25€ Saabin kestotesti

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

25€ Saabin kestotesti

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Joo tämmönen tänne ot puolelle kuuluukin, eli lyhykäisyydessään.
Ostin 3v sitten -86 900i saapin 25€ käteishintaan, ostohetkellä havaittua:
- Jarrut paskana
- Painelaakeri vinkuu
- Takapyörän laakeri jurisee
- Vetonivelet naputtaa
Auto talliin, parina iltana puran toista ja kasaan toista, sitten konttorille katsille.
Tuomio: Alapallonivel väljä, no vaihdetaan (ihan uusi á20€) ja leima lappuun.
Vuosi kuluu äkkiä, mittariin on tullut 25 000km öljyt on kerran vaihdettu. Katsastus menee leppoisasti, etujousi on poikki ja siitä hylsä :evil: , ostetaan pilteeman laatujouset jotka on vanhoihin verrattuna ihan sairaan pitkät 8O , no kuitenkin korjattuna taas leima lappuun.
Taas ajetaan ihan p*rkeleesti ja eräänä syysaamuna meinataan mennä pöpelikköön samean tuulilasin vuoksi, samontein ostetaan uusi lasi saappiin ja kylläpäs maailma näytti taas valoisalta ja seesteiseltä ratin takaa, öljyt vaihdettiin jossain välissä ja ruiskun suodatin+ ilman putsari, seuraavassa katsatuksessa kokonaiskilometrit on jo 52 000km ja jälleen kerran tulee hylsä :evil: .... joo alapallo toiselta puolelta väljä, no pannaan siihenki uusi, olen ihan maassa 8O järkyttävän kallista tämä saabismi, leima lappuun ja menoksi.
60 000km kohdalla takaa oikealta tukitanko ratkeaa irti korista, sitä hitsatessa kiinni huomioidaan se mitä on pitkään epäilty... saappi on auttamattomasti ihan umpilaho :( 65 000km kohdalla investoimme uuteen vetoniveleen koska se alunperin naputtanut pitää jo niin pahaa ääntä että ei uskalla ajaa kuin suoraan. 70 000km kohdalla tukitanko vasemmalta ratkeaa irti, lähmitään se jotenkin kiinni... sillä lähtölaskenta saapille on jo alkanut, pihassa odottaa jo -87 900i
10...

9...

painelaakeri vinkuu vielläkin :D

Dodii, kilometrejä 72 000 ja saappi oli helkama 3 tuntia, syy oli kun vaihdekeppi oli irti melkein, pykälät 3 ja 4 vain löytyi, mutta nyt pelaa taas kuin unelma.

8...7. 6.5.4.3.2.1.0

Nyt on Saab sitten oikein virallisesti romutettu tänään, kaiken ehjän purin pois ja loppu odottaa romulavan vieressä. Kaiken kaikkiaan voi sanoa että ne kaikki kilometrit olivat varsin laadukkaita vrt auton hinta ja kun siitä sai kaikki ns. "sijoittamansa" pois. Luulen että tietenkin paljon uudemmalla ja kalliimmalla autolla ne kaikki ajokilometrit olis ollu ehkä hieman miellyttävämpiä, mutta toisaalta ei nyt ainakaan tule mieleen yhtään kertaa että Saab olisi jättänyt tielle tai jäänyt lähtemättä käyntiin.

Tämäkin Saab oli jostain etelästä lähtöisin ja ilmeisesti suolamöhjössä talviautoilu ei tee kovin hyvää millekkään pellistä ja raurasta valmistetulle kamppeelle, tekniikan puolesta autolla olisi päässyt hurjan paljon pidemmälle, mutta itseä ei kiinnostanut ihan valtava hitsausurakka. Uusiksi olisi pitänyt laittaa kaikki sisälokasuojat, etulokasuojat, käytännössä koko peräkontti, iskarien kiinnityspisteet, tukitankojen kiinnityspisteet, ovet ja vetaritunnelit+ ylätukivarret.
Viimeksi muokannut lintta go go, Ke Maalis 05, 2008 19:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 25€ Saabin kestotesti

Viesti Kirjoittaja lucaf »

sori mutta oli pakko siirtää offtopicista tänne yleinen osiolle tuo hieno tarinasi kun en löytänyt siitä mitään off-topicia.

olen samaa mieltä että ajetaan autot loppuun, ja sitten vasta paaliin. uskomatonta ja ekologisesti vastuutonta kulutusjuhlaa tämä että paalataan pikkuvikaisia autoja :) pitäisi säätää laki että autokorjaamoiden tuntihinnat määräytyvät käänteisesti auton iän mukaan.

voisin kirjoittaa samanlaisen tarinan omastani, 3v. ja 65tkm, ostohinta oli samoissa digiteissä kun sinunkin. investoinnit todennäköisesti vähän suuremmat kun itse en noita remontteja juurikaan osaa. onhan tuohonkin ehidtty vaihtamaan iskarit, jouset, jarrut, kytkin, kansi, pakoputki, jäähdytin, laturi ja puoli hehtaaria peltiä hitsattu. lähtölaskenta on minullakin, sen verran tuo öljyä on alkanut häiritsevästi tiputtamaan ja ruostetermiitit jatkavat tasaisen tappavaa työtään. jossain se raja menee, ehkä siitä joku taitavampi tekee minun jälkeen vielä itselleen pelin.

en ole voinut valittaa huonosta kyydistä. tänäkin aamuna ko. härvelillä töihin. avaimesta käyntiin, kaunis klassinen hyrinä, vakaata, hiljaista, tasaista ja turvallista menoa, ei minkäänlaista ongelmaa. samanlaisia (99) ei näy tulevan vastaan. kolmesta kauniisti upotetusta mittarista saan riittävästi informaatiota että tekniikka on kunnossa, nopeus on sallitun rajoissa, sopiva vaihde ilmeisestikin silmässä, ja olen aikataulussa. joku musta kiiltävä ufo hetken moottoritien ohituskaistalla täytti taustapeilini heijastuspinnan, näitä taustapeilihäiriöitä ei vissiin uudemmissa autoissa ole, mutta kyllä se sitten katosi kun pääsin takaisin oikealle kaistalle. flekti sirisee iloisesti kun ajan töihin parkkiin. lämmöt ok. keskimmäisestä polkimesta auto pysähtyy kauniisti parkkiruutuun. ei tarvite miettiä ajaako joku viereen ja kolhii kenties autoani. kolhikoon, yksi kolhu muiden joukossa on ihan ok. siinä se on. Se Varma Kotimainen, jo 24. vuosi menossa ja ties kuinka mones isäntä. kiitos.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: 25€ Saabin kestotesti

Viesti Kirjoittaja wesku »

Itse olen jo siihenkin ollut tyytyväinen että viimeisten 8 vuoden aikana omistamillani suhteellisen varustelluilla, tilavilla ja tehokkailla automaattivaihteisilla autoilla ajettu yhteensä noin 350-400 tkm ja kustannukset hankintaan plus varaosiin yms. noin 3 senttiä per kilometri. Melko suuri osa jopa 10-20 kertaa kalliimmista autoista pysyy tarvittaessa taustapeilissä. Bensaan ja muuhun vastaavaan menee kuitenkin reilusti yli 10 senttiä per kilometri joten tuon lisähinnan maksaa mukavuudesta ihan mielellään. Vastaavien autojen hinta uutena taitaa olla nykyisinkin luokkaa 30-50000 eur ja 5 vuotta vanhoina vielä puolet tuosta. Em. autoista kaksi tonnaria ja kaksi fordia. Seuraavaksi lähdössä kestotestiin 10000 sek:lla hankittu scorpio 2.9 iA -90 jossa esim. nahkapenkit ja ilmastointi.
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Re: 25€ Saabin kestotesti

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Kaiken pointtinahan on se että vaikka auton ulkoinen arvo voi olla huomattavasti käyttöarvoa pienempi ja että mikäli sinulla sattuu olemaan vanhahko auto niin ei välttämättä tarvitse rynnätä uuden ostoon mikäli pidät siitä vanhasta hyvän huolen.
Veikkaan että tulevaisuuden "autovanhukset" ovat huomattavasti nuorempia koska poistuvat liikenteestä muista syistä (lue sähköviat ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmien toimimattomuudesta)
Vastaa Viestiin