Tonttu jätti taas tielle.... :(

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Sonett73
"Hölösuu"

Re: Tonttu jätti taas tielle.... :(

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moikka Saabisti!

Kerronpa omia kokemuksia, autona Saab 9000 2.3 Turbo CS ajettu 443tkm

Reilu kuukaisi sitten helteillä alkoi kytkinpoljin takertelemaan eli se ei noussut kunnolla ylös. Aluksi harvakseltaan se jäi puoliväliin ja sitä piti avittaa kengänkärjellä ylös. Myös liikennevaloissa seisetessä tuntui, että nestepaine katoaa järjestelmästä ja piti vaihde vapauttaa ja polkaista kytkintä pari kertaa nopeasti uudestaan. Vaihteetkaan eivät tahtoneet mennä sujuvasti päälle, varsinkin pakki tuppasi rusahtamaan

Kyselin pääsylinterin hintoja - tarvikkeenakin n. 160 €, joten päädyin ottamaan tiivistesarja n. 4,5 €. Hankin myös kytkinletkun ja se oli alkuperäisenä halvin! n.26 €. Mietin miten homman tekisin sotkematta autonmattoja, imin tarvikeliikkeestä paineilmakääyttöisellä jarrujenilmauslaitteella säiliön niin tyhjäksi, ettei nestettä pääsisi kytkimenlähdöstä valumaan. Pääsylinteri irti polkimelta ja sieltä vika paljastui, etummainen tiiviste oli rikki. Eikun uudet tiivisteet paikoilleen jarrukumirasvan kera ja sylinterin hoonasin. Samalla vaihdoin paineletkun, aika kinkkinen saada pois, mutta aikansa kun pyöritteli, niin tuli sisäpuolelle vetämällä. Uusi tuli putkiosalta maalattua, kun vanha oli niin ruosteinen. Vaihdoinpa uuden letkun säiliöltä pääsylinterillekin. Osat paikoilleen ja ilmauksen jälkeen pelaa paremmin kuin milloinkaan. Vaihteet herkät ja poljin topakan tuntuinen. Ai miten ilmasin kytkimen? Tallin nurkasta löytyi vanha auton sisärengas ja siitä leikkasin venttiilin kohdalta palan irti. Säiliö täyteen nestettä ja tuo kumin palanen korkin tilalle venttiili siihen keskelle tököttämään. Lemmarilla varovasti kiinni ja renkaantäyttöpistoolilla varovasti painetta. Ilmausruuvi oli tietysti auki työsylinteriltä ja siihen liitetty kirkas läpinäkyvä letku meni purkkiin. Aikansa kun antoi varovasti nesteen virrata ja tarkkaili, milloin ilmakuplat häviää, niin alkoipa kytkin toimia. (Tietysti patentti "räjähti" irti ja nestettä roiskui konehuoneeseen eli sekin on nyt pesty)

Kyllä nyt on suu :D kun tonnarilla kurvailee!

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
ysikoo
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Jaa muillakin on käynyt hassusti paineilmalla ilmatessa :D
Ite tein sellasen patentin öljypulloon kierrettävästä "täyttöletkusta". Teipillä vaan tukevasti säiliön korkkiin kiinni ja kompuralla minimipaineella ilmaa... "Mä avaan ruuvia niin ala laskee tosi varo.." *PAU* :lol: No tulipahan pakollinen putsaus konehuoneeseen..
M97CSB234EFM57001 RE85
JiiVee
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Mä laitoin venttiilin ylimääräisen nestesäiliön korkkiin ja siitä paineilmalla. Sotkuista, hidasta ja hankalaa oli. Helpoiten onnistuin kun ostin ison injektioruiskun, johon laitoin letkun päähän. Toinen pää kiinni kytkyttimen ilmausruuviin ja painoin ilmat vastakarvaan pois letkua pitkin säiliön kautta ulos. Tippakannullakin olen kerran sen tehnyt, mutta siinä ei näe ilmakuplia, kuten injektoruiskussa.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Jope
-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Itse olen lähes aina ilmaillut laittamalla jarrunestesäiliöön korkin, jossa on auton venttiili pystyssä.

Ei lainkaan sottaista ja tosi nopeaa. Olen päästänyt paineet pois aina ennenkuin olen avannut korkin, niin ei ole tarvinnut konehuonettakaan pestä..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Vastaa Viestiin