Kerronpa omia kokemuksia, autona Saab 9000 2.3 Turbo CS ajettu 443tkm
Reilu kuukaisi sitten helteillä alkoi kytkinpoljin takertelemaan eli se ei noussut kunnolla ylös. Aluksi harvakseltaan se jäi puoliväliin ja sitä piti avittaa kengänkärjellä ylös. Myös liikennevaloissa seisetessä tuntui, että nestepaine katoaa järjestelmästä ja piti vaihde vapauttaa ja polkaista kytkintä pari kertaa nopeasti uudestaan. Vaihteetkaan eivät tahtoneet mennä sujuvasti päälle, varsinkin pakki tuppasi rusahtamaan
Kyselin pääsylinterin hintoja - tarvikkeenakin n. 160 €, joten päädyin ottamaan tiivistesarja n. 4,5 €. Hankin myös kytkinletkun ja se oli alkuperäisenä halvin! n.26 €. Mietin miten homman tekisin sotkematta autonmattoja, imin tarvikeliikkeestä paineilmakääyttöisellä jarrujenilmauslaitteella säiliön niin tyhjäksi, ettei nestettä pääsisi kytkimenlähdöstä valumaan. Pääsylinteri irti polkimelta ja sieltä vika paljastui, etummainen tiiviste oli rikki. Eikun uudet tiivisteet paikoilleen jarrukumirasvan kera ja sylinterin hoonasin. Samalla vaihdoin paineletkun, aika kinkkinen saada pois, mutta aikansa kun pyöritteli, niin tuli sisäpuolelle vetämällä. Uusi tuli putkiosalta maalattua, kun vanha oli niin ruosteinen. Vaihdoinpa uuden letkun säiliöltä pääsylinterillekin. Osat paikoilleen ja ilmauksen jälkeen pelaa paremmin kuin milloinkaan. Vaihteet herkät ja poljin topakan tuntuinen. Ai miten ilmasin kytkimen? Tallin nurkasta löytyi vanha auton sisärengas ja siitä leikkasin venttiilin kohdalta palan irti. Säiliö täyteen nestettä ja tuo kumin palanen korkin tilalle venttiili siihen keskelle tököttämään. Lemmarilla varovasti kiinni ja renkaantäyttöpistoolilla varovasti painetta. Ilmausruuvi oli tietysti auki työsylinteriltä ja siihen liitetty kirkas läpinäkyvä letku meni purkkiin. Aikansa kun antoi varovasti nesteen virrata ja tarkkaili, milloin ilmakuplat häviää, niin alkoipa kytkin toimia. (Tietysti patentti "räjähti" irti ja nestettä roiskui konehuoneeseen eli sekin on nyt pesty)
Kyllä nyt on suu

Ari