Turbon K-jet ohjauspaineensäädin kysymyksiä.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
todi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Maalis 31, 2007 07:45

Turbon K-jet ohjauspaineensäädin kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja todi »

Eli mihin vaikuttaa,kun ohjauspaineen säätimestä kalvo rikki..??
Vaikuttaa ahtojen mukaan seoksien rikastumiseen ,vai mihin??

Mites ,kun nuo omat suuttimien putket aika mutkalla ,niin mahtaako saada tommosia liittimiä suuttimille mistään ,jos tekis uudet putket esim silikoonista????


-Toni
Volvo 244 GL Turbo -79
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turbon K-jet ohjauspaineensäädin kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

todi kirjoitti:Eli mihin vaikuttaa,kun ohjauspaineen säätimestä kalvo rikki..??
Vaikuttaa ahtojen mukaan seoksien rikastumiseen ,vai mihin??
Nimenomaan, eli normaalisti se rikastaa seosta yli 0,2baarin ahdoilla säätämällä ohjauspainetta pienemmäksi.
todi kirjoitti:
Mites ,kun nuo omat suuttimien putket aika mutkalla ,niin mahtaako saada tommosia liittimiä suuttimille mistään ,jos tekis uudet putket esim silikoonista????

-Toni
Putkien pitää olla tommosta kovaa muoviputkea, jonka seinämävahvuus on sama, kuin tuossa alkuperäisessä. Etolasta on joskus ainakin saanut sellaista putkea, jossa tuo ulkomitta on 6mm ja sisämitta 2mm.

Tässä linkki keskusteluun, jossa on käsitelty tätä samaa aihetta. linkki
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turbon K-jet ohjauspaineensäädin kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tähän voiskin kysäistä samalla, että onko kukaan tutkinut miten se turbomallin ohjauspainesäätimessä olevan messinkitulpan takana olevan kuusioruuvin pyörittäminen vaikuttaa tuohon ahtopainerikastukseen? Onko siis kellään ihan kokemusperäistä tietoa? Itse osaan kyllä mutuilla jo, että jotakinhan se tekee.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Turbon K-jet ohjauspaineensäädin kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Mertmi kirjoitti:Tähän voiskin kysäistä samalla, että onko kukaan tutkinut miten se turbomallin ohjauspainesäätimessä olevan messinkitulpan takana olevan kuusioruuvin pyörittäminen vaikuttaa tuohon ahtopainerikastukseen? Onko siis kellään ihan kokemusperäistä tietoa? Itse osaan kyllä mutuilla jo, että jotakinhan se tekee.
Se säätää ohjauspainetta, joka taas kontrolloi määränjakajan läpän liikehdintää nousuvirtauksessa. Korkeampi ohjauspaine vaimentaa ja matala antaa läpän nousta herkemmin. Matalampi ohjauspaine siis rikastaa seosta. Liian matala ohjauspaine saa läpän 'pomppimaan' ja seokset metsään.
900C -86
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turbon K-jet ohjauspaineensäädin kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ASTech kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Tähän voiskin kysäistä samalla, että onko kukaan tutkinut miten se turbomallin ohjauspainesäätimessä olevan messinkitulpan takana olevan kuusioruuvin pyörittäminen vaikuttaa tuohon ahtopainerikastukseen? Onko siis kellään ihan kokemusperäistä tietoa? Itse osaan kyllä mutuilla jo, että jotakinhan se tekee.
Se säätää ohjauspainetta, joka taas kontrolloi määränjakajan läpän liikehdintää nousuvirtauksessa. Korkeampi ohjauspaine vaimentaa ja matala antaa läpän nousta herkemmin. Matalampi ohjauspaine siis rikastaa seosta. Liian matala ohjauspaine saa läpän 'pomppimaan' ja seokset metsään.
Säätääkö se ohjauspainetta kaikissa tilanteissa, vai pelkästään ahtopaineilla? Voisi luulla, että sillä pystyy vaikuttamaan, mistä imusarjan paineesta lähtien se vaikuttaa? Toki tiedän, mitä ohjauspaine tekee. Ajattelin vaan, että millainen suhde tuolla lämpötilan mukaan tapahtuvalla säädöllä ja taasen toisaalta sillä imusarjan paineen mukaan tapahtuvalla säädöllä on keskenään. Miehän tossa taannoin säädin tosta 99:n ohjauspainesäätimestä painetta alemmaksi lyömällä sitä tappia sisään, eli siis muutin käytännössä sen lämpökompensoinnin säätöä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Turbon K-jet ohjauspaineensäädin kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Jospa tästä olisi apua....
Kannattanee perehtyä toimintaperiaatteeseen, ennenkuin käyttää vasaraa.

http://www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_i ... onic.shtml" target="_blank
900C -86
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turbon K-jet ohjauspaineensäädin kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

On miulla tuota teoriatietoa k-jetistä ja muistakin boschin ruutista. Esim. tommonen kirja: How to Understand, Service and Modify Bosch Fuel Injection & Engine Management By Charles O.Probst, SAE

Toi kirja kyl selittää k-jetinkin juurtajaksaen, mutta ei se kerro tuosta ohjauspainesäätimen käytännönruuvailusta mitään. Pitänee räjäyttää yksi tommonen säädin (varastossa on semmonen, josta on se painekalvo jotenkin rikki) ja kattoa miten se toimii.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin