Takapää kaipaa madallusta.
Paha paikka! Auton takapää huutaa madallusta, enkä viitsi ostaa kokonaista madallussarjaa, koska etujousilla mulla ei ole käyttöä. Jos joku tarvitsee etupäähän madallusjousia, mutta ei taakse, niin olisin mahdollisesti halukas ostamaan sarjan kimpassa jonkun kanssa. Esim. cobralta saisi -35mm (vai olikohan -40mm) satsin n.300 euroon. Tosin motonetistahan saisi sen Lesjöforsin paketin alle 150 euroon, että sekin kelpaisi kyllä. Madaltaisihan sekin ilmoituksen mukaan n.35mm.
Eli jos joku tarvitsee viistokeulaiseen og satkuun etupään madallusta, ilmoittele.
edit. se motonetin sarja on tuollainen: 900 Madallussarja (35mm/Turbo=20mm). . . . . . . . . . . . 67-6212 129.00 ???
Eli jos joku tarvitsee viistokeulaiseen og satkuun etupään madallusta, ilmoittele.
edit. se motonetin sarja on tuollainen: 900 Madallussarja (35mm/Turbo=20mm). . . . . . . . . . . . 67-6212 129.00 ???
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Muistelisin, että edellinen omistaja olisi iskareita KYBeiksi sanonut, jousista ei ole tietoa mutta matalat on. Tosin en ole siitäkään ihan 100% varma että onko ne edes madallusjouset vai katkaistut. Ei ainakaan näytä katkaistuilta.hene- kirjoitti:Mun mielestä se ei oo laillista
OFFTOPIC: mitkä jouset/iskarit sulla on etupäässä?
Mä taas luin juuri vähänaikaa sitten jostakin (hitsi kun en muista mistä) että jouset saa katkaista kunhan sen tekee hyvin ja ne ovat edelleen turvalliset tjsp...
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Tämän linkin asiakirja osoittaa, että ainakin tässä tapauksessa madallus olisi mahdollinen lyhentämällä jousta. Edellytyksenä on, että jousi käy edelleenkin jousilautaseen. Ainakin 900:ssa jousen vastakappaleena on muotoon valettu kumikiekko, joten katkaistukin jousi käy "jousilautaseen" ihan yhtä hyvin, kuin ennenkin.hene- kirjoitti:Mun mielestä se ei oo laillista
OFFTOPIC: mitkä jouset/iskarit sulla on etupäässä?
http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003%20A ... uistio.pdf
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kyl se on laillista luin jostaki aken sivuilt et vanhempiin autoihin saa tehä mellkein mitä vaan, mut jos katsastusmies vaatii tarvii olla todiste rengaiden suuntakulmista
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
http://www.garaget.org/?car=21212
Laillista tai ei (väitän, että ei ole) Katkaisemalla jousen se ei ole enää progressiivinen. Eli siitä katoaa "pikkujousto". Jousivoima kasvaa liikkeen mukaan, mutta ei lineaarisesti.
Kyllä tiedän yhden kaverin, jolla lähti mutkassa itse lyhennetty jousi irtikin...tosin ei ollut saabbi.
Kyllä tiedän yhden kaverin, jolla lähti mutkassa itse lyhennetty jousi irtikin...tosin ei ollut saabbi.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Eipä nuo motonetin lefat näyttäny olevan progressiiviset sillä eikös ne tunnista siitä että ylhäällä harva jousi ja alhaalla tiheämmin?
Saabiton saabisti
Eikös jousivoima ole suoraan verrannollinen venymään?Teemu kirjoitti:Jousivoima kasvaa liikkeen mukaan, mutta ei lineaarisesti.
Tässä tapauksessa siis puristumaan...
Tämä siis ideaalitilanteessa olettaen, että jousi on tasapaksua materiaalia,
jossa on vakio tiheys.
Huhhahhei, maanantaina fysiikan tentti

Juuri näin, mutta harvoinpa auton jousi on koko matkaltaan vakiotiheyksinen. Yleensä ylhäällä ja alhaalla kieppien väli pienempi.Tämä siis ideaalitilanteessa olettaen, että jousi on tasapaksua materiaalia,
jossa on vakio tiheys
Madallusjousissa on taas päissä pienempi halkaisija kierteessä.
Tossa kuvia:
http://www.speedparts.se/prod/res_fjadr ... drar.shtml
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3