Ennen reissua muistin yhden itsekin muille mainitsemani niksin, jota en jostain syystä muistanut käyttää aiemmin, eli öljyn laittaminen bensaan silloin tällöin. Tein sellaisen noin 1% seoksen ihan vaan moottoriöljyllä, kun ei sattunut 2t-öljyä olemaan jemmassa enää. Miksi tein tuon tempun? No järkeilin tuon seosmittarin näyttämän perusteella, että ihankuin määräjakaja jumittelisi, eli se läpän liikuttama venttiilin luisti ei liikkuisi herkästi. Päätelmää vahvisti seuraavat havainnot: kevyestä ajosta kaasun pohjaan laitto jätti seokset laihalle, kunnes turbo herää. Ja toisaalta kun auto polki oikein rankasti, niin kevyessä ajossa seokset pysyi liiankin rikkaalla jonkinaikaa, kunnes tilanne tasaantui.
No, mitäs tapahtui sen seurauksena, kun laitoin öljyä bensaan? Perkuta tyhjäkäyntikierrosluku putosi niin paljon, että piti ruuvista säätää sitä isommalle. Toisena havaihtona paljon parempi kaasuun reagointi maantieajossa ja lisäksi tuo laihalle jääminen kevyestä ajosta rajusti kaasupoljinta painettaessa hävisi täysin. Eli summa summaarum: nyt seokset pysyy rikkaalla tai vähintään lambda 1:ssä ja myöskin maantieajokulutus putosi litralla. Ajettavuus yleisestiottaen on erittäin hyvä ja tuo mäkinen Outokumpu-Kuopio väli oli suorastaan juhlaa ajaa riippumatta siitä joutuiko kaasua polkemaan kevyesti lisää ylämäkiin tai ohittelemaan hidastelevia muita autoja.
