Tonnari ei käynnisty (vika korjattu...)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4247
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Tonnari ei käynnisty (vika korjattu...)

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

ks. viimeinen viesti



'89 TA pommi, ajettu 360tkm.

Oireet seuraavanlaiset:
- käynnistyy hyvin
- toimii kylmänä oikein nätisti
- lämmettyään kone pelaa edelleen rauhallisessa ajossa ok
- kun lämpimänä antaa hanaa, kierrosten noustessa ~4000 ja yli, iskee ikään kuin fuelcut vaikka ylipainekytkin on ohitettu
- jos heti em. toimenpiteen jälkeen yrittää uudestaan kokeilla venttiinlinnousua, alkaa kone röpöttämään ja jo alemmilla kierroksilla. jos malttaa muutaman minuutin ajella rauhassa, saa taas nostaa kierroksia enemmän ennen hyytymistä.

Seuraavat toimenpiteet suoritettu jo:
- ruiskupumppu vaihdettu
- polttoainesuodatin vaihdettu
- kampiakselin asentoanturi vaihdettu
- by-pass vaihdettu

Ilmeisestikin jäljelle jää enää DI-kasetti? Nykyisellä on ajettu 110tkm joten melko aikaisin antautuu jos on nyt rikki. Kasetin päällä, "direct ignition" -tekstin ympärillä on kyllä pieniä halkeamia mutta mielestäni vekotin ei haise mitenkään erikoiselta.

Mitä mieltä olette?
Viimeksi muokannut Mawerick, Su Joulu 02, 2007 17:10. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Henkka_
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:53
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Vahvistusta diagnoosille?

Viesti Kirjoittaja Henkka_ »

Tulpat :?:
Henri Mertanen #2892

<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4247
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Vahvistusta diagnoosille?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

No joo, tulpat voisi tietty vaihtaa varmuuden vuoksi. Nykyisillä on ajettu ~25tkm.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Henkka_
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:53
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Vahvistusta diagnoosille?

Viesti Kirjoittaja Henkka_ »

tulpista suosittelisin alottamaan, di kasetti on huomattavasti kalliimpi ostaa, ja sit ketuttaa jos vika on kuitenkin "vaan" tulpissa :D
Henri Mertanen #2892

<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4247
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Vahvistusta diagnoosille?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Eipä ollut tulpista kiinni.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Henkka_
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:53
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Vahvistusta diagnoosille?

Viesti Kirjoittaja Henkka_ »

Onkos koneen maadoitukset kunnossa? Itsellä teki t8 JUURI SAMAA oiretta, kun oli paska koneenmaadoitus... Ja tiedän jo, että di ja t8 orggis sytytys on eriasia, mutta ehkä kuitenkin tarkastamisen arvoinen kohde. :wink:
Henri Mertanen #2892

<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4247
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Vahvistusta diagnoosille?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

En oikeen kyllä usko tuohon koska ei oo ollut mitään ongelmia latauksen, käynnistymisen yms. kanssa ja silmämääräisesti maadoitukset on muistaakseni ihan ok. Tarkistamaan en kylläkään nyt pääse kun auto on 100+ kilsan päässä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Henkka_
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:53
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Vahvistusta diagnoosille?

Viesti Kirjoittaja Henkka_ »

No sitten ei kai jää muita vaihtoehtoja kun että koklaat ehjällä sytkäkasetilla... Itse ainakin koittaisin saada vaikka lainaan jostain toimivan, jolla kokeilla, jottei "turhaan" osta uutta kasettia, jossei vika olekaan siinä
Henri Mertanen #2892

<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4247
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Vahvistusta diagnoosille? VIKA LÖYTYI JO

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

DI-kasettihan se oli. Lielahden Metroautosta 212e ja isäni sanoja lainatakseni: "kyllä hyökkää!" :D
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4247
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Vahvistusta diagnoosille? VIKA LÖYTYI JO

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mawerick kirjoitti:DI-kasettihan se oli. Lielahden Metroautosta 212e ja isäni sanoja lainatakseni: "kyllä hyökkää!" :D
Jaahas, nyt kun pääsi itse kokeilemaan autoa niin eihän se vika minnekään oo hävinnyt. Päinvastoin, paheni vain.

Taidanpa alkaa tutkailemaan bp-säädintä seuraavaksi... :x
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4247
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Vahvistusta diagnoosille? VIKA EI LÖYTYNYTKÄÄN

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Otin bensanpaineensäätimen alipaineletkun irti, oli halki päästä. Katkaisin pätkän letkusta ja laitoin takaisin, hyvin lähti pommi käyntiin. Kunnes menin pitelemään säädintä koneen käydessä ja satuin hieman liikuttelemaan kaasuläpälle menevää piuhaa ja sitä johtonippua johon ko. piuha menee, kone sammui välittömästi. Vika on siis johtosarjassa, ilmeisesti kiihdytyksen aikana moottori liikkuu sen verran että joku johto menettää kontaktin -> kone sammuu hetkeksi. Tosin nyt ei lähde enää ollenkaan käymään, täytyy varmaan viedä koko vekotin johonkin autosähkökorjaamoon... :|
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4247
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Tonnari ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

No niin, auto ei siis enää käynnisty.

Kertauksen vuoksi:
vaihdettu ruiskupumppu, bensansuodatin, kampuran asentoanturi, di-kasetti, tulpat.

Kaasuläpältä lähtevää johtoa kun nosti, auto sammui eikä enää lähde käyntiin. Saattaa käynnistyä n. sekunniksi ja sitten sammuu. Onko jollain kytkentäkaaviota koneen ja rintapellin välissä kulkevasta johtosarjasta?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vastaa Viestiin