarmuisempi kuin ennen.
Mitä tuo mutteri pitää paikallaan?
Entä miten saan tuon mutterin kiristettyä?

Tuon kun saisi kireelle ja testattua, niin voisi arvailla onko siellä pakopuoli ja muutakin vielä mennyt rikki..

Huh huh että ketuttaa :evil: :evil:

Autona vuoden -90 ässä vakioahtimella
Saab 900S Combicoupe
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ei ole sokkaa siinä päässä.
pakopuolelta ryssämutka irti ja pitää sieltä T-vääntimellä vastaan ja kiristää imupuoli. siipi sillä siis kiinni on.

T-avain sen takia ettei väännä akselia lenkillä räikällä tms kieroon. kireydestä en sano mitään.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pakinen »

mikkoimp kirjoitti:ei ole sokkaa siinä päässä.
pakopuolelta ryssämutka irti ja pitää sieltä T-vääntimellä vastaan ja kiristää imupuoli. siipi sillä siis kiinni on.

T-avain sen takia ettei väännä akselia lenkillä räikällä tms kieroon. kireydestä en sano mitään.
Kiitoksia tiedoista, ei kai tossa muuta auta, kun vääntää mutteri kiinni ja toivoo parasta..

Kävin vähän suihkuttamassa crc:tä ryssän pultteihin ja napsasin parit kuvat:

http://www.students.tut.fi/~riponiem/10092007094.jpg
http://www.students.tut.fi/~riponiem/10092007086.jpg
http://www.students.tut.fi/~riponiem/10092007098.jpg
Saab 900S Combicoupe
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

näyttää turbo aikalailla siipeensä saaneelta...
kannattaa tyhjentää cooleri siiven paloista (jos siis on sellainen asennettu). pakosiivetkin ovat luultavasti samaa luokkaa jos ovat palasia saaneet. ja kovin kauan tuskin enään pysyvät loputkaan siivistä kasassa.

eli ei kun uutta turboa etsimään.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Yhdyn kans mikkoimpiin, että aika finaalissa näyttää turbo olevan. Onko aksilassa kuinka välystä?
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Turbo oli muutama kk sitten ihan priimakunnossa..akselissa ei ollut yhtään välystä..

Nyt välystä ei vieläkään ole, mutta siivet on mitä on :( Harmi kun parin päivän päästä piti radalle mennä koittamaan...
Saab 900S Combicoupe
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ehdottomasti kannattaa purkaa tuo ahdin ja katsoa, missä kunnossa pakopuoli on. Jos se on ehjä, niin tuo kompurapuolen siivikko ei pitäisi olla mikään kamalan kallis ostaa vaikka uutena varaosana. Tosin sen jälkeen tarvitsetkin jo tasapainotuksen ahtimelle. Sanonpa vaan omasta kokemuksesta, että kannattaa varautua uuden tai korvaavan käytetyn ahtimen hankintaan. Ei nuista vanhoista tiedä, mitä sieltä sisältä löytyy. Itekin vein rutiininomaiseen huoltoon oman ahtimen ja paljastui, ettei siinä ollut mitään muuta hyvää, kuin nuo kuoret!

Niin, ei siellä sokkaa kuulu olla. Mutteri vaan kiristetään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

RIP. Ei muuta kuin korvaavaa suunnitelmaa kehiin :(
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Täytyy siirtää putsari suoraan imusarjasta tulevan putken jatkeeksi ja ajella paikkaan, jossa on vehkeet laittaa toi kokonaan kuntoon..hajosi kuitenkin vähän turhan aikaisin :(

Silti vähän ihmetyttää, miten pahaa jälkeä kuminpala saa aikaiseksi :?

Tarjota saa hukkaportillista isompaa fööniä tilalle!
Saab 900S Combicoupe
Vastaa Viestiin