Niinno, no, niin... Olen muutamasta tehokkaammastakin k-jettivehkeestä kuullut huhuja, jopa ABC:n baaria luotettavammalta taholta.mikkoimp kirjoitti: ja eipä niitä paineita isommalla ahtimella noin paljon sovikkaan k-jetin kanssa lyödä...
900 turbon viritys
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Ainakin itsellä Ässä toimii isoilla ahdoilla paljon terävemmin NGK:n platinoille, mitä Boschin 4-kärkisillä.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Mulla oli merkkiluokan Saabissa BP7ES tulpat aina (tai niitä vastaavat muun merkkiset) 1.2 ahdoilla. Ei ikinä niiden puolesta ongelmia. Tulpat aina kiinni ilman muunteluja (ei muutoksia kärkiväliin tai viilauksia).
Edellyttää tosin, että kone, seos ja sytkä ovat säädöiltään ja komponenteiltaan kunnossa.
Edellyttää tosin, että kone, seos ja sytkä ovat säädöiltään ja komponenteiltaan kunnossa.
900C -86
Re: 900 turbon viritys
Pitänee nostaa tätäkin juttua ylöspäin ja esittää muutamia aloittelijan kysymyksiä virityksistä.
Elikäs.. Ostin tänään -89 mallin T16:n, johon on lisätty tällaisia juttuja:
Evo6 IC
lastu
3" JT putkisto ja 3" sport kat
vapaavirtaussuodin
punainen APC-boksi
Lisäksi autossa on säädettävä dump-venttiili, joka ei ole käytössä. Huonolla ruotsin kielen taidolla olin ymmärtävinäni ed. omistajan puheesta, ettei olis saanu tämän Boschin ruiskusysteemin kanssa säätöihin tuota dumppia.
Onkohan kellään arveluja auton nykyhetken tehoista, ja ennenkaikkea olisko kellään ratkaisua tuon dumpin toimintaan saattamiseksi.
Voin laittaa kuvia moottoritilasta tulemaan vaikkapa huomenissa, jos se vaikka auttaisi enemmän.
Elikäs.. Ostin tänään -89 mallin T16:n, johon on lisätty tällaisia juttuja:
Evo6 IC
lastu
3" JT putkisto ja 3" sport kat
vapaavirtaussuodin
punainen APC-boksi
Lisäksi autossa on säädettävä dump-venttiili, joka ei ole käytössä. Huonolla ruotsin kielen taidolla olin ymmärtävinäni ed. omistajan puheesta, ettei olis saanu tämän Boschin ruiskusysteemin kanssa säätöihin tuota dumppia.
Onkohan kellään arveluja auton nykyhetken tehoista, ja ennenkaikkea olisko kellään ratkaisua tuon dumpin toimintaan saattamiseksi.
Voin laittaa kuvia moottoritilasta tulemaan vaikkapa huomenissa, jos se vaikka auttaisi enemmän.
Ville Uusitalo #3509
Re: 900 turbon viritys
Mahtaneeko tuo johtua vain siitä, että ilmamassamittari (IMM) ei tahdo oikein tykätä tuollaisista dumpeista. By-pass on melkein varmin ratkaisu. Tiedä sitten mitä mahtaa tykätä noista, jotka sekä kierrättävät ja puskevat pihalle.vilaho kirjoitti:Pitänee nostaa tätäkin juttua ylöspäin ja esittää muutamia aloittelijan kysymyksiä virityksistä.
Elikäs.. Ostin tänään -89 mallin T16:n, johon on lisätty tällaisia juttuja:
Lisäksi autossa on säädettävä dump-venttiili, joka ei ole käytössä. Huonolla ruotsin kielen taidolla olin ymmärtävinäni ed. omistajan puheesta, ettei olis saanu tämän Boschin ruiskusysteemin kanssa säätöihin tuota dumppia.
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
Re: 900 turbon viritys
Sammuilee ja krohii kokoajan, kokemusta on.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Re: 900 turbon viritys
Juu.. Tuosta auton sammuilusta se ed. Omistajakin teki selvää. Eli näyttää nyt vähän siltä että se n. 250€ maksanut dumppi on siellä vähän niinkuin tyhjän panttina.
Ville Uusitalo #3509
Re: 900 turbon viritys
Kuten tuolla on muissakin ketjuissa mainittu, dumppi puhaltaa kertaalleen mitatut ilmat taivaan tuuliin ja sotkee hetkeksi seossäädön toiminnan. LH-jetissä ei ole MAP-anturia kertomassa ECU:lle imusarjan paineesta. Sekoilu voimistuu vielä enemmän, jos autossa on lambda-anturi haistelemassa seoksia.
By-pass palauttaa ilman turbon imuputkeen IMM:n jälkeen, jolloin ECU:lla on edelleen oikea tieto putkistossa olevasta ilman massasta.
By-pass palauttaa ilman turbon imuputkeen IMM:n jälkeen, jolloin ECU:lla on edelleen oikea tieto putkistossa olevasta ilman massasta.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: 900 turbon viritys
Toimiikohan tuo normi IMM painepuolella? Ei taida kestää painetta tai ainakaan softa ei enää ymmärrä paineistettua ilmamassaa. Sitten saisi normi dumpin kiinni, kun immu olisi lähempänä läppäkoteloa dumpin jälkeen.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: 900 turbon viritys
Tuossa omassa T16:ssa on Lucas cu14.1 ja se ei ole ainakaan allekirjoittaneella oireillut mitenkään huomattavasti dumpin kanssa.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Re: 900 turbon viritys
Joo ja täällä on k-jet dumpin kanssa. Hätävarana tällähetkellä boschilainen orkkis by-bass. Ilman alipaineohjausta luonnollisesti, muutoinhan koko homma kusisi totaalisesti.... Mutta kivasti se aivastaa parikertaa. Miinuksena pientä sorsapilliääntä kilon korvilla, kun alkaa vuotaa ahtojen voimasta....
Mutta poispuhallettu ilma ei tosiaan sekoita menoa mitenkään.
Mutta poispuhallettu ilma ei tosiaan sekoita menoa mitenkään.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: 900 turbon viritys
http://img510.imageshack.us/my.php?image=motor3cw4.jpg
http://img260.imageshack.us/my.php?image=motor1ig6.jpg
Tuolta löytyy kuvia tuosta systeemistä. Tuo dumppi on tällähetkellä poissa käytöstä tuon letkun välissä olevan ilmeisesti jonkinmoisen takaiskun ansiosta.
Ediittiä:
Mullakin näytti olevan orkkis bypass vena paikallaan. Ruuvasin dumpista ruuvin ihan tappiin ja otin käyttöön. Hienosti sihahtaa eikä mitään onkelmia.
http://img260.imageshack.us/my.php?image=motor1ig6.jpg
Tuolta löytyy kuvia tuosta systeemistä. Tuo dumppi on tällähetkellä poissa käytöstä tuon letkun välissä olevan ilmeisesti jonkinmoisen takaiskun ansiosta.
Ediittiä:
Mullakin näytti olevan orkkis bypass vena paikallaan. Ruuvasin dumpista ruuvin ihan tappiin ja otin käyttöön. Hienosti sihahtaa eikä mitään onkelmia.
Ville Uusitalo #3509