Tonnari ei käynnisty (vika korjattu...)
Tonnari ei käynnisty (vika korjattu...)
ks. viimeinen viesti
'89 TA pommi, ajettu 360tkm.
Oireet seuraavanlaiset:
- käynnistyy hyvin
- toimii kylmänä oikein nätisti
- lämmettyään kone pelaa edelleen rauhallisessa ajossa ok
- kun lämpimänä antaa hanaa, kierrosten noustessa ~4000 ja yli, iskee ikään kuin fuelcut vaikka ylipainekytkin on ohitettu
- jos heti em. toimenpiteen jälkeen yrittää uudestaan kokeilla venttiinlinnousua, alkaa kone röpöttämään ja jo alemmilla kierroksilla. jos malttaa muutaman minuutin ajella rauhassa, saa taas nostaa kierroksia enemmän ennen hyytymistä.
Seuraavat toimenpiteet suoritettu jo:
- ruiskupumppu vaihdettu
- polttoainesuodatin vaihdettu
- kampiakselin asentoanturi vaihdettu
- by-pass vaihdettu
Ilmeisestikin jäljelle jää enää DI-kasetti? Nykyisellä on ajettu 110tkm joten melko aikaisin antautuu jos on nyt rikki. Kasetin päällä, "direct ignition" -tekstin ympärillä on kyllä pieniä halkeamia mutta mielestäni vekotin ei haise mitenkään erikoiselta.
Mitä mieltä olette?
'89 TA pommi, ajettu 360tkm.
Oireet seuraavanlaiset:
- käynnistyy hyvin
- toimii kylmänä oikein nätisti
- lämmettyään kone pelaa edelleen rauhallisessa ajossa ok
- kun lämpimänä antaa hanaa, kierrosten noustessa ~4000 ja yli, iskee ikään kuin fuelcut vaikka ylipainekytkin on ohitettu
- jos heti em. toimenpiteen jälkeen yrittää uudestaan kokeilla venttiinlinnousua, alkaa kone röpöttämään ja jo alemmilla kierroksilla. jos malttaa muutaman minuutin ajella rauhassa, saa taas nostaa kierroksia enemmän ennen hyytymistä.
Seuraavat toimenpiteet suoritettu jo:
- ruiskupumppu vaihdettu
- polttoainesuodatin vaihdettu
- kampiakselin asentoanturi vaihdettu
- by-pass vaihdettu
Ilmeisestikin jäljelle jää enää DI-kasetti? Nykyisellä on ajettu 110tkm joten melko aikaisin antautuu jos on nyt rikki. Kasetin päällä, "direct ignition" -tekstin ympärillä on kyllä pieniä halkeamia mutta mielestäni vekotin ei haise mitenkään erikoiselta.
Mitä mieltä olette?
Viimeksi muokannut Mawerick, Su Joulu 02, 2007 17:10. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Vahvistusta diagnoosille?
Tulpat 

Henri Mertanen #2892
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Re: Vahvistusta diagnoosille?
No joo, tulpat voisi tietty vaihtaa varmuuden vuoksi. Nykyisillä on ajettu ~25tkm.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Vahvistusta diagnoosille?
tulpista suosittelisin alottamaan, di kasetti on huomattavasti kalliimpi ostaa, ja sit ketuttaa jos vika on kuitenkin "vaan" tulpissa 

Henri Mertanen #2892
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Re: Vahvistusta diagnoosille?
Eipä ollut tulpista kiinni.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Vahvistusta diagnoosille?
Onkos koneen maadoitukset kunnossa? Itsellä teki t8 JUURI SAMAA oiretta, kun oli paska koneenmaadoitus... Ja tiedän jo, että di ja t8 orggis sytytys on eriasia, mutta ehkä kuitenkin tarkastamisen arvoinen kohde. 

Henri Mertanen #2892
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Re: Vahvistusta diagnoosille?
En oikeen kyllä usko tuohon koska ei oo ollut mitään ongelmia latauksen, käynnistymisen yms. kanssa ja silmämääräisesti maadoitukset on muistaakseni ihan ok. Tarkistamaan en kylläkään nyt pääse kun auto on 100+ kilsan päässä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Vahvistusta diagnoosille?
No sitten ei kai jää muita vaihtoehtoja kun että koklaat ehjällä sytkäkasetilla... Itse ainakin koittaisin saada vaikka lainaan jostain toimivan, jolla kokeilla, jottei "turhaan" osta uutta kasettia, jossei vika olekaan siinä
Henri Mertanen #2892
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Re: Vahvistusta diagnoosille? VIKA LÖYTYI JO
DI-kasettihan se oli. Lielahden Metroautosta 212e ja isäni sanoja lainatakseni: "kyllä hyökkää!" 

9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Vahvistusta diagnoosille? VIKA LÖYTYI JO
Jaahas, nyt kun pääsi itse kokeilemaan autoa niin eihän se vika minnekään oo hävinnyt. Päinvastoin, paheni vain.Mawerick kirjoitti:DI-kasettihan se oli. Lielahden Metroautosta 212e ja isäni sanoja lainatakseni: "kyllä hyökkää!"
Taidanpa alkaa tutkailemaan bp-säädintä seuraavaksi...

9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Vahvistusta diagnoosille? VIKA EI LÖYTYNYTKÄÄN
Otin bensanpaineensäätimen alipaineletkun irti, oli halki päästä. Katkaisin pätkän letkusta ja laitoin takaisin, hyvin lähti pommi käyntiin. Kunnes menin pitelemään säädintä koneen käydessä ja satuin hieman liikuttelemaan kaasuläpälle menevää piuhaa ja sitä johtonippua johon ko. piuha menee, kone sammui välittömästi. Vika on siis johtosarjassa, ilmeisesti kiihdytyksen aikana moottori liikkuu sen verran että joku johto menettää kontaktin -> kone sammuu hetkeksi. Tosin nyt ei lähde enää ollenkaan käymään, täytyy varmaan viedä koko vekotin johonkin autosähkökorjaamoon... 

9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Tonnari ei käynnisty
No niin, auto ei siis enää käynnisty.
Kertauksen vuoksi:
vaihdettu ruiskupumppu, bensansuodatin, kampuran asentoanturi, di-kasetti, tulpat.
Kaasuläpältä lähtevää johtoa kun nosti, auto sammui eikä enää lähde käyntiin. Saattaa käynnistyä n. sekunniksi ja sitten sammuu. Onko jollain kytkentäkaaviota koneen ja rintapellin välissä kulkevasta johtosarjasta?
Kertauksen vuoksi:
vaihdettu ruiskupumppu, bensansuodatin, kampuran asentoanturi, di-kasetti, tulpat.
Kaasuläpältä lähtevää johtoa kun nosti, auto sammui eikä enää lähde käyntiin. Saattaa käynnistyä n. sekunniksi ja sitten sammuu. Onko jollain kytkentäkaaviota koneen ja rintapellin välissä kulkevasta johtosarjasta?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366