2.0i 9000 1995 ei anna kipinää neloselle

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Larson
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 15:41

2.0i 9000 1995 ei anna kipinää neloselle

Viesti Kirjoittaja Larson »

Saab alkoi käymään vajaalla kesken ajon. DI-kasetti ja tulpat on vaihdettu uusiin, mutta edelleenkään ei neljäs sylinteri saa kipinää. Onko tuossa sytytyspuolella mitään muuta mahdollista vikapaikkaa? Nelonen ei lähde mukaan kierroksillakaan.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ei oikein tule muuta mieleen, kuin DI-kasetin liittimen kunto, ja johdotukset siitä sytytysboxille asti, ja viimeisimpänä syttylaatikon vika.
Larson
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 15:41

Viesti Kirjoittaja Larson »

Minuteman kirjoitti:Ei oikein tule muuta mieleen, kuin DI-kasetin liittimen kunto, ja johdotukset siitä sytytysboxille asti, ja viimeisimpänä syttylaatikon vika.
Mikä on nastajärjestys DI-kasetin liittimessä? Siitähän voisi mitata tuleeko neloselle edes signaalia? Mistä tuo syttyboksi löytyy?

Vika tuli sadekelillä, kun laskeskelin rampilta kohti kotia. Mutta kosteuden haihduttuakaan vika ei ole lähtenyt pois. Näkeekö tuosta mistään vikakoodeja, ainakaan "Check engine" ei vilku eikä pala kuin hetken käynnistettäessä.
Larson
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 15:41

Re: 2.0i 9000 1995 ei anna kipinää neloselle

Viesti Kirjoittaja Larson »

Vika olikin pienempi kuin pelättiin, pakoventtiilit olivat vain sulaneet neljänneltä. Nyt on ongelmana toisen pakoventtiilin saaminen, oli pirulainen sulanut vain niin vähän, että hämärässä en sitä erottanut. Toinen on tilattu ajoissa, mutta toinen ei mahda ehtiä perjantaiksi. Laitoin tuonne ostetaan-osastolle ilmoituksen, joten vaparin pakoventtiiliä saa tarjota.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=61827
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: 2.0i 9000 1995 ei anna kipinää neloselle

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Kannattaa sitten tarkistuttaa suuttimetkin. Ei tuo pakovena ihan syyttä sula.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Larson
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 15:41

Re: 2.0i 9000 1995 ei anna kipinää neloselle

Viesti Kirjoittaja Larson »

tuomas kirjoitti:Kannattaa sitten tarkistuttaa suuttimetkin. Ei tuo pakovena ihan syyttä sula.

-tuomas-
Se on kantanut.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.0i 9000 1995 ei anna kipinää neloselle

Viesti Kirjoittaja Kaide »

tuomas kirjoitti:Kannattaa sitten tarkistuttaa suuttimetkin. Ei tuo pakovena ihan syyttä sula.

-tuomas-

Jaahas ... pojat pelottelee :lol: Meikäläisen tonnari on tuota vajaalla käymistä, pätkimistä tehnyt ajoittain ja nyt on olen ostanut jo 2 DI kassua testailuun, ei se vika siinä ainakaan ole.

Asiaan: Oiskohan jossakin kaaviota tuon sytkäpuolen johdotuksista ? Ei se mun tapauksessa ainakaa venat voi olla kun ilmenee " joskus" vain


ps: Myydään UUSI / vain testattu punanen DI kassu kahdella saturaisella
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.0i 9000 1995 ei anna kipinää neloselle

Viesti Kirjoittaja V-M »

Sen venan saa myös tarvikkeesta (tarviketorilta).

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Re: 2.0i 9000 1995 ei anna kipinää neloselle

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Kaide kirjoitti:
tuomas kirjoitti:Kannattaa sitten tarkistuttaa suuttimetkin. Ei tuo pakovena ihan syyttä sula.

-tuomas-

Jaahas ... pojat pelottelee :lol: Meikäläisen tonnari on tuota vajaalla käymistä, pätkimistä tehnyt ajoittain ja nyt on olen ostanut jo 2 DI kassua testailuun, ei se vika siinä ainakaan ole.

Asiaan: Oiskohan jossakin kaaviota tuon sytkäpuolen johdotuksista ? Ei se mun tapauksessa ainakaa venat voi olla kun ilmenee " joskus" vain


ps: Myydään UUSI / vain testattu punanen DI kassu kahdella saturaisella
Itsellä ollut joskus käynnistyksessä vanhemmassa tonnarissa vajailla pytyillä käyntiin lähtöä. Ja oireet huomasin melko pian auton oston jälkeen jolloin olin vaihtanut myös uudet tulpat.
Epäilyksenä oli koko ajan DI-kasetti vika joten arvelin et hankitaan uus kun entinen menee täysin toimimattomaksi. Kunnes eilen auto alkoi käydä kolmella kun yritti kiihdyttää reippaasti Ja tyhjäkäynnilläkin oli ajoittaista käyntihäiriötä. päätin kuitenkin tutkia muuten ennen kun alan huutelee DI-kasetin perään ja irroittelin tulpat yks kerrallaan. Ja kakkos pytyssä näki et siel ei syttyminen ole ollu kovin vakaata enää ja keskielektroidi oli jotenkin omituisesti muuttanut muotoaan. Vaihdoin hyllystä uuden tulpan tilalle ja auto alkoi pelaamaan paremmin kuin koskaan mulla ollessa. 8)
Epäilyksenä on,että tulpassa on tullut jo valmistuksessa jokin rakenteellinen vika sillä tulpilla on ajettu vasta 7000km ja jos tulppa olisi sulanut seoksien takia niin se olisi sulattanut sivuelektrodin eikä keskielektrodia. Ja kysymyksessä oli NGK:n tulpat.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Larson
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 15:41

Re: 2.0i 9000 1995 ei anna kipinää neloselle

Viesti Kirjoittaja Larson »

Nyt on kansi kasassa ja auto käy. Mikähän mahtaa vielä olla vialla, kun tyhjäkäynti ei ole tasaista? Käynnistettäessä kierrokset käyvät noin 2000:ssa ja laskevat noin 900 kierroksen hujakoille. Kun kone alkaa pikkuhiljaa lämpeämään alkaa tyhjäkäynti rykimään hieman. Polttoaineenpaineensäätimen alipaineletku on uusittu ja muut letkut eivät vaikuta huonoilta. Imuvuotoa ei ole löydetty, ruutailimme jarrunestettä liitoksiin ja käynti ei muuttunut. Tyhjäkäyntiventtiiliin en usko olevan jumissa, koska kierrokset kuitenkin asettuvat hyvin eivätkä kierrokset seilaa.
Pystyykö tuosta mittaamaan polttoaineen painetta helposti?
api
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Loka 31, 2006 23:02
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 2.0i 9000 1995 ei anna kipinää neloselle

Viesti Kirjoittaja api »

Pystyykö tuosta mittaamaan polttoaineen painetta helposti
jakotukkiin letku ja mittari kii tuplapitkällä panjopultilla.
Yamaha FZ1-N -08
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5228
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 2.0i 9000 1995 ei anna kipinää neloselle

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Pe Helmi 25, 2011 13:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Larson
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 15:41

Re: 2.0i 9000 1995 ei anna kipinää neloselle

Viesti Kirjoittaja Larson »

Tarkoitit varmaan jarrujen puhdistusspraytä.
Juurikin sitä, väsy ilmeisesti iski eilen.

Jos jostain syystä polttoaineenpaine laskee, niin voiko neljäs sylinteri jäädä laihalle? Sehän on viimeinen polttoainetukissa, jolloin polttoainetta ei tulisi tarpeeksi. Mitään ilmeistä syytä venttiilin palamiselle ei löytynyt, nostajat eivät olleet jumissa, nokassa ei juurikaan kulumaa, ajoitus kohdallaan jne...

Koeajolla käydessä auto rykii 1500-2000 kierroksen kohdilla.
jakotukkiin letku ja mittari kii tuplapitkällä panjopultilla.
Samaa tuossa katselin eilen. Yleensä vain on venttiili valmiina, mihin voi laittaa mittarin.
Larson
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 15:41

Re: 2.0i 9000 1995 ei anna kipinää neloselle

Viesti Kirjoittaja Larson »

Jako tarkistettu, kohdallaan on. Kampuran merkki heittää korkeintaan sen merkin verran. Imusarjankin purin ja tarkistin, että alaosa on kunnolla kiinni.

Jotenkin on käynti hieman raskaan oloista ja aina kun äkkiä käyttää kaasuläppää auki kuuluu jostain sihahdus, vaikea sanoa tuleeko se itse kaasuläppäkotelosta vai jostain muualta. Starttipilotillakaan ei vuotoja löydy. Pakosarjan ja pakoputken liitoksesta vuotaa hieman, mutta voiko sen vuoksi käynti mennä raskaaksi ja epätasaiseksi?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.0i 9000 1995 ei anna kipinää neloselle

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Larson kirjoitti:Pakosarjan ja pakoputken liitoksesta vuotaa hieman, mutta voiko sen vuoksi käynti mennä raskaaksi ja epätasaiseksi?
Voi mennä, jos lambda hämääntyy. Onko vika päällä heti kylmästartin jälkeen vai vasta jonkinverran lämmettyä kun lambdasäätö menee päälle?

Vuoto ennen lambda-anturia saa lambdan näkemään jatkuvasti liian laihaa seosta, jolloin säätö menee niin rikkaalle kuin vain pääsee ja tästä aiheutuu raskas käynti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin