Takapää kaipaa madallusta.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Takapää kaipaa madallusta.

Viesti Kirjoittaja 900S »

Paha paikka! Auton takapää huutaa madallusta, enkä viitsi ostaa kokonaista madallussarjaa, koska etujousilla mulla ei ole käyttöä. Jos joku tarvitsee etupäähän madallusjousia, mutta ei taakse, niin olisin mahdollisesti halukas ostamaan sarjan kimpassa jonkun kanssa. Esim. cobralta saisi -35mm (vai olikohan -40mm) satsin n.300 euroon. Tosin motonetistahan saisi sen Lesjöforsin paketin alle 150 euroon, että sekin kelpaisi kyllä. Madaltaisihan sekin ilmoituksen mukaan n.35mm.
Eli jos joku tarvitsee viistokeulaiseen og satkuun etupään madallusta, ilmoittele.

edit. se motonetin sarja on tuollainen: 900 Madallussarja (35mm/Turbo=20mm). . . . . . . . . . . . 67-6212 129.00 ???
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

ihan vaan uteliaisuuttani kysäsen miks pelkkä takapää pitäis tiputtaa ??
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

moksu kirjoitti:ihan vaan uteliaisuuttani kysäsen miks pelkkä takapää pitäis tiputtaa ??
Edellinen omistaja ehti jo tiputtaa etupään..
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Tuolla perusteella takapään tiputtaminen kuulostaa "aika" järkevältä :wink:
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

moksu kirjoitti:Tuolla perusteella takapään tiputtaminen kuulostaa "aika" järkevältä :wink:
Niin no, tiedä sitten kuinka järkevää se on, mutta tod.näk. takajouset on hemmetin vanhat (ehkä jopa alkuperäiset) ja se on hölmön näköinen kun perä on paljon korkeammalla.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Entä kulmahiomakoneella kierros pois vanhoista jousista? :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Mertmi kirjoitti:Entä kulmahiomakoneella kierros pois vanhoista jousista? :)
No se olisi kyllä yksi vaihtoehto, sehän on vissiin ihan laillistakin..? Mieluummin tosin laittaisin kunnolliset jouset.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Mun mielestä se ei oo laillista 8O

OFFTOPIC: mitkä jouset/iskarit sulla on etupäässä?
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

hene- kirjoitti:Mun mielestä se ei oo laillista 8O

OFFTOPIC: mitkä jouset/iskarit sulla on etupäässä?
Muistelisin, että edellinen omistaja olisi iskareita KYBeiksi sanonut, jousista ei ole tietoa mutta matalat on. Tosin en ole siitäkään ihan 100% varma että onko ne edes madallusjouset vai katkaistut. Ei ainakaan näytä katkaistuilta.
Mä taas luin juuri vähänaikaa sitten jostakin (hitsi kun en muista mistä) että jouset saa katkaista kunhan sen tekee hyvin ja ne ovat edelleen turvalliset tjsp...
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

hene- kirjoitti:Mun mielestä se ei oo laillista 8O

OFFTOPIC: mitkä jouset/iskarit sulla on etupäässä?
Tämän linkin asiakirja osoittaa, että ainakin tässä tapauksessa madallus olisi mahdollinen lyhentämällä jousta. Edellytyksenä on, että jousi käy edelleenkin jousilautaseen. Ainakin 900:ssa jousen vastakappaleena on muotoon valettu kumikiekko, joten katkaistukin jousi käy "jousilautaseen" ihan yhtä hyvin, kuin ennenkin.

http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003%20A ... uistio.pdf
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Kyl se on laillista luin jostaki aken sivuilt et vanhempiin autoihin saa tehä mellkein mitä vaan, mut jos katsastusmies vaatii tarvii olla todiste rengaiden suuntakulmista
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Laillista tai ei (väitän, että ei ole) Katkaisemalla jousen se ei ole enää progressiivinen. Eli siitä katoaa "pikkujousto". Jousivoima kasvaa liikkeen mukaan, mutta ei lineaarisesti.

Kyllä tiedän yhden kaverin, jolla lähti mutkassa itse lyhennetty jousi irtikin...tosin ei ollut saabbi.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Takapää kaipaa madallusta.

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Eipä nuo motonetin lefat näyttäny olevan progressiiviset sillä eikös ne tunnista siitä että ylhäällä harva jousi ja alhaalla tiheämmin?
Saabiton saabisti
#1470
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Teemu kirjoitti:Jousivoima kasvaa liikkeen mukaan, mutta ei lineaarisesti.
Eikös jousivoima ole suoraan verrannollinen venymään?
Tässä tapauksessa siis puristumaan...

Tämä siis ideaalitilanteessa olettaen, että jousi on tasapaksua materiaalia,
jossa on vakio tiheys.

Huhhahhei, maanantaina fysiikan tentti 8O
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tämä siis ideaalitilanteessa olettaen, että jousi on tasapaksua materiaalia,
jossa on vakio tiheys
Juuri näin, mutta harvoinpa auton jousi on koko matkaltaan vakiotiheyksinen. Yleensä ylhäällä ja alhaalla kieppien väli pienempi.

Madallusjousissa on taas päissä pienempi halkaisija kierteessä.

Tossa kuvia:
http://www.speedparts.se/prod/res_fjadr ... drar.shtml
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin