Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Noniin. Kuopiossa tuli käytyä ja kulutus oli 8,8litraa/100km. Edellisellä kerralla maantieajosta sain vaivaiset 9,8litraa/100km, eli oudon huono tulos aiemmin.

Ennen reissua muistin yhden itsekin muille mainitsemani niksin, jota en jostain syystä muistanut käyttää aiemmin, eli öljyn laittaminen bensaan silloin tällöin. Tein sellaisen noin 1% seoksen ihan vaan moottoriöljyllä, kun ei sattunut 2t-öljyä olemaan jemmassa enää. Miksi tein tuon tempun? No järkeilin tuon seosmittarin näyttämän perusteella, että ihankuin määräjakaja jumittelisi, eli se läpän liikuttama venttiilin luisti ei liikkuisi herkästi. Päätelmää vahvisti seuraavat havainnot: kevyestä ajosta kaasun pohjaan laitto jätti seokset laihalle, kunnes turbo herää. Ja toisaalta kun auto polki oikein rankasti, niin kevyessä ajossa seokset pysyi liiankin rikkaalla jonkinaikaa, kunnes tilanne tasaantui.

No, mitäs tapahtui sen seurauksena, kun laitoin öljyä bensaan? Perkuta tyhjäkäyntikierrosluku putosi niin paljon, että piti ruuvista säätää sitä isommalle. Toisena havaihtona paljon parempi kaasuun reagointi maantieajossa ja lisäksi tuo laihalle jääminen kevyestä ajosta rajusti kaasupoljinta painettaessa hävisi täysin. Eli summa summaarum: nyt seokset pysyy rikkaalla tai vähintään lambda 1:ssä ja myöskin maantieajokulutus putosi litralla. Ajettavuus yleisestiottaen on erittäin hyvä ja tuo mäkinen Outokumpu-Kuopio väli oli suorastaan juhlaa ajaa riippumatta siitä joutuiko kaasua polkemaan kevyesti lisää ylämäkiin tai ohittelemaan hidastelevia muita autoja. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hyvin on nyt ton öljytipan lisäyksen jälkeen pelannut. Ei voi ku ihmetellä, miten tommonen pikkuniksi korjaa k-jetin.

Tossa vähän ounastelin, että toi yksijohtoinen lambda-anturi ei pysy tarpeeksi lämpimänä hitaammassa ajossa. Vaihdoin vielä kerran sen aiemminkin kiinni olleen kolmejohtoisen anturin takaisin. Siinä siis on lämmitys. Kylläpä se näyttää ihan eritavalla tyhjäkäynnin ja taajama-ajon seokset. Melkoisen rikkaalla näköjään on nyt nuo säädöt ton anturin mukaan etenkin taajama-ajossa. Pikkusen käänsin seosta laihemmalle. Toi Kolmejohtoinen ei siis ollutkaan rikki, kun se näytti välillä karmeen laihaa seosta. Seos vaan oli karmeen laihalla, enkä uskonut sitä...

Nyt kun tuo auto käyttäytyy sivistyneesti, niin voisin lopulta käydä säädättämässä pakokaasuanalysaattorilla seokset taas laillisiin arvoihin. On nimittäin tuo polttoaineenkulutus ehkä aavistuksenverran liian korkea. Tuossa viimetankillinen oli puoliksi taajama+lähinurkka-ajoa tässä Joensuussa ja sitten toinen puolikas maantietä Joensuu-Kuopio-Joensuu ja kulutus oli aika tasan 10litraa/100km. Tavoite olisi saada tuo maantiekulutus tonne vähän päälle 8litraan/100km.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Njoo, taas jotain on tehty. Tossa tankkasin tankin täyteen ja niinpä vaan tuli takaisin se laihailu taajamanopeuksista kiihdytettäessä (ahtomittari about nollassa). Sit kun saa turbon heräämään, niin yli 0,2baarissa taas soppaa piisaa. Mietin tossa eilen illalla punkalla maatessani ennen unen tuloa, että se öljyn laitto ilmeisesti herkisti sitä määräjakajaa ja nyt kun öljynmäärä vähenee bensaa lisättäessä, vika tulee takaisin. Päätin tehdä jotakin radikaalimpaa. Tänään menin varaosavarastollemme (serkun kanssa yhteinen saab-varasto) ja kaivelin sieltä yhden T8:n määräjakajan. Vaihdoin sen paikalleen, säädin seokset korvakuulolta ja ei ku baanalle. Toi määräjakaja pelaa ihan eritahtiin. Se ei laihistele näköjään missään tilanteessa. Toimintaa kun vertaa serkun 900turbo8:iin, niin seokset käyttäytyy samalla tapaa, eli ne pysyy jatkuvasti rikkaan puolella. Kaikki merkit siis viittaa siihen, että se määräjakaja, jonka nyt hyllytin on jollain tapaa rikki. En joutanut purkamaan sitä tänään, mutta aion joku päivä ottaa sen auki ja katsoa, mitä se on oikein syönyt, kun tuollatapaa teki kiusaa! :roll:

Auto siis pelittää taas, ja ilman mitään poppakonsteja. Tankkasin tankin täyteen ja perjantaina on ohjelmassa jokaviikkoinen Kuopiossa käynti. Katotaan sitä maantiekulutusta, josko sais jonku järkevän lukeman irtoomaan ehjemmällä ruiskulla. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kehittelin mielessäni ajatusta välijäähdytyksen rakentamisesta ilma-vesi-ilma jäähdytyksenä. Lämmönvaihtimen voi rakentaa melkoisen pienestä ic-kennosta. Aihioksi luultavasti tuo satkun vakiokenno. Mahdollisesti esim. 900turbon vakiokennosta tarvitsee vain puolet. IC:n läpi menevä ilma laitetaan menemään samaa kautta, mistä normaalisti menee tuo kennoa jäähdyttävä ilma. Vesi laitetaan kulkemaan sitä kautta, mistä normaalisti menee tuo ahtoilma. Järjestelyllä saadaan kennon aiheuttama ilmanvastus tuolle ahtoilmalle pieneksi. Vedellä päästään ilmaan verrattuna 4...5 kertaiseen lämmönsiirtoon. Laskeskelin, että tuollainen 100x150mm pinta-ala tuon ahtoilman virtauspinta-alana riittää noin 300heppaan asti. Kaupallisia malleja katselemalla olen päässyt samansuuntaisiin arvoihin.

Systeemiin täytyy lisäksi hommata vesipumppu, joka pystyy kierrättämään vettä noin 15litraa/minuutissa. Pumppu voitaisiin kytkeä sarjavastuksella hitaammalle nopeudelle normaaliajossa ja esim. kaasupolkimeen liitetyllä katkaisijalla tai lämpöanturilla vesipumppu voitaisiin kytkeä täydelle nopeudelle. Jäähdytyskenno tulisi jonnekin puskurin alle tai spoilerin taakse. Se voisi olla esim. öljynjäähdytinkenno tonnarista (sellainen löytyy varastosta) tai osa AC-kennoa (metsäkoneen kenno varastossa) tms. Järjestelmään tulisi letkutuksen lisäksi jonkun auton paisuntasäiliö, jotta järjestelmästä saadaan ilma pois ja vähän paisuntatilaa. Jäähdytysvedeksi tulisi luonnollisesti tavallista jäähdytinvettä.

Systeemissä jää tietenkin jonkinverran arvauksien varaan, kuinka tehokkaasti se pystyy jäähdyttämään ahtoilmaa. Jäähdytyskennon sijoittelu ja muoto on erittäin vapaa, ja sinänsä tosi simppeli juttu. Niitä voi olla useampikin tarvittaessa. IC:n putkitukset luultavasti järjestyy 900turbon vakioputkilla, joten se osio olisi erittäin simppeli. Vesijäähdytys on luultavasti kohtalaisen tehokas lyhytaikaisissa kuormituksissa, mutta pidempiaikainen kuormitus tottakai vaatii tehokkaan jäähdytyskennon vedelle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mertmi kirjoitti:...Aihioksi luultavasti tuo satkun vakiokenno..
Onko kenno sisärivoitettu? Jollei, niin unohda.. siitä et saa tehokasta vaikka upottaisit sen jääveteen.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Myrkky kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:...Aihioksi luultavasti tuo satkun vakiokenno..
Onko kenno sisärivoitettu? Jollei, niin unohda.. siitä et saa tehokasta vaikka upottaisit sen jääveteen.
Homman jippohan on nimenomaan se, että käännetään homma nurinniskoin. Elikkä jäähdytysvesi pannaan kulkemaan sinne, missä vakiona kulkee ahtoilma. Taasen ahtoilma pannaan kulkemaan siitä, mistä normaalisti menee jäähdytysilma. Eli vastaus kysymykseesi: kyllä siinä ahtoilman puolella on käytännössä "sisärivoitus".
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kuplassa on lämmönvaihdin..... siirtää lämmön joko sisälle tai ulos-....
nussia nussia....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mimmi kirjoitti:Riittääköhän tuohon ajattelemasi 15 litraa minuutissa riittävään painehäviöön kennossa? Ilman painehäviötä ei lämpö siirry tarpeeksi tehokkaasti. Sisärivoitus auttaa siinä huomattavasti, koska se aiheuttaa turbulenssia ja sitä kautta painehäviötä.

Sitten pakollinen pilkunnainti: Lämmönvaihdinta ei tietääksenio ole edes olemassa, on vain lämmönsiirtimiä. :lol:
Tarkoitatko tosiaan, että sen pitäisi olla rakenteeltaan jopa ihan lämpöpumppu? Olen saanut sellaisen käsityksen, ettei noissa tavanomaisimmissa ratkaisuissa ole kyseessä kuitenkaan mitään lämpöpumppuja, vaan tuo lämpö siirretään kennon avulla ahtoilmasta veteen sillä tehokkuudella, mikä nyt saadaan ilman kiertoveden paineistusta.

Mitä katselin esim. maalämpöpumppujen periaatetta, niin se maassa kiertävä vesi ei ole se materiaali, jossa varsinainen lämmönpumppaus tehdään, vaan se siirtää vaan lämpöä sen kojeikon ja maan välillä. Laitteistossa on kylmäkoneen (ilmastointilaitteen) tyyppinen höyrystyssysteemi ja nesteytyssysteemi maalämpöputkiston ja talon vesipattereiden tms. välissä. Ilman tuollaista laitteistoa se lämmön "pumppaaminen" olisi vain nesteenpainetta käyttäen melko mahdoton hommeli. Sitäpaitsi toimiihan auton moottorissakin tuo veden kierrättäminen moottorin ja jäähdyttimen välillä ihan normaalisti. Siellä järjestelmän paine on nostettu sinne baarin hujakoille tuon jäähdytinnesteen kiehumispisteen nostamisen takia...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No, yleisesti ottaen idealinen neste ei puristu. Öljy ja vesi on ainakin sellaisia nesteitä, jotka puristuu marginaalisen vähän. Nestettä puristamalla ei saada samanlaista efektiä aikaan, kuin kaasulla. Toki tiedän kaasusta tuon, kuinka homma pelaa. Kaasua puristetaan jäähdyttimeen, se kuumuu ja lämpö saadaan haihdutettua tehokkaammin (puristetaan jopa niin paljon, että se nesteytyy). Jäähdytettävässä kohteessa annetaan paineen laskea, (tai annetaan nesteen haihtua kaasuksi) jolloin lämpötila putoaa.

Olen tarkastellut harrastajien rakentamia laitteistoja ja käytännössä löytyy systeemeitä, joissa jäähdyttimen teho ei riitä jatkuvan ahtopaineilla ajamisen tuottaman lämmön hävittämiseen. Eli, esim. jos ajetaan rata-ajoa. Rata-ajoa ajatellen jäähdyttimen pitää olla käytännössä suurempi, kuin vastaavan jäähdytystehon omaavan ilmasta ilmaan jäähdyttävän kennon. Tämä johtuu siitä, että tuossa vesijärjestelmässä tulee häviöitä. Toisaalta taasen, kun miettii millaista ajoa yleensä esim. meikäläisen autolla ajetaan, niin aika harvoin tulee ajoa, jossa ahtoviisari olisi jatkuvasti siellä plussan puolella. Yleisimpiä tilanteita, joissa lisätehoa kaipaisi, on nimenomaan kiihdytykset ja ohitukset.

Periaatteessa voisi olla mahdollista että vesi toimisi ikäänkuin lämpöakkuna hetkellisen kuormituksen aikana ja akkuun varattu lämpö pitäisi purkaa sillä välin, kun ei mennä ahtopaineilla. Jos vielä ajattelee järjestelmää, jossa siis jäähdytin on alimitoitettu ja vaikkapa nestemäärää lisäämällä saadaan ahtojäädytys riittäväksi, voi ongelmaksi tullakin se, ettei pienikokoinen jäähdytyskenno ehdi jäähdyttämään vettä tarpeeksi nopeasti seuraavaan kiihdytykseen mennessä. Tämä tarkoittaa sitä, että jos haluan varmasti toimivan järjestelmän, siihen on pakko laittaa riittävä jäähdytyskennosto. Tosin jäähdyttimen/jäähdyttimien sijoittaminen on vapaampaa, kuin tavanomaisen ilma-ilma jäähdytyksen tapauksessa. Täytyykin miettiä, missä kaikkialla jäähdytystä voitaisiin tehdä?

Sijoituspaikkoja jäähdytyskennolle:
-etupuskurin alapuolella mahdollisesti spoilerin takana
-syylärin etupuolella (huonona puolena lämmön siirtyminen syyläristä)
-muut paikat autossa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Miksi et laita satkun vakio ic:tä, jos välijäähdyttimen lämpiäminen pidemmässä vedossa ei ole ongelma?
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Coltti kirjoitti:Miksi et laita satkun vakio ic:tä, jos välijäähdyttimen lämpiäminen pidemmässä vedossa ei ole ongelma?
Tätä minäkin ihmettelen. Miksi tehdä asiat vaikeammiksi kuin on pakko. Kaveriksi orkkis-ic:lle vaikka vesi(/metanoli :twisted: )-ruisku jos et keulan ilmettä tahdo ic:llä muuttaa.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Coltti kirjoitti:Miksi et laita satkun vakio ic:tä, jos välijäähdyttimen lämpiäminen pidemmässä vedossa ei ole ongelma?
Olen ajatellut, ettei se saa tarpeeksi jäähdytystä, kun kenno jää siihen ajovalon taakse. Tuskin se alumiinin massa pelkästään riittää jäähdyttämään ahtoilmaa riittävästi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Älä ajattele vaan ota oikeasti selvää ;).
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Nesteen jäähdytyskennona en käyttäisi ainakaan coolerin kennoa kun ne ei ole tarkoitettu nestekiertoon joten nesteen kiertämään saaminen voi tuottaa aikamoisia ongelmia ja jäähdytysteho sitä myöten on mitä on. Vaihtoehtona jäähdyttimeksi voisi olla vaik 100A datsunin syyläri joka on kooltaan aika kompakti ja nesteen saa kiertämään normaalilla tavalla. Kuten jäähdytysjärjestelmässä kuuluukin. Ainakin tonnarin keulille sopii hienosti ja toimiikin vallan mainiosti jo mittauksienkin perusteella.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siis ic-kennoa ei missään tapauksessa ole tarkoitus käyttää nesteen jäähdytykseen, vaan siitä tehtäisiin se lämmönvaihdin (lämmönsiirrin), jolla ahtoilmaa jäähdytetään. Tottakai se nesteen jäähdytykseen tuleva kenno on oltava tyypiltään alunpitäenkin sellainen, jolla jäähdytetään nestettä. Katsoin uudestaan sitä tonnarin öljyjäähdytintä ja sehän on ihan naurettavan pieni, ei toiveitakaan saada sillä mitään jäähtymään.

Tänään tutkailin sitä 99:n konetilaa ja mietin vaihtoehtoja. Yleensäkin intercoolerin tai tuon vesikierron jäähdyttimen sijoituspaikkoja on niukasti, jos haluaa säilyttää nykyisen ulkonäön ajokissa. Flektin siirtäminen syylärin takapuolelle toisi toki tilaa sitten maskin taakse ja sinne syntyneeseen tilaan voisi survaista tuon nesteen jäähdyskennon tai intercoolerin. Ongelmalliseksi tuon flektin laiton syylärin taakse tekee ahdas tila. Nyt kun turbossa on tuo kompurapesän lähtö yläviistoon, niinkuin vakiossa on, niin mikään flekti ei sovi pelkästään sen takia syylärin ja turbon väliin. Jos siihen taakse ostaisi sopivan flektin ja kääntäisi turbon lähdön alaspäin, niin silloin toki saisi tavallisen ilma-ilma ic:nkin survottua tonne maskin ja syylärin väliin.

Toinen vaihtoehto olisi tehdä se vesijäähdytys ja hommata ohuempi syylärin etupuolella oleva flekti + laittaa flektin ja syylärin väliin se vesikierron syyläri. Toisaalta tälläkin ratkaisulla saisi yhtälailla sen tavan IC:n sinne keulaan. Vesijäähdytyksen etuna toki saataisiin edelleenkin se minimaalinen paineen lasku ahtoputkistossa ja varsin lyhyt ahtoputkisto. :?

Viimekädessä kuitenkin koko ongelman ydin on nimenomaan siinä, että tuolla 99:n keulassa on älyttömän ahdasta ja en haluaisi tehdä mitään "tuning" puskuria tohon keulaan ic:n takia...

ps. voisihan sitä satkun vakio ic:tä testata siinä vasemman ajovalon takana, että vaikuttaako se mitään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin