900 turbon viritys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

mikkoimp kirjoitti: ja eipä niitä paineita isommalla ahtimella noin paljon sovikkaan k-jetin kanssa lyödä...
Niinno, no, niin... Olen muutamasta tehokkaammastakin k-jettivehkeestä kuullut huhuja, jopa ABC:n baaria luotettavammalta taholta.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Ainakin itsellä Ässä toimii isoilla ahdoilla paljon terävemmin NGK:n platinoille, mitä Boschin 4-kärkisillä.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja junnu »

Tuntuu että ässä vaatii toimiakseen platinat ja kunnon johdot.Nelikärkisiä koitin,Mutta tuppaa käret painua kiinni :oops: Noilla platinoilla on ajettu nyt 40tonnnia ja en meinaakkaan vaihtaa,Kun toimii noin hyvin.
puh.050-3748237
#3078
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Kaikki tuntuvat haukkuvan noita nelikärkisiä mutta onko jollain ollut ongelmia NGK:n perustulpilla joita käsittääkseni kaikkialla turboihin suositellaan...
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Mulla oli merkkiluokan Saabissa BP7ES tulpat aina (tai niitä vastaavat muun merkkiset) 1.2 ahdoilla. Ei ikinä niiden puolesta ongelmia. Tulpat aina kiinni ilman muunteluja (ei muutoksia kärkiväliin tai viilauksia).

Edellyttää tosin, että kone, seos ja sytkä ovat säädöiltään ja komponenteiltaan kunnossa.
900C -86
vilaho
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 23:18
Paikkakunta: Haaparanta

Re: 900 turbon viritys

Viesti Kirjoittaja vilaho »

Pitänee nostaa tätäkin juttua ylöspäin ja esittää muutamia aloittelijan kysymyksiä virityksistä.
Elikäs.. Ostin tänään -89 mallin T16:n, johon on lisätty tällaisia juttuja:

Evo6 IC
lastu
3" JT putkisto ja 3" sport kat
vapaavirtaussuodin
punainen APC-boksi

Lisäksi autossa on säädettävä dump-venttiili, joka ei ole käytössä. Huonolla ruotsin kielen taidolla olin ymmärtävinäni ed. omistajan puheesta, ettei olis saanu tämän Boschin ruiskusysteemin kanssa säätöihin tuota dumppia.

Onkohan kellään arveluja auton nykyhetken tehoista, ja ennenkaikkea olisko kellään ratkaisua tuon dumpin toimintaan saattamiseksi.

Voin laittaa kuvia moottoritilasta tulemaan vaikkapa huomenissa, jos se vaikka auttaisi enemmän.
Ville Uusitalo #3509
Eza^
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Kesä 09, 2006 00:24
Paikkakunta: Oulu

Re: 900 turbon viritys

Viesti Kirjoittaja Eza^ »

porsii................. :evil:
1,9tdi
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 900 turbon viritys

Viesti Kirjoittaja haffu »

vilaho kirjoitti:Pitänee nostaa tätäkin juttua ylöspäin ja esittää muutamia aloittelijan kysymyksiä virityksistä.
Elikäs.. Ostin tänään -89 mallin T16:n, johon on lisätty tällaisia juttuja:

Lisäksi autossa on säädettävä dump-venttiili, joka ei ole käytössä. Huonolla ruotsin kielen taidolla olin ymmärtävinäni ed. omistajan puheesta, ettei olis saanu tämän Boschin ruiskusysteemin kanssa säätöihin tuota dumppia.
Mahtaneeko tuo johtua vain siitä, että ilmamassamittari (IMM) ei tahdo oikein tykätä tuollaisista dumpeista. By-pass on melkein varmin ratkaisu. Tiedä sitten mitä mahtaa tykätä noista, jotka sekä kierrättävät ja puskevat pihalle.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Re: 900 turbon viritys

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Sammuilee ja krohii kokoajan, kokemusta on.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
vilaho
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 23:18
Paikkakunta: Haaparanta

Re: 900 turbon viritys

Viesti Kirjoittaja vilaho »

Juu.. Tuosta auton sammuilusta se ed. Omistajakin teki selvää. Eli näyttää nyt vähän siltä että se n. 250€ maksanut dumppi on siellä vähän niinkuin tyhjän panttina.
Ville Uusitalo #3509
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 900 turbon viritys

Viesti Kirjoittaja Svc »

Kuten tuolla on muissakin ketjuissa mainittu, dumppi puhaltaa kertaalleen mitatut ilmat taivaan tuuliin ja sotkee hetkeksi seossäädön toiminnan. LH-jetissä ei ole MAP-anturia kertomassa ECU:lle imusarjan paineesta. Sekoilu voimistuu vielä enemmän, jos autossa on lambda-anturi haistelemassa seoksia.

By-pass palauttaa ilman turbon imuputkeen IMM:n jälkeen, jolloin ECU:lla on edelleen oikea tieto putkistossa olevasta ilman massasta.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 900 turbon viritys

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Toimiikohan tuo normi IMM painepuolella? Ei taida kestää painetta tai ainakaan softa ei enää ymmärrä paineistettua ilmamassaa. Sitten saisi normi dumpin kiinni, kun immu olisi lähempänä läppäkoteloa dumpin jälkeen.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: 900 turbon viritys

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Tuossa omassa T16:ssa on Lucas cu14.1 ja se ei ole ainakaan allekirjoittaneella oireillut mitenkään huomattavasti dumpin kanssa.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 900 turbon viritys

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Joo ja täällä on k-jet dumpin kanssa. Hätävarana tällähetkellä boschilainen orkkis by-bass. Ilman alipaineohjausta luonnollisesti, muutoinhan koko homma kusisi totaalisesti.... Mutta kivasti se aivastaa parikertaa. Miinuksena pientä sorsapilliääntä kilon korvilla, kun alkaa vuotaa ahtojen voimasta....

Mutta poispuhallettu ilma ei tosiaan sekoita menoa mitenkään.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
vilaho
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 23:18
Paikkakunta: Haaparanta

Re: 900 turbon viritys

Viesti Kirjoittaja vilaho »

http://img510.imageshack.us/my.php?image=motor3cw4.jpg
http://img260.imageshack.us/my.php?image=motor1ig6.jpg
Tuolta löytyy kuvia tuosta systeemistä. Tuo dumppi on tällähetkellä poissa käytöstä tuon letkun välissä olevan ilmeisesti jonkinmoisen takaiskun ansiosta.

Ediittiä:

Mullakin näytti olevan orkkis bypass vena paikallaan. Ruuvasin dumpista ruuvin ihan tappiin ja otin käyttöön. Hienosti sihahtaa eikä mitään onkelmia.
Ville Uusitalo #3509
Vastaa Viestiin